انرژی

پرشدگی بیش از ۹۰ درصدی ۸۶ سد بزرگ کشور

بارندگی‌های مناسب سال آبی جاری موجب شده تا از میان ۱۷۸ سد بزرگ کشور در حال حاضر ۸۶ سد مهم از جمله سدهای شهیدرجایی، طالقان، ساوه، البرز، ساوه و شیرین‌دره بین ۹۰ تا ۱۰۰ درصد پر شده باشند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از تسنیم، میزان بارندگی‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهرماه) تاکنون به حدود ۳۲۲ میلیمتر رسیده است که این رقم در مقایسه با سال آبی گذشته ۱۱۴ درصد و در مقایسه با مدت متوسط بلندمدت ۴۳ درصد افزایش یافته است. بارندگی‌های مناسب سال آبی جاری موجب شده است در حال حاضر کشور ما یکی از پربارش‌ترین بازه‌های زمانی نیم قرن خود را تجربه کند و تمامی استان‌های ایران بارندگی فراتر از مدت متوسط بلندمدت را به ثبت برسانند.

میزان آب ورودی به مخزن سدهای کشور نیز تحت تاثیر نزولات جوی بسیار مناسب چندماه اخیر روند صعودی چشمگیری به خود گرفته است به طوری که میزان ورودی به سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تاکنون با رشد ۲۹۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۶۸.۴۶ میلیارد مترمکعب رسیده است.

میزان آب موجود در مخزن سدهای کشور نیز با رشد ۵۹ درصدی نسبت به سال گذشته به ۴۰.۴۴ میلیارد مترمکعب رسیده است و در هم اکنون ۸۱ درصد مخزن سدهای کشور پر شده است. میزان آب خروجی از سدها نیز به منظور کنترل سیلاب‌های اخیر رشد ۲۱۱ درصدی نسبت به سال گذشته داشته و به ۴۷.۹۹ میلیارد مترمکعب رسیده است.

همچنین بخوانید

ورودی مناسب به مخزن سدهای کشور موجب شده تا از میان ۱۷۸ سد بزرگ کشور تعداد ۸۶ سد مهم که حدود ۶۰ درصد از ظرفیت کل مخازن سدهای ایران را شامل می‌شوند بین ۹۰ تا ۱۰۰ درصد پر شده باشند. هم اکنون ۴۱ سد بین ۷۰ تا ۹۰ درصد، ۲۱ سد بین ۵۰ تا ۷۰ درصد، چهار سد بین ۴۰ تا ۵۰ درصد و ۲۶ سد کمتر از ۴۰ درصد آب ذخیره شده دارند.

شرایط اردیبهشت هم سیلابی است/ احتمال همراه شدن بارش‌های بهاری با ذوب برف زمستانی

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا