انرژی

شرکت‌های آمریکایی هنوز برای ورود به ایران واهمه دارند

وزیر نفت کشور با بیان اینکه شرکت‌های آمریکایی هنوز برای ورود به ایران واهمه دارند، گفت: وزارت نفت به صندوق توسعه ملی برای تامین مالی ساخت پالایشگاه در خارج از ایران پیشنهاد داده است.
به گزارش پایگاه خبری توسعه اقتصادی به نقل از پلتس؛ بیژن زنگنه وزیر نفت ایران طی مصاحبه‌ای اعلام کرد: کشورهای همسایه در تلاش هستند تا با ارائه نفت ارزان قیمت مشتریان در بازار جهانی را جذب کنند.

وی افزود: علیرغم اینکه ایران تخفیف قابل توجهی در فروش نفت خود نداده توانسته است سهم صادرات خود از بازار جهانی را یک میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

وی ادامه داد: نفت ایران از نظر کیفیت برابر با نفت عراق و عربستان است و این دو کشور با ایران بر سر سهم بازار مشترکی رقابت می‌کنند که همین امر چالش‌های زیادی را در بازار جهانی ایجاد کرده است.

همچنین بخوانید

زنگنه در سخنان خود تاکید کرد: پس از رسیدن تولید ایران به ۴ میلیون بشکه در روز، ایران ۵ تا ۶ درصد مازاد ظرفیت تولید خواهد داشت.

زنگنه تاکید کرد: هند، چین، کره جنوبی و اروپا و همچنین ترکیه در کنار آفریقای جنوبی بازارهای نفت اولیه ایران هستند اما ایران باید بیش از پیش به اروپا و آفریقا تمرکز کند.

*پیشنهاد وزارت نفت به صندوق توسعه ملی برای تامین مالی ساخت پالایشگاه در خارج از ایران

براساس گفته‌های زنگنه یکی از اهداف ایران سرمایه‌گذاری برای ساخت پالایشگاه‌ها در خارج از ایران است که موانع مالی بر سر این راه وجود دارد.

وی ادامه داد: این پیشنهاد وزارت نفت ایران است اما شرکت ملی نفت از بودجه کافی برای انجام این کار برخوردار نیست به همین دلیل ما به صندوق توسعه ملی پیشنهاد دادیم این سرمایه‌گذاری را به صورت مستقیم و یا از طریق ارائه وام به بخش خصوصی و خرید سهام این پالایشگاه‌ها با پیش‌شرط اینکه این پالایشگاه‌ها تمام نفت خود را از ایران دریافت کنند، انجام دهد.

زنگنه تاکید کرد: ما مخالف اعمال سقف تولید برای اوپک نیستیم اما این سقف تولید بدون اعمال سهمیه برای کشورها بی‌ نتیجه خواهد بود.

زنگنه افزود: اوپک اعلام کرده است که روزانه ۳۰ میلیون بشکه نفت تولید خواهد کرد اما چه مقدار برای هرکشور؟ وقتی که ما رقم ۳۰ میلیون بشکه در روز را تعیین می‌کنیم و یکی از اعضا بیشتر تولید می‌کند شما باید توان اینکه با این مسأله مقابله کنید را داشته باشید.

وی ادامه داد: شما باید توان کنترل و نظارت و همچنین بازخواست از اعضایی که بیشتر تولید می‌کنند را داشته باشید و همه اعضا باید با این مسئله هماهنگ عمل کنند.

زنگنه حذف سهمیه تولید کشورها را بزرگترین اشتباه تاریخ اوپک عنوان کرد و گفت: در آینده کشورها برای فعال کردن مجدد این سهمیه بندی به توافق خواهند رسید.

زنگنه افزود: نشست اخیر اعضای اوپک با تولیدکنندگان نفت غیراوپکی در دوحه قطر برای ایران بی‌معنی بود.

وزیر نفت کشورمان ادامه داد: اگر دیگر کشورها خواهان تثبیت نرخ تولید و یا هر اقدامی در بازار هستند ما از این اقدام حمایت می‌کنیم اما ما پیشتر نیز اعلام کرده بودیم که اولویت اول ایران رسیدن به سهم خود از بازار است که این مسئله مورد توافق دیگران نیز می‌باشد.

زنگنه ابراز امیدواری کرد که با توجه به کاهش مازاد عرضه موجود بین عرضه و تقاضا در بازار روند افزایشی قیمت نفت ادامه یابد.

وی همچنین اعلام کرد: اجلاس اخیر اوپک برای ایران رضایت‌بخش بود و به نظر من تمام اعضای اوپک قبول کردند که نمی‌توانند با اعمال فشار بر دیگران نظر آنها را تغییر دهند.

اعضای اوپک به واقعیت بازار و همچنین بازگشت ایران به بازار جهانی نیز پی بردند.

زنگنه افزود: اعضای اوپک باید نسبت به سطح تولید در صورتی که بازار را نامتعادل نکند، آزادانه عمل کنند.

زنگنه گفت :من معتقدم که کشورها در حال واقع‌نگرتر شدن هستند.

زنگنه همچنین افزود: سرمایه‌گذاری شرکت‌هایی مانند توتال، لوک اویل و انی در ایران بسیار سودآور بوده چرا که هزینه تولید نفت در ایران بسیار کم بوده و حداکثر ۱۰ دلار در هر بشکه است.

زنگنه همچنین اعلام کرد: شرکت‌های آمریکایی هنوز نسبت به ورود به ایران واهمه دارند اما راه ورود این شرکت‌ها از طرف ایران باز است.

زنگنه افزود: مجموع برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذاری در ایران طی سالهای آینده حدود ۷۰ میلیارد دلار است که سرمایه‌گذاری‌های نفتی بخشی از این حجم سرمایه‌گذاری را شامل خواهد شد.

ایران در اولین فاز از قراردادهای نفتی خود اجرای حدود ۲۰ پروژه را در نظر داشته و در ماه ژوئن الگوی قراردادهای نفتی جدید ایران آماده و مصوب خواهد بود.

زنگنه ادامه داد: در ابتدا ما میادین نفتی خود را ارائه داده و از شرکت‌ها می‌خواهیم تا تمایل خود را برای توسعه هریک از این میادین را اعلام کنند. سپس ما شرکت های مورد نظر را از نظر فنی و همچنین توانایی مالی مورد ارزیابی قرار داده و پیشنهاد آنها را بر همین اساس در مناقصه بررسی خواهیم کرد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا