بورسبورس اوراق

مجموع واگذاری ها به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان رسید

سخنگوی سازمان خصوصی سازی از وجود ۶۰۰ بنگاه، شرکت و دارایی در فهرست واگذاری های این سازمان خبر داد .

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، جعفر سبحانی  درباره میزان واگذاری ها و شرکت های قابل واگذاری گفت: در مجموع از ابتدای تاسیس تاکنون چیزی حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان واگذاری در قالب فروش عمومی، رد دیون و سهام عدالت انجام شده است.

وی توضیح داد: از سال ۸۰ تاکنون مجموعه بنگاه ها، شرکت ها و دارایی هایی که متعلق به دولت بوده و باید به بخش خصوصی واگذار می شده، به لحاظ عددی حدود ۲ هزار مورد بوده که از این تعداد بیش از ۹۰۰ بنگاه، شرکت و دارایی فروش رفته و به بخش خصوصی واگذار شده است.

سخنگوی سازمان خصوصی سازی افزود: بیش از ۵۰۰ شرکت هم تعیین تکلیف شده اند که اگر با عدد قبلی جمع ببندیم، در مجموع ۱۴۰۰ بنگاه تعیین تکلیف شده اند؛ یعنی یا به بخش خصوصی واگذار شده اند یا شرایطی داشته اند که ادغام یا منحل و تسویه شده اند.

به گفته سبحانی، حدود ۶۰۰ بنگاه در لیست واگذاری ها قرار دارد که امید می رود موضوع آن در جلسات آتی هیات واگذاری مطرح شود و به تصویب برسد.

وی افزود: طبیعتا بعد از تصویب در هیات واگذاری، مراحل قیمت گذاری، برگزاری مزایده و واگذاری به بخش خصوصی طی خواهد شد. همچنین شرکت های بزرگی در لیست واگذاری سازمان خصوصی سازی در سال جاری قرار دارند .

سخنگوی سازمان خصوصی سازی اظهار داشت: این سازمان در سال گذشته هم به لحاظ تکالیف بودجه ای تقریبا ۸۷ درصد رقمی را که قانون بودجه تکلیف کرده بود یعنی حدود ۵۵۰۰ میلیارد تومان محقق کرد. از این منظر می توان گفت یکی از سال های خوب به لحاظ تامین بودجه بوده است.

سبحانی ادامه داد: در سال گذشته چند شرکت بزرگ از جمله شرکت کشت و صنعت مغان را واگذار کردیم که به لحاظ قیمتی و ریالی به تنهایی به اندازه کل واگذاری ها در سال قبل از آن بوده است .

سخنگوی سازمان خصوصی سازی در پاسخ به این سوال هم که در سال جاری چه بنگاه ها، شرکت ها و دارایی های شاخصی واگذار خواهند شد، گفت: مجتمع صنعتی اسفراین را در دستور کار داریم که قیمت بسیار بالایی دارد . همچنین سپید رود رشت، آلومینیوم جاجرم ، کیش ایر و ملی حفاری را داریم که البته هنوز در هیات واگذاری مصوب نشده اند.

سبحانی افزود: مجموعه بنگاه های قابل واگذاری، شاید برابر با کل واگذاری هایی باشد که تا الان انجام شده است. چون خیلی از بنگاه های گروه ۲ را داریم که بلوکی هستند و هنوز واگذار نشده اند .

منبع
سنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا