صنعت، معدن، تجارت

مالیات بر عایدی باید در بازارهای سفته‌بازانه اجرا شود

یک اقتصاددان بابیان اینکه مالیات برعایدی سرمایه باید درقالب یک طرح جامع برای مقابله با سوداگری اجرا شود، گفت: متاسفانه مانند مالیات پزشکان، مقاومت در برابر اجرای این مالیات هم زیاد است.

وحید شقاقی شهری در گفت و گو با خبرنگار مهر با بیان اینکه اقتصاد ایران به دلیل نفتی بودن از کسب درآمدهای دیگر عقب مانده است، اظهار داشت: یکی از درآمدهایی که تاکنون نادیده گرفته شده است درآمد حاصل از مالیات بر عایدی سرمایه است. در حالی که درتمام دنیا، مالیات بر عایدی سرمایه یک پایه مالیاتی بسیار دقیق برای افزایش درآمدهای دولت و مسدود کردن مسیر سفته بازی و سوداگری است.

این اقتصاددان افزود: با توجه به اینکه اخذ مالیات بر عایدی سرمایه راه خوبی برای کاهش سفته بازی در بازارهای مختلف است، همواره در ایران در برابر اجرای آن مقاومت‌های زیادی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: حتی در زمانی که بحث مالیات پزشکان مطرح شد شاهد بودیم که چه میزان مقاومت صورت گرفت و چه میزان حاشیه درست شد. شاهد بودیم که پزشکان حاضر به پرداخت مالیات نبودند. در رابطه با مالیات بر عایدی سرمایه یا فروش هم همین مقاومت‌ها مطرح است.

شقاقی شهری با بیان اینکه مالیات بر عایدی سرمایه پایه مالیاتی بسیار خوبی است، گفت: در اجرای این طرح باید ملاحظه‌های زیادی داشته باشیم و لازم است که نرخ مالیات و بازه زمانی آن به صورت دقیق در نظر گرفته شود. نرخ بازارهای مختلف نباید مانند هم باشند.

وی ادامه داد: اگر اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه بدون ملاحظه باشد شاهد تشکیل بازار ثانویه یا معاملات غیررسمی خواهیم بود که فرد به عنوان مثال ۲۰ میلیون از فروش خود را به صورت پنهان و نقدی دریافت می‌کند و مابقی را به صورت علنی ثبت می‌کند. خطر تشکیل این بازار بسیار بالا است. سیاست گذاران باید توجه داشته باشند که در صورت تشکیل بازار پنهان، مشکلات بیشتر از حال حاضر می‌شود؛ تخلفات گسترش می‌یابد و شفافیت از بین می‌رود.

باید از کوچ نقدینگی از بازاری به بازار دیگر جلوگیری کرد

این اقتصاددان با تاکید بر اینکه «نرخ مالیات» و «بازه زمانی» دو ملاحظه جدی در اجرای مالیات بر عایدی سرمایه است، گفت: مالیات بر عایدی سرمایه باید به صورت یک طرح جامع در بازارهای مختلف همزمان اجرا شود تا از این طریق جلوی کوچ نقدینگی از یک بازار به بازار دیگر گرفته شود.

شقاقی شهری با بیان اینکه اولویت اجرای مالیات بر عایدی سرمایه باید مقابله با سوداگری یا ورود دلالان باشد، افزود: باید در نظر داشته باشیم که مالیات بر عایدی سرمایه زمانی به اقتصاد کمک می‌کند که به صورت دقیق در قالب یک طرح جامع و نه فقط در یک بازار خاص اجرا شود. اما باید به تدریج و گام به گام برای اجرای آن قدم برداریم.

وی تاکید کرد: باید ابتدا از بازارهایی که سفته بازی بالایی دارند آغاز کنیم، بازارهایی مثل خودرو، طلا و سکه که در آنها خرید و فروش یک شبه گسترش دارد و بعد به سایر بازارها وارد شویم.

این اقتصاددان افزود: باید مراقبت زیادی در این حوزه شود و تحلیل درستی از کوچ نقدینگی داشته باشیم چرا که انتقال نقدینگی از یک بازار به بازار دیگر به التهاب دامن می‌زند.

وی در رابطه با اجرای مالیات بر عایدی سرمایه در بازار مسکن، گفت: در حال حاضر میزان سوداگری در بازار مسکن زیاد نیست و بازارهای دیگر همچون خودرو در حلقه دلالان افتاده است. اولویت اجرای طرح باید در بازارهایی باشد که با سوداگری دست و پنجه نرم می‌کند در غیر این صورت شاهد بروز مشکلات زیادی خواهیم بود. اگر ملاحظه صورت نگیرد شاهد تشکیل یک بازار ثانویه یا پشت پرده خواهیم بود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا