بانک و بیمهطلا و ارز

قیمت طلا تحت فشار دلار و بورس جهانی

فلز زرد ماه پنجم میلادی را با افت ارزش آغاز کرد. دوشنبه، اولین روز کاری ماه مه، با رشد دلار و شاخص‌های بورس و افت طلا شروع شد.

صبح روز گذشته، داده‌های خوب اقتصادی ژاپن، بازارهای سهام را افزایشی کرد و همزمان، خبر دور شدن دولت آمریکا از تعطیلی، دلار را رشد داد. رشد شاخص‌های دلار و بورس،‌ فشار بر طلا را افزایش داد تا روند افت هفته گذشته، به صبح دوشنبه نیز منتقل شود. اونس طلا که جمعه، آخرین روز کاری آوریل روی بهای ۱۲۶۸ دلار ایستاده بود، دوشنبه را با بهای ۱۲۶۳ دلار آغاز کرد ولی در ادامه معاملات از ۱۲۶۱ تا ۱۲۶۹دلار نوسان داشت. با انتشار داده‌های بدتر از انتظار شاخص مدیران خرید ISM از بخش کارخانه‌ای آمریکا، قیمت‌ها رشد داشت. تا ساعت ۲۰ که این گزارش نهایی شد، بهای اونس به ۱۲۶۴ دلار رسید؛ با این همه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی اولین روز کاری هفته جدید رقم خورده باشد. به گزارش دنیای اقتصاد، روز دوشنبه تعطیلی بانک‌ها در دسته‌ای از کشورها به مناسبت روز کارگر، روند معاملات را کند کرد تا امروز سه‌شنبه محک جدی‌تری برای معاملات هفته جدید باشد. صبح دوشنبه اخبار خوب از اقتصادهای ژاپن و ایالات‌متحده روند شاخص‌های سهام و دلار را افزایشی کرد تا فلز زرد که هفته گذشته ۳/ ۱ درصد از ارزش خود را از دست داده بود، تحت فشار بماند. اگر تحولات ژئوپلیتیک تازه تنش‌های جدیدی را ایجاد نکند، احتمال شکسته شدن مرزهای حمایتی تازه وجود دارد؛ گرچه در قیمت‌های پایین‌تر همیشه احتمال شناسایی سود معامله‌گران هست. صبح روز گذشته، علاوه‌بر روند بازارهای سهام و ارز، افت بهای نفت خام نیز به ضرر طلا کار می‌کرد. دلیل افت طلای سیاه، افزایش استخراج در ایالات‌متحده بود که ممکن است توافق اعضای «اوپک» را برای کاهش سطح تولید بی اثر کند.

همچنین بخوانید

اونس در حالی هفته جدید را با نوسان آغاز کرد که هنوز هم اکثر سرمایه‌گذاران خرد و کارشناسان حرفه‌ای انتظار بازدهی هفتگی مثبت این کالای گرانبها را دارند. آخرین نظرسنجی‌های پایگاه اینترنتی کیتکو نشان می‌دهد ۴۳ درصد کارشناسان و ۴۸ درصد سرمایه‌گذاران انتظار رشد بهای طلا را در اولین هفته ماه مه ‌دارند. با این همه، باید توجه داشت که نسبت افزایشی‌ها به کاهشی‌ها کمتر شده که نشان می‌دهد روند گذشته بر تصور معامله‌گران تاثیرگذار بوده است. تحلیلگران اقتصادی «اکونومیک کالندر» بر این باورند که انتخابات فرانسه، تنش‌های سیاسی بین‌المللی به‌خصوص اوضاع کره شمالی، آمارهای مهم اقتصادی آمریکا و برگزاری نشست فدرال‌رزرو می‌تواند مهم‌ترین عوامل موثر بر قیمت طلا در کوتاه‌مدت باشد. به گزارش سایت طلا به نقل از این پایگاه اینترنتی، قیمت طلا در روزهای آینده به شدت تحت تاثیر انتشار آمارهای مهم اقتصادی آمریکا به‌خصوص شاخص اعتماد مصرف‌کننده در ماه آوریل و وضعیت بازار کار و اشتغال قرار خواهد داشت. بر اساس این گزارش، نشست فدرال رزرو آمریکا نیز در حالی برگزار خواهد شد که اکثر کارشناسان اقتصادی و سرمایه‌گذاران بین‌المللی بر این باورند که فدرال رزرو در این نشست نرخ بهره را تغییر نخواهد داد و به احتمال زیاد نرخ بهره بار دیگر در نشست ژوئن افزایش می‌یابد. نتایج نشست فدرال رزرو قرار است چهارشنبه مشخص و اعلام شود.

بعید به‌نظر می‌رسد که پس از انتشار گزارش وزارت بازرگانی آمریکا مبنی بر رشد اقتصادی کمتر از انتظار ۷/ ۰ درصدی در سه ماه نخست امسال، فدرال‌رزرو در شرایط فعلی تصمیمی برای افزایش نرخ بهره داشته باشد. البته لحن بیانیه نشست فدرال‌رزرو می‌تواند تا حد زیادی بر نوسانات بازارهای بین‌المللی تاثیرگذار باشد. قیمت طلا به شدت در برابر نوسانات نرخ بهره و ارزش دلار آمریکا حساسیت نشان می‌دهد. آمارهای مربوط به تولیدات صنعتی آمریکا نیز به‌زودی منتشر خواهد شد. موسسه «ای دی پی» نیز روز چهارشنبه وضعیت اشتغال در بخش خصوصی آمریکا را اعلام می‌کند. اقتصاد آمریکا در ماه مارس کمتر از ۹۸ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کرده است. به‌نظر می‌رسد اگر وضعیت بازار اشتغال آمریکا بار دیگر در ماه آوریل هم ناامید‌کننده باشد، قیمت طلا با افزایش بیشتری روبه‌رو خواهد شد. در پیش بودن دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه نیز می‌تواند تاحد زیادی بر نوسانات قیمت طلا و سایر کالاهای راهبردی تاثیرگذار باشد. تنش‌های سیاسی بین‌المللی به‌خصوص اوضاع شبه جزیره کره نیز می‌تواند عامل مهم و موثری برای تعیین نوسانات در بازارهای بین‌المللی باشد. وضعیت تقاضای فیزیکی در بازارهای نوظهور و در حال توسعه نیز عامل مهمی برای تعیین قیمت طلا خواهد بود.

منبع:اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا