امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

عرضه مستقیم راهکار تنظیم بازار خرما

رئیس انجمن ملی خرمای ایران گفـت: عرضه مستقیم خرما راهکار تنظیم بازار است تا درماه مبارک رمضان مشکلی به وجود نیاید.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محسن رشید فرخی در گفتگو با رادیو اقتصاد با تاکید بر اینکه ریشه ناتنظیمی ها در بازار خرما باید مشخص شود، افزود: به طور معمول در یک اقتصاد نامتعارف ممنوعیت ها جزءاینکه کارنامه صادراتی یک کالا را برای همیشه خراب کند هیچ منفعتی ندارد.

وی با بیان اینکه سرمایه های سرگردان هر بار به سمت یک محصول می رود و بازار را با مشکل روبرو می کند، اظهارداشت: از چهار ماه گذشته ضمن ارسال نامه هایی به مسئولان از آنها درخواست شده تا یک ماه مانده به ماه مبارک رمضان عرضه مستقیم خرما را در دستور کار خود قرار دهند.

همچنین بخوانید

رئیس انجمن ملی خرمای ایران ضمن اشاره به اینکه مسئولان به نامه های ارسال شده توجهی نکرده اند، ادامه داد: میزان عرضه مستقیم خرما برای ماه مبارک رمضان کافی نیست.

وی با اعلام این خبر که ۵۵ تا ۶۰ درصد از خرمای مورد نیاز کشور در طول سال تنها در یک ماه (رمضان) مصرف می شود، گفت: به طور حتم یک ماه زودتر باید به عرضه کالا اقدام کرد تا هنگام اوج مصرف مشکلی در بازار به وجود نیاید.

فرخی ضمن اشاره به اینکه با توجه به کاهش تولید خرما طی سال جاری از چهار ماه قبل به مسئولان درباره تنظیم بازار خرما اطلاع رسانی شده بود، افزود: محصول خرما از ماه رمضان تا آغاز فصل زراعی آینده به دلیل اعمال ممنوعیت صادرنخواهد شد.

وی اظهارداشت: در طول یک سال متعارف ۲۰ تا ۲۵ درصد از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن خرمای تولیدی در کشور صادر و ۷۵ درصد باقیمانده هم در داخل به مصرف می رسد.

رئیس انجمن ملی خرمای ایران با بیان این خبر که طی سال گذشته ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تن خرما کمتر تولید شده است، ادامه داد: میزان تولید خرما در سال گذشته ۹۰۰ هزار تن بوده است.

وی ضمن اشاره به اینکه در بحث ممنوعیت صادرات همه دستگاه ها همکاری دارند، گفت: در حوزه عرضه باید همکاری دستگاه های متولی بیشتر از گذشته باشد.

فرخی با تاکید بر اینکه قیمت کاغذ بسته بندی خرما به هشت برابر قیمت خرما رسیده است، یادآورشد: کاغذ مورد نیاز برای بسته بندی خرما در سه ماه آینده باید تامین شود.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا