اقتصاد کلان

افزایش سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی و رونق نسبی بازار مسکن در فروردین و اردیبهشت‌ماه

به گزارش پایگاه خبری توسعه اقتصادی، سخنگوی دولت از افزایش سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی و رونق نسبی بازار مسکن در فروردین و اردیبهشت‌ماه سال جاری خبر داد.

محمدباقر نوبخت صبح امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری هفتگی خود با اشاره به اینکه پیش از این سه میلیارد و ۴۱۸ میلیون دلار برای ۴۱ طرح سرمایه مستقیم خارجی جذب شده بود، گفت: چهارشنبه گذشته هم قرارداد سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی به مبلغ ۴.۲ میلیارد دلار امضا و عملیات اجرایی آن هم آغاز شد.

وی در ادامه افزود: این سرمایه‌گذاری برای احداث پنج هزار مگاوات انرژی الکتریکی و احداث نیروگاه‌هایی در اهواز، دهلران، زاهدان، ساوه، صوفیان و بناب انجام شده است و دولت ایران در این سرمایه‌گذاری‌ها هیچ تعهد و تضمینی ندارد. یکی از کشورهایی که در این طرح سرمایه‌گذاری کرد  از کشورهای اروپایی است که پایگاه شرکت این کشور در ترکیه قرار دارد.

سخنگوی دولت با اعلام خبر رونق نسبی در بازار مسکن چه از جهت تعداد معاملات و چه از نظر ارزش معاملات اظهار کرد: در سال جاری تعداد معاملات ۱۹ درصد و در اردیبهشت‌ماه ۰.۷ درصد رشد داشته است. همچنین ارزش معاملات در فروردین‌ماه ۳۳.۴ درصد و در اردیبهشت ۵.۱ درصد رشد داشته و در مجموع برای واحدهای مسکونی آپارتمانی در دو ماهه اول امسال ۱۲ درصد رشد داشتیم.

نوبخت در ادامه با اشاره به اینکه علاوه بر پرداخت یارانه‌های نقدی به همه خانواده‌های مشمول، یارانه‌های غیرنقدی نیز به صورت سبد غذایی به خانواده‌های نیازمند پرداخت می‌شود، گفت:با دستور رئیس‌جمهور ۱۶۰ میلیارد تومان برای ماه رمضان به وزارت تعاون پرداخت شد تا به صورت سبد غذایی در اختیار خانواده‌های نیازمند قرار بگیرد. البته هیچ فرد یا خانوار نیازمندی از لیست سبد غذایی حذف نشده است.

وی همچنین با اشاره به نارضایتی رهبر انقلاب در عرصه فرهنگ تاکید کرد همه ما نسبت به عدم رضایت رهبری احساس مسوولیت کرده و تلاش می‌کنیم که شاهد رشد و ارتقاء فرهنگی جامعه باشیم. در سال گذشته بالغ بر ۵ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبارات فرهنگی از سوی دولت در نظر گرفته و ۷۵ درصد این مبلغ به نهادهای دولتی پرداخت شد که دولت بر این نهادها هیچ کنترلی ندارد. باید نسبت به آن نهادهای غیردولتی که از اعتبارات دولتی استفاده کرده و برون‌داد فعالیت‌های آن عدم رضایت رهبری را به همراه دارد توجه بیشتری کرد و نظارت دقیق‌تری بر آنها انجام شود. البته همه ما مخاطب بیانات رهبری هستیم و دولت به نوبه خود پیگیری لازم جهت ارتقاء جایگاه فرهنگی جامعه را انجام خواهد داد.

سخنگوی دولت درباره اظهاراتی مبنی بر یک دوره‌ای بودن روحانی گفت: هر کسی می‌تواند نظر خود را بیان کند. منتقدان و رقبای سیاسی هم برای این که عقب نمانند از هیچ اقدامی فروگذار نمی‌کنند. اگر این حرف‌ها آنها را آرام می‌کند چه اشکالی دارد که بیان شود.

نوبخت همچنین در پاسخ به این پرسش که دیدار فریدون و مصطفی تاج‌زاده از جانب رئیس‌جمهور انجام شده است، گفت: من نسبت به این موضوع بی‌خبرم.

وی همچنین درباره بازداشت و یا احضار برادر رئیس‌جمهور افزود: وقتی عکس‌های یک دیدار منتشر می‌شود معلوم می‌شود که خبر بازداشت اشتباه و بی‌پایه است و صددرصد تکذیب می‌شود. قبلاً می‌گفتند چرا فلانی در جلسات حضور می‌یابد و اکنون می‌گویند چرا نمی‌یاید. این حرف‌ها بی‌اساس و بی‌پایه است.

سخنگوی دولت در واکنش به اظهارات یکی از مقامات آمریکایی درباره باقی‌ماندن تحریم‌های ایران اظهار کرد: تحریم‌های نفتی و بانکی مربوط به مسائل هسته‌ای لغو شده اما باید با سرعت بیشتری اجرا شود. ما قبل از رفع تحریم یک میلیون بشکه بیشتر نمی‌توانستیم صادر کنیم اکنون صادرات ما به بیش از ۲ میلیون بشکه رسیده است. مذاکرات ما در مقوله هسته‌ای بوده و تحریم‌های هسته‌ای نیز رفع شده است.

نوبخت درباره خرید ۱۱۸ هواپیمای ایرباس و آخرین وضعیت این قرارداد اظهار کرد: این موضوع مسیر خود را در حال طی کردن است و شورای اقتصاد آن را باید تایید کند. اگر در جلسه امروز شورای اقتصاد فرصت شود این پرونده رسیدگی شود. قرار نیست در این قرارداد ایران تضمینی پرداخت کند.

وی درباره مذاکره تجاری با روسیه نیز خاطرنشان کرد: روسیه آمادگی خود را برای ایجاد خط اعتباری صادراتی اعلام کرده‌ است و برای استفاده از منابع آن کشور نیز ما اعلام آمادگی کرده‌ایم.

نوبخت در پاسخ به پرسشی درخصوص فعالیت‌های دولت برای خروج از رکود تصریح کرد: مهمترین شاخص رونق و رکود رشد اقتصادی است. همین که رشد منفی به مثبت تبدیل شده یک موفقیت است. البته برخی تصمیمات در گذشته موجب عمیق‌تر شدن مشکلات شده ولی ما در گذشته متوقف نشدیم و نگاه ما به آینده است. من در ماه گذشته به چند استان سفر کردم و گزارش اقدامات کوتاه‌مدت درباره فعال شدن هفت هزار واحد نیمه‌راکد را دریافت کردم. ان‌شاءالله تا قبل از پایان سال نتیجه سیاست‌های اقتصادی دولت برای ایجاد رونق اقتصادی مشخص می‌شود.

به گزارش ایسنا، سخنگوی دولت درباره دیدگاه مجلس دهم درخصوص بازنویسی برنامه ششم توسعه گفت: ما در چندین جلد پیوست تمام استراتژی‌ها، راهبردها و اهداف برنامه ششم توسعه را مشخص کرده‌ایم و همه آنها را به صورت یک مجموعه به نمایندگان مجلس داده و هرآنچه که مجلس نیاز دارد را در اختیار آنها قرار داده‌ایم.

وی درباره تاثیرگذاری وام مسکن تصریح کرد: می‌شود به نوعی رونق نسبی به بازار مسکن را به اعطای همین وام‌ها مرتبط دانست.

نوبخت در واکنش به گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا اظهار کرد: حرف‌های آنها تکراری و موضع ما همچنان قاطع است. ما هیچ‌یک از اظهارات غیرمنطقی و خصمانه آمریکا را به رسمیت نمی‌شماریم و آن را محکوم می‌کنیم و اقدامات خود در عرصه تامین منافع ملی را قاطعانه ادامه می‌دهیم.

نوبخت در پاسخ به واکنش ایران نسبت به اقدام دولت عراق درباره افزایش هزینه صادرات کالاهای ایرانی به این کشور اظهار کرد: وزارت صنعت و نیرو در حال پیگیری این موضوع هستند و امیدواریم از راه‌های دیپلماتیک بتوانیم این موانع را برطرف کنیم.

وی در ادامه نسبت به نگرانی‌هایی درباره قراردادهای جدید نفتی اظهار کرد: وزارت نفت در ماه‌های گذشته به همه انتقادها گوش داده و در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی نیز کارگروهی برای بررسی این قراردادها تشکیل شده که روی این قراردادها کار می‌کنند و این قراردادها در آینده نزدیک اجرایی می‌شوند. وزارت نفت هم به همه نگرانی‌ها توجه کرده و منافع ملی را در این قراردادها تامین کرده است.

نوبخت همچنین خبر داد که صندوق توسعه ملی ۲۰ میلیارد دلار به صورت ارزی و ۶ هزار میلیارد تومان به صورت تسهیلات ریالی در سال ۹۵ و اوایل ۹۶ به بخش خصوصی پرداخت می‌کند.

سخنگوی دولت درباره بخشودگی معوقات بانکی نیز اظهار کرد: در این زمینه بخشودگی وجود ندارد در بخشنامه بانک مرکزی تمهیداتی در نظر گرفته شده که واحدهای تولیدی بتوانند از تسهیلات جدید استفاده کنند.

هیات مدیره بانک‌ها اختیاراتی دارند که بر اساس آن می‌توانند چگونگی پرداخت معوقات و یا جریمه آنها را تنظیم کنند اما قانون دراین زمینه تغییر نکرده و بخشودگی وجود ندارد.

وی در ادامه این نشست خبری درباره فعالیتهای ستاد اقتصاد مقاومتی نیز تصریح کرد: ۲۴ بند اقتصاد مقاومتی در قالب ۱۲ برنامه دسته‌بندی شده و نحوه اجرای آنها نیز مشخص شده است. ما برای هر پروژه یک مدیر و یک برنامه زمان‌بندی شده تهیه کردیم و آنها در حال اجرا هستند. ما گزارش فعالیتهای خود را به رهبری تقدیم می‌کنیم و ایشان در جریان فعالیتهای ما هستند. و از ایشان هم تشکر می‌کنیم که به ما در این زمینه انرژی می‌دهند.

نوبخت در ادامه درخصوص این که قانون این اجازه را می‌دهد که برای مسائل معیشتی مردم مثل رایانه‌ها رفراندوم برگزار شود، گفت: کشور سوییس یک ساز وکار خاصی برای رجوع به آراء مردم دارد اما طبق قانون اساسی ما فقط در مواقع خاصی رفراندوم برگزار می‌شود و ما در خصوص مسائل معیشتی مردم بدون اجازه قانون‌گذار یعنی نمایندگان مردم نمی‌توانیم کاری انجام دهیم.

نوبخت همچنین درباره آخرین وضعیت انتخاب استاندار خوزستان یادآور شد: وزیر کشور در حال بررسی این موضوع است و به زودی فرد شایسته‌ای را برای این سمت انتخاب می‌کند.

وی درباره موضوع دولت نسبت به شلاق کارگران آق‌دره گفت: وزیر تعاون نظر دولت را در این خصوص بیان کرده و مراتب تاسف خود را اعلام کرد.

نوبخت همچنین درباره نامه اوباما به رییس جمهور کشورمان اظهار بی‌اطلاعی کرد.

سخنگوی دولت درخصوص اقدامات انجام شده توسط دولت درباره مسائل اجتماعی که روز گذشته وزیر کشور آن را مطرح کرد، تصریح کرد: مقرر شده شورای عالی انقلاب فرهنگی وارد امور اجتماعی کشور شود و به همین دلیل نیز قرار است اعضای جدیدی به این شورا وارد شود. از سویی شورای اجتماعی وزارت کشور هم به ریاست رییس جمهور و قائم ‌مقامی وزیر کشور تشکیل می‌شود و سازمانی هم برای پیگیری سیاست‌های ابلاغی در حوزه اجتماعی تعیین شده است.

وی در خصوص آخرین وضعیت منشور حقوق شهروندی گفت: این منشور تهیه شده و در معاونت حقوق ریاست جمهوری هم مراحل آن طی شده و به زودی اعلام خواهد شد.

سخنگوی دولت در پایان در پاسخ به انتقاداتی در خصوص پیگیری حقوقی فاجعه منا توسط دولت اظهار کرد: فعالیتها در این خصوص ادامه دارد ولی احساس مسوولیت حکام عربستانی در این زمینه وجود ندارد ما دنبال استیفای حقوق زائران خود در حج گذشته هستیم.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا