انرژی

جایگزینی محصولات پتروشیمی ایران کار بسیار سختی است

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه آمریکا به دنبال تهدید رسانه‌ای است نه کار اجرایی قابل تحقق در حوزه تحریم پتروشیمی، گفت: متنوع‌سازی محصولات پتروشیمی یکی از تکنیک‌های دور زدن تحریم‌ها است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، علی بختیار  با اشاره به آخرین تهدید ترامپ مبنی بر تحریم صنایع پتروشیمی ایران، گفت: تحریم پتروشیمی گافی است که آمریکا داد هرچند ضرر آن متوجه خودشان خواهد شد چراکه مسئله پتروشیمی با نفت بسیار متفاوت است، ایران جزو بزرگترین تولیدکنندگان صنعت پتروشیمی است و زنجیره پایین‌دستی پتروشیمی در اقصی‌ نقاط جهان به پتروشیمی ایران وابسته است لذا پیدا کردن جایگزین برای محصولات پتروشیمی ایران کار بسیار سختی است.

جهت‌گیری‌های آمریکا در راستای تحریم ایران براساس چراغ سبزهای عربستان است

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جهت‌گیری‌های آمریکا در راستای تحریم ایران براساس چراغ سبزهایی است که عربستان به این کشور نشان می‌دهد، افزود: آن‌ها گمان می‌کنند عربستان می‌تواند محصولات پتروشیمی را نیز مانند نفت تولید کنند در حالی که نه تنها عربستان چنین توانایی ندارند بلکه هنوز در تولید نفت و پرکردن خلاء نفتی ایران در بازار جهانی توسط آن‌ها تردید وجود دارد.

آمریکا به‌دنبال تهدید رسانه‌ای است نه کار اجرایی قابل تحقق در حوزه تحریم پتروشیمی

وی اظهار کرد: تحریم‌‎کنندگان در دوران تحریم سابق نیز در مدت زمان کوتاهی در تامین خلاء نفتی ایران در بازار جهانی دچار مشکل شدند ضمن آنکه تحریم پتروشیمی به مراتب کار بسیار سخت‌تر و حتی غیرممکن برای آن‌ها است و به نظر می‌رسد آمریکا بیشتر به دنبال تهدید رسانه‌ای است نه کار اجرایی قابل تحقق در حوزه تحریم پتروشیمی.

آمریکا می‌داند ایران راه‌های دور زدن تحریم را به خوبی می‌داند

بختیار با بیان اینکه اگرچه آمریکا تهدید کرده به کشورهای خریدار محصولات پتروشیمی ایران فشار مالی وارد می‌کند اما آن‌ها می‌دانند ایران راه‌های دور زدن تحریم را به خوبی می‌داند، مطرح کرد: ایران این مسئله را در دوران جنگ به خوبی ثابت کرد چراکه همواره تحریم‌‎ها را به فرصت جدیدی تبدیل کرده است.

در دوران تحریم سابق پالایشگاه نفت پارس جنوبی تاسیس شد

وی یادآور شد: به‌عنوان مثال در دوران تحریم سابق پالایشگاه نفت پارس جنوبی تاسیس و صادرات نفت ایران چندین برابر شد، درواقع تحریم سابق چنین دستاورد بزرگی برای کشور به همراه داشت.

از آنجا که متنوع‌سازی محصولات و سوق دادن صادرات به سمت محصولات با خریدار بیشتر، در دروان تحریم‌های سابق انجام شده است، این امکان اکنون نیز موثر است و در صورت لزوم به چنین کاری اقدام خواهد شد
متنوع‌سازی محصولات پتروشیمی یکی از تکنیک‌های دور زدن تحریم‌ها است

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه متنوع‌سازی محصولات پتروشیمی یکی از تکنیک‌های دور زدن تحریم‌ها است چراکه امکان چانه‌زنی و صادرات را بیشتر می‌کند، اضافه کرد: از آنجا که متنوع‌سازی محصولات و سوق دادن صادرات به سمت محصولات با خریدار بیشتر، در دروان تحریم‌های سابق انجام شده، این امکان اکنون نیز موثر است و در صورت لزوم به چنین کاری اقدام خواهد شد./

 

منبع
خانه ملت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا