بورسبورس اوراق

پیشروی ۱.۹۲ درصدی شاخص بورس تهران در روز جاری/ افزایش تمایل معامله‌گران به نمادهای کوچک‌تر

معاملات امروز بازار سهام با رشد سه هزار و ۹۹۴ واحدی شاخص بورس تهران به اتمام رسید. رشد ۱.۹۲ درصدی نماگر اصلی بازار سهام امروز بیش از هر چیز تحت تاثیر نمادهای «شپنا»، «شبندر» و «فارس» قرار داشت و توانست این شاخص را به سطح ۲۱۱ هزار و ۷۴۶ واحد برساند.

 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  معاملات امروز بورس تهران همچون روزهای اخیر بیش از هر چیز از نمادهایی بنیادی تاثیر پذیرفت. نماگرهای بازار سهام که در روزهای آغازین هفته و هفته قبل ریزش قابل توجهی کرده بودند، در روز جاری به مسیر صعودی طی شده در روز دو شنبه ادامه دادند و توانستند مقداری از سطوح از دست رفته روزهای پیشین را باز پس گیرند. در این روز شاخص بورس تهران تحت تاثیر نمادهایی همچون «شبندر»، «فولاد»، «شپنا» و «فارس» توانست رشد سه هزار و ۹۹۵ واحدی را به ثبت برساند.

داد و ستدهای امروز بازار سهام در روز جاری در حالی آغاز شد که رشد قیمت در بسیاری از نمادها و گروه‌های ریز و درشت بازار کاملا مشهود بود. رشد قیمت یاد شده که در میانه معاملات حتی توانست شاخص بازار را به بیش از چهار هزار و ۲۰۰ واحد افزایش دهد در شرایطی رخ داد که قیمت بسیاری از کامادیتی‌ها در بازارهای جهانی روندی کاهشی را می‌پیماید. بازار یاد شده که پیش از این تاثیرپذیری بیشتری نسبت به معاملات در بازارهای جهانی از خود نشان می‌داد، در روزهای اخیر حساسیت خود را به کاهش قیمت‌ها در بازار کم کرده است. به نظر می‌آید که عامل اصلی این تغییر رویکرد تصمیم گیری‌ها سرمایه گذاران ناشی از وزن بیشتر سودسازی ریالی و رشد تورمی آن نسبت به سال مالی گذشته باشد.

سرمایه‌گذاران که روزهای گذشته را تحت تاثیر افزایش ریسک‌های سیاسی و اخبار ناخوشایند تحریمی سپری کرده بودند. در دو روز گذشته وضعیت مناسب بنیادی شرکت‌ها را آنچنان مناسب یافته‌اند که همچون گذشته اقدام به خرید سهام بسیاری از گروه‌ها کنند. با این حال از تغییرات قیمت نمادها می‌توان دریافت که کیفیت تقاضا در همه نمادها یکسان نبوده و اگرچه نمادهای پتروپالایشی و فلزی بیشترین تاثر را بر شاخص گذاشته اند، با این حال رونق معاملات در گروه‌های خودرویی، بانکی، سیمانی و دارویی بیشتر بوده است. دلایل این امر را می‌توان در تغییر رویکرد سهامداری سرمایه گذاران جست و جو کرد.

بازار سهام که در ماه‌های اخیر رشدی قابل قبول را در نمادهای مستقر در گروه‌های بنیادی نظیر محصولات شیمیایی، فلزات اساسی، ستخراج کانه های فلزی و فرآورده های نفتی تجربه کرده بود در شرایط کنونی وزنی کمتر در پرتفوی خود به این نمادها می‌دهد. این تغییر رویکرد که بیش از هر چیز از دو رویداد سرچشمه می‌گیرد، یکی آنکه نمادهای یاد شده بیشتر از سایر نمادها از شرایط سیاسی و ریسک‌های موجود در این بستر تاثیر می‌پذیرند و سرمایه گذاری در آنها، آن هم پس از یک دوره رشد طولانی شاید آن قدرها هم جذاب به نظر نرسند. دوم اینکه بنیادی‌ها به دلیل وزن زیادی که در کلیت بورس و فرابورس دارند برای رشد قیمت نیازمند نقدینگی بیشتری هستند و همین امر سبب می‌شود تا فعالان ریسک پذیرتر بازار که به ماندن در معاملات حتی در شرایط قرمزپوشی شاخص علاقه بیشتری دارند به سمت نمادهای سبک وزن تری بروند که با پول کمتری به سقف قیمت روزانه می‌رسند و صف خرید می‌شوند.

همین دلایل شبب شد تا در روز جاری شاهد حجم عظیمی از معاملات در گروه‌های سیمانی و دارویی باشیم که در کنار نمادهای بانکی و خودرویی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.

نمادهای بانکی یکپارچه سبزپوش

نمادهای حاضر در گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری امروز را در حالی سپری کردند که همراه با رونق معاملات در سایر نمادهای بازار همگی با افزایش قیمت مواجه شده‌اند. در این میان نمادهایی همچون «وبملت»، «وپارس» و «وپست» صف خرید بودند و سایر نمادهای این گروه نیز مانند «وتجارت» و «وبصادر» با افزایش قیمت رو به رو شدند. همین امر سبب شد تا در ورز جاری نمادهای بانکی ضمن تبادل یک میلیارد و ۴۵۱ میلیون سهم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دهند.

خودرویی‌ها و تثبیت بر مدار رشد

معاملات گروه خودرو و ساخت قطعات که در روز گذشته همزمان با رشد ۱۰ درصدی قیمت «خزامیا» تغییر جهت دادند و از صف فروش‌های سنگین به میانه دامنه نوسان روزانه قیمت کوچ کردند، امروز هم در مسیر رشد قدم برداشتند و شاهد صف خریدهای قدرتمند در برخی از نمادها بودند. در این روز نمادهایی همچون «خودرو» و «خساپا» در سقف قیمت روزانه بیشتر ساعات روز را با تقاضایی سنگین سپری کردند و «خزامیا» و «خپارس» نیز اگرچه شاهد شکل گیری صف خرید نبودند با این حال نزدیک به پنج درصد رشد کردند و بیش از میانگین ماهانه معامله شدند.

آمار و ارقام بازار

رشد سه هزار و ۹۹۵ واحدی امروز شاخص بورس تهران افزایش  ۱.۹۲ درصدی را برای این نماگر به همراه داشت. صعود یاد شده به واسطه رشد دست جمعی قیمت در نمادهایی نظیر «شپنا»، «شبندر» و «فارس» روی داد. حرکت امروز نماگر اصلی بازار که آن را به سطح ۲۱۱ هزار  و ۷۴۶ واحد رساند، بیش از هر چیز به واسطه نمادهای حاضر در برخی گروه های بنیادی نظیر پالایشی و پتروشیمی روی داد. گفتنی است، حجم معاملات امروز بورس تهران سه میلیارد و ۵۷۷ میلیون سهم و ارزش معاملات آن هزار و ۴۰۷ میلیارد تومان بوده است که از این میان ۱۲۴۰ میلیارد تومان آن ارزش معاملات خرد بوده است.

ترین‌های بورسی

معاملات بورس تهران امروز در حالی پایان یافت که نمادهای بانکی با مجموع ارزش معاملات ۲۳۰ میلیارد تومانی بیشترین ارزش معاملات را داشتند. گروه‌های خودرو، سیمان، مواد دارویی و شیمیایی نیز به ترتیب جایگاه‌های دوم تا پنجم در این زمینه را به خود اختصاص دادند.

 کوتاه از فرابورس

شاخص آیفکس معاملات روز جاری را با صعود ۴۸ واحدی به اتمام رساند. این شاخص بیشترین تاثیر مثبت را از نمادهای «زاگرس»، «کگهر» و «هرمز» پذیرفت. این در حالی است که امروز هیچ نماد در فهرست نمادهای تاثیر گذار بر شاخص فرابورس وجود نداشت که تاثیر منفی بر صعود این شاخص بگذارد. حجم معاملات این بازار بالغ بر یک میلیارد و ۵۸۵ میلیون سهم بود و ارزش معاملات سهام به ۳۴۷ میلیارد تومان می‌رسد این در حالی است که ارزش کل معاملات این بازار با در نظر گرفتن معاملات اوراق اخزا و تسه در روز جاری به ۶۴۸ میلیارد تومان رسیده است.

 

منبع
اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا