خودروصنعت، معدن، تجارت

تغییرات قیمت خودرو های تولید داخل در بازار

بازار خودرو در شرایطی طی ماه های گذشته دچار نوسانات شدید قیمت شد که دلیل این وضعیت را می ‌توان در بازگشت تحریم ‌های صنعت خودرو از سوی ایالات متحده آمریکا، جست و جو کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، علاوه بر تحریم ها، آنچه بیش از همه التهاب بازار خودرو را در پی داشت، بی‌برنامگی سیاست گذاران صنعت خودرو است. کارشناسان این صنعت پیش از آغاز تحریم ها با توجه به نوسانات بازار ارز هشدار داده بودند که در صورت عدم مدیریت صحیح این نوسانات به بازار خودرو کشور نیز نفوذ پیدا می کند.

از طرف دیگر عدم نظارت واحد های مربوطه بر بازار خودرو و توجه نکردن ناظران به قیمت های دل خواه ارائه شده در بازار که گاها هیچ گونه توجیه عقلانی نیز ندارد سبب شد که التهاب بازار خودرو در بالاترین حالت خود طی سال های گذشته باشد.

همچنین بخوانید

قیمت خودرو های داخلی ٢٢ مهر ٩٧:

قیمت خودرو

قیمت خودرو های داخلی ۷ اسفند ٩٧ [به روز رسانی]

در پی نوسانات نرخ ارز طی چند روز گذشته و نزدیک شدن به ایام عید، بازار خودرو طی روزهای اخیر نوسانات شدیدی را تجربه می کند که البته علیرغم وعده و وعید خودروسازان و وزارت صنعت و معدن و تجارت، به سمت افزایش قیمت ها بوده است. بر این اساس، قیمت اکثر خودروهای شناخته شده در بازار افزایشی چندین میلیون تومانی را تجربه کرده است و به نظر نمی رسد که طرح های فروش فوری محصولات ایران خودرو و سایپا نیز در این زمینه موثر واقع شده باشند. در چنین شرایطی خودروسازان معتقدند که افزایش تیراژ تولید و تحویل خودروهای ثبت نامی به اشباع شدن بازار و کاهش قیمت ها منجر خواهد شد اما واقعیت این است که حداقل در بازار پر التهاب شب عید، کاهش قیمت از سوی فروشندگان بعید به نظر می رسد و خوش‌بینانه ترین پیش بینی می تواند متوقف شدن قیمت ها در سطوح فعلی و تشدید رکود در بازار باشد.

قیمت روز خودرو های داخلی در آخرین روز کاری سال ۹۷
سال ۹۷ را باید پرنوسان‌ترین سال در تاریخ بازار خودروی کشور دانست. سالی که در آن افزایش قیمت‌ها بیشتر از حد تصور تمام کارشناسان بود و در برخی موارد خارج از فاکتورهای تاثیرگذار به راه خود ادامه میداد و بازار را بیشتر در باتلاق رکود فرو میبرد.
بازار خودروهای خارجی و داخلی در سال ۹۷ شاهد نوساناتی بود که بسیاری از فروشندگان و خریداران را متعجب کرد و عملا دست مصرف کننده را از دسترسی به خودروهای موجود با قیمت‌های معقول کوتاه نمود.
با وجود اینکه کیفیت خودروهای داخلی در هیچ دوره ای چنگی به دل نمیزد باید از سال ۹۸ به کمبود آپشن نیز عادت کرده و ماشین‌ها را به سبک و سیاق خودروهای کلاسیک دهه ۱۳۶۰ تحویل بگیریم. در دورانی که خودروسازان جهان مشغول ساخت خودروهای خودران، ماه‌نورد و مریخ نورد هستند، محصولات داخلی ما در سال ۹۸ بدون رینگ آلیاژی، بدون کروز کنترل و بدون ترمزهای دیسکی روانه بازار خواهند شد.
از بحث کیفیتی که بگذریم، قیمت‌های نجومی که در سال ۹۷ شکل گرفت در عمر صنعت خودروسازی کشور بی سابقه بوده است. قیمت تمام محصولات داخلی در بازار حول و حوش ۱۲۰ درصد افزایش یافته است. به طور مثال خودروی پراید ۱۱۱ که در ابتدای سال حدود ۲۴ میلیون تومان قیمت داشت، در بالاترین حد خود یعنی در ابتدای اسفندماه با رشد ۱۲۰ درصدی حدود ۵۳ میلیون تومان معامله شد. برای سایر محصولات نیز تقریبا همین رشد قیمت به ثبت رسیده است.
تغییرات شکل گرفته قیمت خودرو های داخلی در بازار تهران و کرج در سال ۹۷ :

قیمت روز خودرو های داخلی در اولین روزهای کاری سال جدید [به روز رسانی]
کاهش سطح روابط مالی و اقتصادی ایران با شرکای خارجی موجب شده تا کمتر برندی از آسیا یا اروپا تمایلی به ادامه کار با خودروسازان ایرانی داشته باشد. در واقع چنان ‌که از شواهد امر بر می‌آید، چینی‌ها هم به ‌واسطه دشواری نقل ‌و انتقال ارز، قید برنامه‌های متعدد خود را در ایران زده و فعلاً در پایین‌ترین سطح ممکن به مونتاژ افتان‌ و خیزان محصولات ادامه می‌دهند.
بر اساس مشاهدات میدانی با پایان یافتن تعطیلات نوروزی، قیمت خودرو تغییر محسوسی نداشته است. گزارش امروز بازار خودرو از افزایش یک میلیون تومانی پژو GLX 405 و کاهش یک میلیون تومانی قیمت دنا پلاس حکایت دارد.
قیمت پژو ۲۰۷i صندوقدار اتوماتیک با افزایش قیمت نسبت به روز گذشته مواجه شده و با قیمتی حدود ۱۳۲ میلیون تومان معامله می شود.
پژو ۲۰۰۸ نسبت به روز گذشته ارزانتر شده و با کاهش نسبی به بهای معامله ای ۲۶۹ میلیون تومان رسیده است.
رنو ساندرو استپ وی اتوماتیک که روز گذشته با قیمتی حدود ۱۴۵ میلیون تومان به فروش رسیده بود، امروز با قیمتی حدود ۱۴۷ میلیون تومان معامله شده است.
در این جدول شما می توانید تغییرات قیمت خودرو ها را مشاهده کنید:

قیمت روز خودرو داخلی در اولین روزهای اردیبهشت ماه [به روز رسانی]
در حالی که قرار بود خودروسازان با فروش فوری محصولاتشان زمینه را برای تعدیل قیمت‌ها در بازار و کاهشی شدن نرخ خودرو فراهم کنند اما عدم عرضه خودرو طی نیمه اول فروردین ماه باعث شد تا قیمت‌ها در بازار روندی صعودی بگیرد. هرچند در روزهای پایانی سال گذشته، فروش فوری خودروسازان باعث شد قیمت‌ها در بازار تا حدی کاهش یابد اما با توجه به اینکه در ابتدای سال جاری عرضه خودرو از سوی خودروسازان کمتر از میزان تقاضا بوده است، قیمت‌ها در بازار روند صعودی پیدا کرده و نسبت به روزهای پایانی سال گذشته بالاتر رفته است.

قیمت روز خودرو های داخلی در هفته اول اردیبهشت ماه [به روز رسانی]
گزارش امروز بازار خودرو از افزایش دو میلیون تومانی قیمت دنا پلاس توربو و افزایش سه میلیون تومانی قیمت پژو پارس اتوماتیک حکایت دارد.
پراید ۱۱۱ با افزایش قیمت نسبت به روز گذشته مواجه شده و با قیمتی حدود ۵۲ میلیون تومان معامله می شود.
پژو ۲۰۷ اتوماتیک نسبت به روز گذشته گرانتر شده و با افزایش نسبی به بهای معامله ای ۱۴۸ میلیون تومان رسیده است.
رنو ساندرو استپ وی اتوماتیک که روز گذشته با قیمتی حدود ۱۷۸ میلیون تومان به فروش رسیده بود، امروز با قیمتی حدود ۱۸۰ میلیون تومان معامله شده است.

قیمت روز تعدادی از خودرو های داخلی در نیمه دوم اردیبهشت ماه

بررسی های میدانی این روزهای بازار خودرو کشورمان خبر از کاهش قیمت ۵ تا ۱۵ میلیون تومانی خودروهای داخلی و ۴۰ تا ۶۰ میلیون تومانی خودروهای مونتاژی می دهد.
با اعلام خبر ممنوعیت انتشار قیمت خودرو ها در سایت های فروش کالا از جمله دیوار و شیپور شاهدیم که قیمت خودرو ها یک روند نزولی به خود گرفته و به عنوان نمونه قیمت پراید ۱۱۱ که به مرز ۶۰ میلیون تومان در آگهی های فروش رسیده بود امروز به قیمت ۵۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است. علاوه بر خودروهای داخلی، خودروهای مونتاژی نیز با کاهش قیمت مواجه شده اند.
در حال حاضر قیمت پژو پارس از ۱۱۸ میلیون تومان به ۱۰۳ میلیون تومان، استپ وی از ۲۱۰ میلیون تومان به ۱۹۰ میلیون تومان، تندر پلاس اتوماتیک از ۲۰۵ میلیون تومان به ۱۸۵ میلیون تومان رسیده است. در بخش خودروهای مونتاژی هم سراتو از ۳۸۰ میلیون تومان به ۳۲۵ میلیون تومان و پژو۲۰۰۸ از ۴۵۰ میلیون تومان به ۳۹۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

منبع
دیجیاتو

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا