صنعت، معدن، تجارت

برگزاری مراسم آیین رونمایی استانی از طرح ملی تاپ

مراسم آیین رونمایی استانی ازطرح ملی تاپ امروز با حضور دکتر قبادیان معاون آموزش ، پژوهش و فناوری وزارت صنعت ، معدن و تجارت ، رییس سازمان صنعت ، معدن و تجارت خوزستان ، مدیر عامل شرکت شهرکهای صنعتی استان خوزستان و جمعی از مدیران و صنعتگران و همچنین دانشگاهیان استان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، دکتر نظری رییس این سازمان در این مراسم اظهار کرد: این یک طرحی ملی است که به منظور توانمند سازی تولید و توسعه اشتغال پایدار اجرا خواهد شد. وی افزود : درگذشته یکی از مفاهیم ارزیابی ثروت های یک کشور مربوط به ارزیابی معادن و جنگل ها و آب ها بوده ولی دنیا به سمتی در حال حرکت است که از این مولفه ها عبور کرده و به سمت تکنولوژی و علم در حال حرکت است و این مولفه ها به عنوان مفاهیم ارزیابی مورد بررسی قرار می گیرد.

دکتر نظری با بیان اینکه سهم کشور ایران از تولید ناخالص جهان تنها ۴۶۰ میلیارد دلار است گفت : ما سهم ناچیزی از نظر تولید ناخالص داخلی داریم که دلیل آن هم خلاء ایی است که بین دانشگاه و صنعت از گذشته وجود داشته.

وی تصریح کرد: از گذشته تا کنون اقتصاد ما بر پایه صادرات نفت تکیه کرده بود و این یکی از دلایل ضعف اقتصادی ماست که می طلبد تا سهم تحقیق و توسعه که یکی از مهمترین آیتم های ضروری است مورد توجه قرار گیرد و نسبت به توسعه آن اهتمام ورزیده شود.

دکتر نظری افزود: در گذشته ما تنها به عنوان وارد کننده نقش داشته ایم و به جای پرداختن به تکنولوژی و اصول فنی سعی کردیم به واردات توجه کنیم که می بایست ما تکنولوژی و فناوری را به نوعی به کشور وارد و یا در داخل کشور به آن بپردازیم تا کمتر دچار مشکل شویم.

وی با اشاره به استقلال کشور در زمینه صنایع نظامی عنوان کرد : علت اینکه ما در صنایع نظامی کمتر وابسته هستیم این است که در این مسیر براساس تحقیق و توسعه و دانش داخلی به این موضوع پرداختیم تا توانستیم به این امتیازات دست پیدا کنیم.

رییس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان خوزستان ضمن مهم خواندن اجرای طرح تاپ در استان گفت : امروز باید از تحریم ها به عنوان فرصت برای توانمند سازی داخل استفاده و به سمت تحقیق و توسعه برویم و نقش و رابطه بین صنعت و دانشگاه را پر رنگ نماییم.

دکتر نظری افزود: دانشگاههای ما در گذشته مطالب درسی را به صورت تئوریک تدریس می کردند و بحث مسائل تحقیقی و فنی در آنها کمتر به چشم می خورد ولی امروز با رونمایی از طرح هایی مانند طرح تاپ که شامل طرح سرباز تاپ ، دانشجو تاپ و استاد تاپ است و هر کدام در زمینه خود می تواند نقش پر رنگی را برای توسعه کشور رقم بزند.

وی افزود: خصوصاً دانشجویان می توانند پر بارتر از گذشته اصول فنی و تجربی را در سطح میدانی کسب و به صورت تئوریک و تجربی وارد بازار کار شوند.

دکتر قبادیان معاون آموزش ، پژوهش و فناوری وزارت صنعت ، معدن و تجارت نیز در این مراسم عنوان کرد: طرح تاپ یک طرح ملی است که امروز در استان خوزستان به عنوان سومین استان پایلوت، اجرای این طرح رونمایی می شود . وی افزود : این طرح علاوه بر بخش دانشگاهی کل بخش اقتصادی کشور را نیز شامل خواهد شد.

دکتر قبادیان افزود: طرح تاپ یک طرح ریشه ای و زیربنایی است و طرح دانش پایه و دانش بنیان است و دانشجویان ، اساتید ، پژوهشگران و کسانی که در بخش تولید فعالیت دارند را در بر می گیرد.

وی با اشاره به آسیب های اجتماعی جامعه و نقش اجرای طرح تاپ در خصوص جلوگیری از معضلات اجتماعی تصریح کرد: در بخش اجتماعی ۲ مبحث مطرح است یکی معضلات موجود و دوم جهان آینده که بدون شک معضلات و مشکلات موجود به جز با راه حل های علمی حل نمی شود که در این جا اجرای طرح تاپ یک راهکار به شمار می آید و در خصوص جهان آینده که در بر دارنده اقتصاد و صنعت آینده نیز است می توان گفت با کمک علم و فناوری و تدبیر می توانیم جامعه را آماده کنیم تا وارد عرصه های جهانی و روز دنیا شود.

دکتر قبادیان خواستار اجرای دقیق و کامل این طرح شد و گفت : اگر قرار باشد عقب افتادگی هایمان را از جهان پیشرفته جبران کنیم و همچنین در راستای انقلاب صنعتی و اقتصاد پویای دانش جهان آینده حرکت کنیم اجرای طرح تاپ این فرصت را به ما خواهد داد .

وی ادامه داد : اجرای طرح تاپ رابطه ورشکسته میان صنعت و دانشگاه را جبران ودانشگاهیان را در بخش صنعت و صنعتگران را در ارتباط تنگاتنگ با دانشگاه قرار خواهد داد و اقتصاد ما را از وابستگی به نفت به سمت اقتصاد دانش پایه می برد.

دکتر قبادیان اظهار کرد: هدف اصلی اجرای طرح تاپ توسعه دانش بنیان بنگاهها از طریق بهره مندی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی ، ارتقاء سطح مهارت فارغ التحصیلان مشمول خدمت سربازی ، تقویت ارتباط و تعامل بین صنعت و دانشگاه با هدف کاربردی شدن دانش و یافته های جدید علمی و فناوری اعضاء هیئت علمی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی ، ارتقاء توان فنی و مهندسی بنگاههای صنعتی ، معدنی و تجاری و ظرفیت سازی اشتغال از طریق خلق ارزش افزوده جدید و تامین اشتغال زایشی و پایدار می باشد.

طرح ملی توانمند سازی یک طرح ملی و راهبردی اساسی و کلیدی و یک سیاستگذاری دراز مدت شکوفایی اقتصادی ملی ماست از یک طرف این طرح پایگاه اساسی اش در دانشگاهست و در طرف عرضه کننده علم و فناوری اساتید تاپ ، دانشجویان تاپ و آنچه ما معتقدیم و اجرا خواهد شد طرح سرباز تاپ می باشد.

معاون آموزش ، پژوهش و فناوری وزارت صنعت ، معدن و تجارت اظهار کرد : هم اکنون این طرح تدوین و تبیین شده و آیین نامه ها و دستورالعمل های آن نوشته شده و سامانه طرح تاپ ایجاد گردیده که از ابتدای امسال بنگاههای صنعتی و معدنی و تجاری در سراسر کشور شروع به ثبت نام کرده اند.

دکتر قبادیان افزود: بعد از اینکه بخش قابل توجهی از بنگاهها ثبت نام کردند نوبت به ثبت نام اساتید دانشجویان و سربازان تاپ می رسد. وی ادامه داد : در طرح های تاپ ما نگاهمان یک نگاه اساسی است و معتقد هستیم به تدریج باید از اقتصاد مبتنی بر منابع به سمت اقتصاد مبتنی بر دانش حرکت کنیم بنابراین این طرح یک طرح دانشی و دانش پایه است و این طرح صنعت و اقتصاد ما را مشمول خواهد کرد.

دکتر قبادیان خاطر نشان کرد : موفقیت طرح به دقت نظر و تلاش و کوشش و همکاری ما بستگی دارد و مرحله پایلوت ما مدنظرمان این است که در اجرا ایرادها و اشکالاتی را که ممکن است بروز پیدا کند رفع کنیم و در سال آینده به صورت ملی این طرح را در سراسر کشور اجرا کنیم .

گفتنی است : طرح توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار (تاپ) با محوریت معاونت آموزش ، پژوهش و فناوری وزارت صنعت ، معدن و تجارت و با همکاری وزارت علوم ، تحقیقات و ستاد کل نیروهای مسلح در سه بخش برای دانش آموختگان مشمول خدمات سربازی که تمایل دارند دوران خدمت سربازی خود را در بنگاههای اقتصادی بگذارنند، دانشجویان تحصیلات تکمیلی که تمایل دارند پایان نامه های خود را به صورت مساله محور انجام دهند واعضاء هیئت علمی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی که مایلند در قالب طرح پسادکترای صنعتی ، فرصت مطالعاتی در بنگاههای صنعتی و معدنی ، انجام پروژه های مستقل یا مشترک فعالیت نمایند ، اجرا می شود.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا