امور زیربناییراه و ساختمان

قیمت مسکن باید منطقه‌بندی شود / میزان واحد‌های خالی از سکنه در کشور به ۳ میلیون رسید

رضایی کوچی گفت: در حال رایزنی برای تعیین قیمت مسکن بر اساس مناطق هستیم که امیدواریم به مرحله اجرایی برسد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس  با بیان اینکه باید چندین مقوله مهم را در حوزه مسکن تقویت کنیم، گفت: هم‌اکنون در بازار مسکن پایه‌ای برای تعیین قیمت خرید و یا اجاره وجود ندارد و همین امر باعث می‌شود که سوداگران و دلالان برای بازار مسکن قیمت‌های نجومی درنظر بگیرند.

وی گفت: نبود قیمت پایه‌ و نظارت بر قیمت‌های مسکن از سوی سازمان تعزیرات باعث ایجاد نابسامانی در بازار مسکن شده است، به همین دلیل ما پیشنهاد داده‌ایم که سازمان امور مالیاتی و شهرداری‌ها قیمت‌ها خرید و فروش و اجاره را بر اساس منطقه تعیین کنند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: به هنگام ارائه پروانه ساختمان‌ از سوی شهرداری‌ها، قیمت‌ها به صورت منطقه‌بندی و مشخص از سوی سازمان امور مالیاتی و سایر بخش‌ها تعیین می‌شود اگر این طرح برای تعیین قیمت‌های خرید و فروش اجرایی شود باعث بهبود وضعیت بازار مسکن خواهد شد.

رضایی کوچی اظهار کرد: سازمان تعزیرات به عنوان دستگاه نظارتی باید قیمت‌ها را کنترل و یک قیمت شاخص و پایه برای مناطق در نظر بگیرد و در صورت افزایش قیمت، طرح مالیات را بر روی آن‌ها اجرا کند، همین امر باعث بهبود وضعیت بازار مسکن می‌شود.

رئیس کمیسیون عمران مجلس درباره طرح مالیات بر خانه‌های خالی گفت: هم‌اکنون در تهران ۵۰۰ هزار و در کشور بیش از ۳ میلیون واحد مسکونی خالی وجود دارد که عرضه آن‌ها به بازار مسکن می‌تواند قیمت‌ها را به ثبات برساند.

بیشتر بخوانید:تنظیم لایحه مالیات بر عایدی مسکن طی چند ماه آینده

وی در ادامه تقویت و رونق تولید مسکن را راهکار دیگر بهبود بازار مسکن دانست و گفت: بر اساس مطالعات صورت گرفته از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس هم‌اکنون با کمبود ۴ میلیون واحد مسکونی در کشور مواجه هستیم که این امر باعث بر هم خورد تعادل عرضه و تقاضای مسکن شده است.

رضایی کوچی در پایان گفت: باید زمینه را برای رونق تولید و عرضه مسکن فراهم کنیم، زیرا که تنها راهکار بهبود وضعیت بازار مسکن رونق تولید و عرضه واحد‌های مسکونی خالی از سکنه است.

منبع
باشگاه خبرنگاران جوان

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا