انرژی

تاخیری در خرید تضمینی برق وجود ندارد

 

سخنگوی سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق گفت: خرید تضمینی برق از سه سال پیش آغاز شده و تاخیری در این نوع خرید وجود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  جعفر محمد نژاد در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: همچنان قراردادهای خرید تضمینی برق با سرمایه گذارانی که آمادگی ساخت نیروگاه انرژی های تجدیدپذیر را دارند، نهایی شده و مجوزهای اولیه در حال صدور است.

وی اظهارداشت: از سازمان برنامه و بودجه کشور درخواست می شود اعتبارات مرتبط با خرید تضمینی برق را به طور مستقیم به سازمان انرژی های تجدیدپذیر اختصاص دهد.

سخنگوی سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق ادامه داد: امسال مقرر شده عوارضی که از قبوض مردم برای خرید تضمینی برق دریافت می شود به طور مستقیم به حساب سازمان انرژی های تجدید پذیر در خزانه واریز شود.

وی با اعلام این خبر که هم اکنون ۷۱۰ مگاوات نیروگاه تجدید پذیر در کشور فعال است که برق تولید شده آنها در حال خریداری است، گفت: در پرداخت اعتبارات خرید تضمینی برق به نیروگاه های تجدید پذیر طی سال گذشته تاخیر وجود داشته که تا پایان سال پرداخت شده است.

محمدنژاد با تاکید بر اینکه هزینه بالای تامین مالی سبب شده برخی از پروژه ها متوقف شود، افزود: با توجه به نوسانات ارزی هزینه تمام شده نیروگاه ها بالاتر شده و سرمایه گذاران میل کمتری به سرمایه گذاری در نیروگاه های تجدیدپذیر دارند.

وی با بیان این مطلب که ۴۴۰ مگاوات نیروگاه ه تجدید پذیر در حال ساخت است که انتظار می رود تا پایان امسال به بهره برداری برسند، اظهارداشت: خرید تضمینی برق از نیروگاه های کوچک همچنان ادامه دارد.

سخنگوی سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق با بیان این خبر که بیشترین تعرفه به نیروگاه های کوچک اختصاص دارد، ادامه داد: به سرمایه گذاران نیروگاه های خورشیدی پشت بامی در قالب خرید تضمینی ۲۰ ساله به ازای هر کیلو وات ساعت ۸۰۰ تومان پرداخت می شود.

وی ضمن اشاره به اینکه روند راه اندازی نیروگاه های خورشیدی در سراسر کشور در حال انجام است به رادیو اقتصاد یادآور شد: تاکنون بیش از سه هزار و ۲۰۰ واحد نیروگاهی خورشیدی پشت بامی در پشت بام منازل کشور به ویژه مناطق محروم نصب شده که برق تولیدی آنها خریداری می شود.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا