بانکبانک و بیمه

بانک‌های خصوصی کمک شایانی به رونق تولید کردند

عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران گفت: رونق تولید و اشتغال بدون حمایت نظام بانکی شدنی نیست.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از روابط عمومی بانک پارسیان، وزارت صنعت می‌گوید که در ۹ ماه نخست پارسال در قالب طرح رونق تولید به ۲۱۴۱ واحد تولیدی کوچک و متوسط، رقمی معادل ۳ هزار و هشت میلیارد و ۳۴۷ میلیون تومان پرداخت شده است. هرچند که در این گزارش به تفکیک اعلام نشده که هر یک از بانک‌ها چقدر وام به بنگاه‌های اقتصادی پرداخت کرده اند اما فعالان اقتصادی می‌گویند که بانک‌های خصوصی بخوبی می‌توانند مدافع تولید و کسب و کارهای بخش خصوصی باشند.

صالحی عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و عضو سندیکای برق که معتقد است با ورود بانک‌های خصوصی به صنعت بانکداری ایران، نظام بانکی ایران متحول شد، می‌گوید: وجود بانک‌های خصوصی موجب شد که نوعی فضای رقابتی درنظام بانکی ایران شکل بگیرد.

وی معتقد است : اگر همانند ۱۸ سال پیش همه بانک‌ها دولتی بودند، انگیزه رقابتی برای توسعه خدمات، برخورد بهتر با مشتری، تکریم ارباب رجوع وجود نداشت.   به گفته این فعال بخش خصوصی، با توجه به رکود حاکم بر اقتصاد ایران و شرایط بد بنگاه‌های تولید، رونق تولید و اشتغال بدون حمایت نظام بانکی شدنی نیست.

صالحی به عنوان نمونه به مشارکت بانک پارسیان به عنوان یکی از بانک‌های خصوصی درتامین مالی طرح‌های فولادی، پتروشیمی و نیروگاهی و همچنین تسهیلات اشتغالزایی روستایی و قرض الحسنه اشاره کرد و افزود: بانک‌های خصوصی از وقتی فعالیت خود را در نظام بانکی کشورمان شروع کرده‌اند، تغییرات بنیادی و اساسی در این عرصه ایجاد کرده‌اند. حضور بانک‌های خصوصی در عرصه طرح‌های صنعتی توانسته است اشتغال پایدار و مولد در راستای شعارسال مبنی برحمایت از “رونق تولید” را تحقق بخشد.

حدود ۱۸ سال از فعالیت بانک‌های خصوصی در ایران سپری می‌شود. بانک هایی که صالحی عضو اتاق بازرگانی ایران معتقد است با ورود آنها به صنعت بانکداری ایران، انحصار دولت در صنعت بانکداری از بین رفت. او که معتقد است شرایط پرداخت تسهیلات به بنگاه‌های تولیدی در بانک‌های خصوصی به مراتب راحت تر است، ادامه داد: گاهی برای گرفتن ۵۰ میلیون تومان وام برای یک واحد تولیدی آن چنان وثایق سنگینی طلب می‌شود که تولید کننده قید گرفتن تسهیلات از این بانک‌های می‌زند. حتی اگر تمامی شرایط گرفتن وام را داشته باشید پروسه پرداخت وام در این بانک‌ها خیلی طولاتی و طاقت فرساست، در حالی که شرایط گرفتن وام در بانک‌های خصوصی به مراتب بهتر است.

رشد ۱۲,۱ درصدی تسهیلات پرداختی بانک ها

بانک‌ها نیمه نخست پارسال ۱۲,۱ درصد بیشتر وام دادند. بر اساس گزارش بانک مرکزی مجموع تسهیلات پرداختی بانک‌ها به بخش‌های اقتصادی در ۶ ماهه نخست سال ۱۳۹۷ مبلغ ۳۰۳۲.۱ هزار میلیارد ریال بوده که این میزان در مقایسه با دوره مشابه سال قبل، مبلغ ۳۲۷.۹ هزار میلیارد ریال (معادل ۱۲.۱ درصد) بیشتر شده است. آنگونه که آمارها نشان می‌هد بیشتراین تسهیلات از جانب بانک‌های تجاری، تخصصی و غیردولتی (خصوصی و نیمه‌خصوصی) پرداخت شده است.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا