امور زیربناییراه و ساختمان

منبع اعلام قیمت مسکن در سایت‌های اینترنتی مشخص شد

طبق آخرین تصمیمات اخذ شده برای نحوه انتشار آگهی‌های فروش مسکن در سایت‌های اینترنتی، قیمت آخرین معاملات ثبت شده در سامانه «سابا» وزارت راه و شهرسازی منبع تعیین قیمت آگهی‌ها شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در جریان افزایش جهشی قیمت مسکن یکی از متهمان ردیف اول گرانی‌های بی‌منطق در بازار مسکن انتشار آگهی‌های سوداگرانه در برخی از سایت‌های اینترنتی خرید و فروش کالا و خدمات معرفی شدند. برخی از دلالان و سودجویان از فرصت راه‌اندازی تجارت الکترونیک در کشورمان سوءاستفاده کردند و در شرایط نابه‌سامانی بازار مسکن نسبت به انتشار آگهی‌های غیرواقعی با قیمت‌های نامتعارف اقدام کردند.

انتشار این آگهی‌ها در حجم بالا باعث شد که نرخ گذاری املاک تحت تاثیر فضای مجازی قرار بگیرد و قیمت‌ها در برخی از شهرها و مناطق به صورت مصنوعی افزایش پیدا کند. به همین دلیل سایت‌های اینترنتی برای جلوگیری از سوءاستفاده دلالان اقدام به حذف قیمت آگهی‌ها کردند. اما گویا نمایندگان دولت، بخش خصوصی و کسب و کارهای اینترنتی به توافق‌هایی رسیده‌اند که ضمن انتشار قیمت آگهی‌ها، از فعالیت دلالان و سودجویان در این فضا جلوگیری کنند.

همچنین بخوانید

قرار براین است که قیمت آگهی‌های مسکن با قیمت های معاملات محقق شده و ثبت شده در سایت وزارت راه وشهرسازی به آدرس hmi.mrud.ir مطابقت داده شود و اگر آگهی‌ای قیمت نامتعارفی نسبت به آخرین معامله ثبت شده در این سایت داشته باشد، مدیران سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها از انتشار آن آگهی خودداری خواهند کرد.

نیما اشرف‌زاده، مدیر اجرایی یکی از سایت‌های فروش اینترنتی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره آخرین مذاکرات با نمایندگان دولت برای انتشار قیمت آگهی‌های فروش مسکن گفت: جلسات متعددی با نمایندگان نهادهای مختلف برگزار شده‌ است. آخرین تصمیم برای نحوه انتشار آگهی‌ها در فضای مجازی این بود که کارگروه نظارتی با حضور نمایندگان کسب و کارهای اینترنتی، مشاوران املاک، وزارت راه و شهرسازی، پلیس فتا و اماکن و … تشکیل شود.

وی افزود: قرار بر این است که برای تشخیص آگهی‌ها با قیمت‌های نامتعارف از دیتا بیس – اطلاعات- سامانه اعلام معاملات وزارت راه و شهرسازی –سامانه سابا- استفاده کنیم. در این سامانه قیمت آخرین معاملات در مناطق مختلف ثبت شده‌ اس. ت اگر شخص حقیقی و حقوقی تقاضای انتشار آگهی با قیمت بالاتر از ثبت شده در این سامانه را داشته باشد، آن تقاضا رد خواهد شد.

اشرف‌زاده با بیان اینکه با این ساز و کار جدید حداکثر تا ۷۲ ساعت دیگر آگهی‌ها با قیمت منتشر می شوند، ادامه داد: ابزارهایی برای شناسایی دلالان تعریف کرده‌ایم و از این پس اجازه انتشار آگهی‌های صوری و غیرواقعی با حجم بالا را نمی‌دهیم.

وی تاکید کرد: اگر آگهی دهنده‌ها از مشاوران املاک باشند تمام استعلام های مورد نیاز انجام می‌گیرد و اگر اشخاص حقیقی باشند اطلاعات افراد و کد پستی واحد معرفی شده دریافت می‌شود. از سوی دیگر کارشناسان ما هم به صورت رندم با آگهی دهنده‌ها تماس می‌گیرند تا از هویت وی و صحت شماره تماس داده شده اطمینان حاصل شود.

مدیر اجرایی یکی از سایت های فروش اینترنتی افزود: تعداد سفارش آگهی‌ها با یک شماره تماس هم مورد بررسی قرار می‌گیرد و تمرکز بر افرادی که با یک شماره تماس نسبت به انتشار چندین آگهی اقدام کنند، بیشتر می‌شود تا مطمن شویم این فرد با هدف انتشار آگهی‌های غیرواقعی و صوری و از این طریق بالا بردن قیمت‌ها اقدام به ثبت تقاضای آگهی نکرده‌اند.

اشرف‌زاده تاکید کرد: از این پس آگهی‌های خرید و فروش مسکن هم به صورت محله‌ای و نه منطقه‌ای منتشر می‌شود تا قیمت‌های واقعی‌تر باشند.

 

منبع
ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا