بانکبانک و بیمهراه و ساختمان

یک شرط برای وام ساخت مسکن حذف شد

به گزارش پایگاه خبری توسعه اقتصادی، بر خلاف اغلب تسهیلات مسکن که یا نیاز به سپرده گذاری مدت دار داشته و یا در غیر این صورت نیازمند خرید اوراق به منظور جبران عدم سپرده گذاری است، هر گونه شرطی برای پرداخت تسهیلات بدون سپرده گذاری ساخت مسکن حذف شد.

حدود یک ماه پیش، بانک مسکن به عنوان تنها بانک تخصصی این حوزه و مسئول اصلی تامین کننده تسهیلات در بخش مسکن، توانست با تایید شورای پول و اعتبار سقف پرداختی برای ساخت مسکن را تا ۱۵۰ میلیون تومان افزایش دهد.

 توزیع وام مسکن بر اساس نوع ساخت واحدها یعنی سنتی، صنعتی و ساختمان و همچنین مناطق جغرافیایی در سه سطح انجام می شود. پرداخت تسهیلات ۱۱۰ (سنتی)، ۱۳۰ (صنعتی) و ۱۵۰(ساختمان) میلیون تومانی برای ساخت هر واحد مسکونی در تهران و شش شهر بزرگ دیگر، همچنین به همین ترتیب برای مراکز استانها و شهرهای بالاتر از ۲۰۰ هزار نفر از تسهیلات ۹۰ و ۱۱۰ و ۱۳۰ میلیون تومان و شهرهای زیر ۲۰۰ هزار نفر تسهیلات ۷۰، ۹۰ و ۱۰۰ میلیون تومانی خواهد بود.

همچنین بخوانید

این در حالی است که برای تخصیص این تسهیلات به متقاضیان که عمدتا انبوه سازان هستند چند شرط اساسی از جمله افزایش بهره وری مصرف انرژی، نگاه ویژه و حمایتی به واحدهای تولیدی متوسط و کوچک بخش مسکن و ساختمان و شناسایی و تمرکز بر فعالیتها و زنجیره های مزیت دار اقتصادی(بنگاه های بزرگ فعال مسکن و ساختمان) را به دنبال خواهد داشت.
اما وام ساخت از یک شرط نسبت به اغلب تسهیلات مسکن معاف شده است، آنهم سپرده گذاری و مسدود شدن حساب متقاضی به منظور دریافت این وام. بنابر این پرداخت تسهیلات ساخت مسکن بدون شرط مسدود نمودن حساب‌ها خواهد بود.
آنطور که اخیرا قاسمی، مدیر امور اعتباری بانک مسکن اعلام کرده است، هر گونه شرط در خصوص مراوده مالی قبلی برای پرداخت تسهیلات بدون سپرده ساخت مسکن از جمله رسوب حساب، غیر ضروری است.
در حالی وام پرداختی ساخت مسکن تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان و بدون سپرده گذاری از طریق بانک مسکن قابل پرداخت خواهد بود که در حال حاضر بر اساس مصوبات شورای پول و اعتبار در سال گذشته اغلب گزینه های دریافت وام ساخت و خرید با افزایش سقف مواجه شد اما یا باید مانند تسهیلات صندوق پس انداز مسکن برای دریافت آن در یک دوره حداقل شش ماهه سپرده گذاری انجام شود و یا در غیر این صورت مشتری برای دریافت سایر وام ها، در فرابورس بر اساس میزان وام دریافتی اوراق تهیه کند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا