بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

نحوه دریافت رمز یک‌بارمصرف کارت بانک تجارت و استفاده از آن

 

بر اساس بخشنامه بانک مرکزی، از اول خردادماه، رمز دوم اینترنتی کارت‌های بانکی از کار خواهند افتاد و استفاده از درگاه‌های پرداخت اینترنتی صرفا با رمز یک‌بارمصرف یا به‌اصطلاح رمز پویا امکان‌پذیر خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از راه پرداخت، این اقدام در جهت امنیت بیشتر کاربران در خریدهای اینترنتی انجام شده است. فعال‌سازی رمز دوم پویا بسیار ساده و سریع است. البته کاربران باید توجه داشته باشند که مراحل فعال‌سازی رمز یک‌بارمصرف را صرفا مطابق با سایت رسمی بانک‌ها و یا رسانه‌های معتبر دنبال کنند.

همچنین بخوانید

اکیدا توصیه می‌شود که کاربران از دانلود اپلیکیشن‌هایی با عناوین شبیه «اپلیکیشن فعال‌سازی رمز دوم» و … در کانال‌های تلگرامی و یا هر سایتی غیر از سایت خود بانک‌ها اجتناب کنند.

در این گزارش، نحوه فعال‌سازی رمز دوم پویا برای دارندگان کارت بانک تجارت آورده می‌شود:

 

مراحل فعال‌سازی رمز پویای کارت بانک تجارت:

۱- ابتدا باید به خودپرداز بانک تجارت مراجعه کنید.

  • پس از وارد کردن کارت به دستگاه و ثبت رمز ورود، وارد منوی اصلی می‌شوید.
  • در گوشه پایین سمت راست منوی اصلی، گزینه «سایر خدمات» را انتخاب کنید.
  • باز هم در گوشه پایین سمت راست منوی اصلی، گزینه «سایر خدمات» را انتخاب کنید.

  • در صفحه بعدی، گزینه «فعال‌سازی رمز پویا» را انتخاب کنید.

  • دستگاه کارت‌خوان، یک برگ رسید دارای شماره سریال و شماره تلفن همراه مشتری به شما می‌دهد.

  • در همین هنگام، یک پیامک حاوی کد فعال‌سازی رمز پویا به همان شماره تلفن همراه ارسال می‌شود.

۲- دریافت نرم‌افزار تولید رمز یک‌بارمصرف

  • از این مرحله به بعد نیازی به حضور در کنار خودپرداز نیست و می‌توانید ادامه مراحل را در منزل یا هر محل دیگری انجام دهید.
  • اپلیکیشن تولید رمز یک‌بارمصرف را از سایت بانک تجارت دریافت کنید. برای دریافت این اپلیکیشن، می‌توانید اینجا را کلیک کنید.

– توجه: اپلیکیشن تولید رمز یک‌بار مصرف را صرفا از سایت بانک دریافت کنید. لینکی که ما برای دانلود اپلیکیشن رمز یک‌بار مصرف بانک تجارت دادیم هم مربوط به سایت خود بانک یعنی https://www.tejaratbank.ir است.

 

۳- نحوه کار با نرم افزار

  • پس از دانلود برنامه و نصب و اجرای آن در گوشی تلفن همراه، تلفن همراه شما، بسته به تنظیماتش، از شما اجازه دسترسی یه تماس‌های تلفنی‌تان را برای ردیابی شماره سیم کارت داخل گوشی می‌خواهد.
  • از شما خواسته می‌شود که یک رمز حداقل ۸ رقمی برای اپلیکیشن تعریف کنید. با زدن روی قسمت سفیدرنگ روبه‌روی عبارت «کلمه عبور» و «تکرار کلمه عبور» می‌توانید رمز خود را تعریف کنید.

نکته: چنانچه کسی رمز قفل گوشی شما و این رمز ۸ رقمی را داشته باشد، به راحتی می‌تواند با کارت بانکی شما خرید اینترنتی انجام بدهد. پس در انتخاب رمز، از رمزهای تکراری و قابل حدس خودداری کنید.

  • در مرحله بعدی، اگر گوشی‌تان مجهز به سنسور تشخیص اثر انگشت است، می‌توانید ورود با اثر انگشت را هم فعال کنید. در صورت انتخاب گزینه فعال‌سازی اثر انگشت، منویی به شکل زیر را مشاهده خواهید کرد. با زدن روی «تایید» و قرار دادن انگشتتان روی سنسور، اثر انگشت شما ثبت می‌شود.
  • پس از ثبت رمز، صفحه‌ای مشابه صفحه زیر برای شما نمایان خواهد شد. گزینه «افزودن کارت» در پایین صفحه را انتخاب کنید.
  • در صفحه جدید، شماره کارت خود را وارد کنید. همچنین می‌توانید برای تشخیص سریع‌تر کارت‌هایتان، برای کارتتان عنوانی را بنویسید.

  • شماره سریالی که با رسید دریافتی از دستگاه خودپرداز گرفتید، در قسمت شماره سریال توکن وارد کنید.
  • کد فعالسازی که به شماره تلفن همراهتان پیامک شده بود را در قسمت کلید فعالسازی توکن وارد کنید و گزینه «تایید» را انتخاب کنید.
  • چنانجه مراحل بالا را طی کرده باشید، کارت شما با موفقیت به منوی اپلیکیشن اضافه شده است و در صفحه اپلیکیشن قابل مشاهده است.

 

۴- نحوه استفاده از اپلیکیشن رمز یکبار مصرف بانک تجارت در هنگام خرید اینترنتی

از این به بعد، هر بار که نیاز خرید اینترنتی دارید، باید با استفاده از رمز ورودی که برای اپلیکیشن تعریف کردید و یا اثر انگشتتان، وارد اپلیکیشن شوید. سپس گزینه «درخواست رمز یکبار مصرف» برای همان کارتی که مورد نظرتان است را انتخاب کنید. پس از ورود مجدد رمز اپلیکیشن و یا استفاده از اثر انگشتتان، اپلیکیشن، یک رمز هشت رقمی و با انقضای ۳۰ ثانیه را در اختیارتان خواهد گذاشت که باید آن را در سایت قسمت رمز در درگاه پرداخت اینترنتی مورد نظرتان وارد کنید.

  • رمز یکبار مصرف بانک تجارت، در حال حاضر فقط ۳۰ ثانیه اعتبار دارد. پس در هنگام وارد کردن اطلاعات کارت و انجام خرید اینترنتی‌تان باید سرعت عمل کافی داشته باشید.

 

نحوه غیرفعالسازی رمز یک‌بارمصرف بانک تجارت

برای غیرفعالسازی رمز دوم پویا نیز کافی است به خودپرداز بانک تجارت مراجعه کنید و همان مراحل گفته شده در مرحله اول را طی کرده و در نهایت گزینه غیر فعالسازی رمز پویا را انتخاب کنید.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا