صنعت، معدن، تجارت

یارانه کالاهای اساسی به حساب سرپرست خانوار واریز شود

عضو صنایع و معادن مجلس گفت: روش کنونی توزیع، جوابگوی نیاز نیست برای ساماندهی بازار و برداشتن بار از دوش مردم باید یارانه این کالاها در حساب خانواده‌ها شارژ شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمد عزیزی عضو صنایع ومعادن مجلس با اشاره به ضرورت توجه مسئولان اجرایی به کنترل قیمت مواد غذایی در آستانه فرارسیدن ماه رمضان، گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده و سازمان تعزیرات باید برای ساماندهی بازار وارد میدان شوند.

افزایش قیمت کالاهای اساسی در بازار نتیجه عدم نظارت مسئولان اجرایی

همچنین بخوانید

نماینده مردم ابهر و خرمدره در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از افزایش قیمت‌ها به دلیل عدم نظارت اتفاق می‌افتد، افزود: بخشی از افزایش قیمت کالاهای اساسی در ماه‌های اخیر به دلیل افزایش نرخ ارز بوده و اجتناب‌ناپذیر است چراکه در حال حاضر عرضه ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تامین کالاهای اساسی متوقف شده و قیمت‌ها بر اساس ارز نیمایی محاسبه می‌شود بنابراین تولید کنندگان مواد اولیه خود را با ارز نیمایی باید وارد کند.

شبکه توزیع کالاهای اساسی به جراحی نیاز دارد

وی با اشاره به اقدام ستاد تنظیم بازار برای عرضه کالاهای اساسی با قیمت ترجیحی به اقشار آسیب پذیر، خاطرنشان کرد: روش کنونی توزیع جوابگوی حل مشکلات کشور نیست برای ساماندهی بازار و برداشتن بار از دوش مردم باید یارانه این کالاها در حساب خانواده‌ها شارژ شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه استفاده از ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تامین کالای اساسی موردنیاز مردم باعث ایجاد صف های طولانی توزیع گوشت و مرغ دولتی شد، اظهار کرد: توزیع گوشت و مرغ دولتی در گوشه خیابان ابزاری برای تمسخر رسانه‌های غربی و معاند شد.

قیمت‌های دولتی باید دفعتی واقعی شود و مابه‌التفاوت افزایش قیمت‌ها به عنوان یارانه برای خانواده واریز شود
عزیزی با بیان اینکه قیمت‌های دولتی باید سریعا واقعی شود و مابه‌التفاوت افزایش قیمت‌ها به عنوان یارانه برای خانواده واریز شود، تصریح کرد: ایران روزانه ۹۰ میلیون لیتر بنزین مصرف می‌کند و تولید هر لیتر بنزین برای دولت هزینه قابل توجهی دارد در حالی که به مردم یک هزار تومان فروخته می‌شود در نتیجه دولت به ازای هر لیتر بنزین مصرفی مردم، هزینه بسیاری می‌ پردازد.

دولت برای تولید بنزین سالانه حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان می‌پردازد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت برای تولید بنزین سالانه حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان می‌پردازد، گفت: یارانه پنهان تولید بنزین بیش از حقوق پرداختی به کارکنان دولت است این در حالی است تنها ۴۰ هزار میلیارد تومان یارانه به خانواده‌ها پرداخت می‌شود.

عزیزی با طرح این سوال که ۳۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان که برای تولید بنزین مصرف می شود آیا به دست اقشار آسیب پذیر می رسد، اظهار کرد: قشر ضعیف جامعه خودرویی ندارند تا بتوانند از این یارانه استفاده کنند در حالی که خانواده‌هایی که توان مالی مناسبی دارند به دلیل داشتن چندین خودرو در خانواده به راحتی از این یارانه استفاده می‌کنند.

قیمت‌ها و حقوق‌ها باید واقعی شود

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قیمت‌ها و حقوق‌ها باید واقعی شود، گفت: نحوه توزیع حقوق و مزایا در کشور مشکل دارد اگرچه آزادسازی بنزین جهش قیمتی را به دنبال دارد اما می توان با واقعی کردن حقوق این جهش قیمتی را پوشش داد./

منبع
خانه ملت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا