امور زیربناییتعاون و اشتغال

اختصاص ۲۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای ایجاد بیش از ۱ میلیون شغل در سال ۹۸

وزیر کار از اختصاص ۲۵ هزار میلیارد تومان برای ایجاد بیش از ۱ میلیون شغل در سال ۹۸ خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از تسنیم، نخستین کمیسیون تخصصی شورای عالی اشتغال در سال ۹۸ با حضور” محمد شریعتمداری ” وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی صبح امروز برگزار شد.

در این نشست موضوعاتی مانند برنامه اشتغال کشور در سال ۹۸ ؛ طرح حمایت از بیکاران سرپرست خانوار ؛ برنامه توسعه کارآفرینی و اشتغال زنان و طرح توسعه کسب و کار مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

محمدشریعتمداری؛وزیر کار در این نشست با اشاره به اینکه با وجود تحریم ها و فشارهای اقتصادی دشمن اما سیاست های اشتغالی درست بوده است گفت:در بخش کشاورزی موفق به صادرات محصولات کشاورزی و تامین بازار داخلی بودیم.

همچنین بخوانید

وی با بیان اینکه استفاده از طرح های بوم‌گردی نقش مهمی در ایجاد اشتغال بخش گردشگری داشت گفت: در حوزه سلامت نیز اقدامات خوبی برای ایجاد اشتغال انجام شده است.

محمدشریعتمداری، وزیر کار با اشاره به اینکه امروز کمیسیون تخصصی شورایعالی اشتغال با حضور تمام دستگاه های اجرای تشکیل شد گفت: دراین گزارشی از فعالیت های اشتغالی در سال ۹۷ که سال پر تنشی در تمام حوزه های اقتصادی بود رخ داد.

وی بیان کرد: ارزیابی از برنامه اشتغال در سال ۹۸ ارائه شد که هفته آینده در اختیار رییس جمهور در جلسه شورای عالی اشتغال قرار خواهد گرفت.

وزیر  کار با بیان اینکه برنامه پیشنهادی ایجاد اشتغال در سال ۹۸ که در دبیرخانه تهیه و تنظیم شده بود، مطرح شد ادامه داد: انشاالله هفته آینده به رئیس جمهور یا معاون ایشان خواهد رسید.

وی با بیان اینکه برای سال ۹۸ برنامه‌ای با مشارکت تمام دستگاه‌ها در دبیرخانه شورای عالی اشتغال تهیه شده است، گفت: برای اجرای این برنامه، ۲,۵۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات عمومی در قالب تبصره ۱۸ قانون بودجه ۹۸ کل کشور به عنوان یارانه سود تسهیلات در نظر گرفته شده؛ همچنین ۲۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای ایجاد یک میلیون و ۹۰ هزار فرصت شغلی اختصاص می‌یابد.

وی همچنین ادامه داد: طرح اشتغال سال ۹۸ در اختیار دستگاه‌های اجرایی قرار گرفته است و پس از جمع بندی دستگاه‌ها، در نشست شورای عالی کار بررسی و تصویب خواهد شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تأکید بر لزوم مقابله با واردات کالاهای مشابه داخل، افزود: باید در واردات کالا دقت لازم را داشته باشیم تا بتوانیم با رونق تولید، بخشی از اشتغال کشور را تثبیت کرده و توسعه دهیم.

شریعتمداری همچنین با اشاره به اینکه یارانه مابه التفاوت نرخ سود تسهیلات بانک‌ها باید جبران شود، گفت: علاوه بر این، برای توسعه اشتغال باید از ظرفیت مالیات و تأمین اجتماعی به عنوان یک سیاست مهم با هدف رونق تولید و تثبیت اشتغال بهره بگیریم.

وی رفع موانع فضای کسب و کار را از الزامات توسعه اشتغال و رونق تولید عنوان کرد و گفت: همچنین در کنار برنامه ایجاد اشتغال، باید نظارت بر طرح‌ها نیز دستور کار قرار گیرد که در همین زمینه، روز گذشته در اقدامی اساسی، اسامی تمامی دریافت کنندگان تسهیلات ۴، ۶ و ۱۰ درصد اشتغال روستایی را با هدف شفاف سازی منتشر کردیم تا مشخص شود چه کسانی برای ایجاد چه مشاغلی، در چه استانی و برای ایجاد چند شغل تسهیلات دریافت کرده‌اند.

وزیر تعاون همچنین گفت: از مجموع یک و نیم میلیارد دلار منابع صندوق توسعه ملی، تاکنون بیش از ۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات با نرخ‌های ۴، ۶ و ۱۰ درصد در اختیار متقاضیان قرار گرفته است که اسامی آنها از طریق سایت وزارت کار قابل مشاهده است.

شریعتمداری گفت: در راستای این برنامه ۲هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان منابع از محل اعتبارعمومی یارانه سود تسهیلات اعطایی در اختیار ۱۸برنامه مشخص در نهادهای گوناگون در سطوح استانی قرار خواهد گرفت. پیش بینی شده برای ایجاد اشتغال حدود ۱میلیون نفر در سال احتیاجی به منابعی حدود ۲هزار و ۵۰۰ میلیاردتومان از منابع عمومی و صندوق توسعه ملی است که بتواند در سال ۹۸را سامان دهد. در سال۹۸ یکی از امید ها ایجاد اشتغال در بخش کشاورزی است. با توجه به بارندگی های اخیر ایجاد اشتغال وصادرات محصول به داخل و خارج می توان امید داشت.

وی گفت: یکی از بخش های امید بخش حوزه گردشگری است. بیش از ۲هزار فعالیت ساخت و ساز در عرصه گوناگون در عرصه گردشگری در دست اجرا است، که در همین حال حاضر بالغ ۲۰۰هزار نفر شغل، در فعالیت ساخت و ساز مشغول هستند که بعد از اتمام اینها در شرایط پایداری طرح ها به بیش از ۹۰هزار شغل پایدار خواهد رسید.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا