صنعت، معدن، تجارت

بخش خصوصی در ایران قوی نیست

 

یک کارشناس اقتصادی گفت: بخش خصوصی در ایران قوی نیست بنابراین برای تقویت این بخش باید گام های بلندی در کشور برداشته شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  حسن مخملی در برنامه «کالای ایرانی» رادیو اقتصاد افزود: هم اکنون اقتصاد ایران بر دو پایه اساسی یعنی «نفت محوری» و «دولت محوری» استوار است.

همچنین بخوانید

وی همچنین اظهارداشت: فارغ از پدیده خام فروشی و شرایط فروش نفت باید نگاه ها بیشتر معطوف به سمت دولت باشد چون واقع مطلب اینکه در ایران بخش خصوصی خیلی قوی وجود ندارداما در برابر بخش دولتی بسیارقوی است.

این کارشناس اقتصادی ضمن اشاره به پدیده خصولتی ها گفت: این گروه بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی برخی از کارخانجات بزرگ را سره یا ناسره در اختیار گرفتند.

وی در ادامه افزود: اینها بخش خصوصی نیستند یعنی برآمده از پائین نبوده بلکه به موازات از بالا وارد اقتصاد کشور شده اند.

مخملی اظهارداشت: نرخ کارایی و بهره وری بخش دولتی و خصولتی در کشور بسیار پائین است.

وی به رادیو اقتصاد گفت: اقداماتی که دولت در شرایط حاضر باید برای تقویت و رونق بخش تولید انجام دهد یکی توجه و حمایت از صنایع کوچک و متوسط است.

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سئوال که دولت چه کاری می تواند برای این دسته از صنایع در کشور انجام دهد، افزود: نکته اول اینکه قسمت اعظم نقدینگی و بانکی در کشور دولتی است بنابراین دولت باید با اعلام دستوری، به صراحت و پیگیری محکم نرخ بهره در بانک ها را کاهش دهد.

وی اضافه کرد: وقتی تولیدکننده یا فعال اقتصادی یک طرح توجیه پذیر را به بانک ارائه می کند با نرخ پائین تر بهره و سود کمک کنند تا سرمایه ارزان تری بدست آنان برسد.

مخملی گفت: نکته دوم اینکه براساس نظریه های جدید اقتصادی نرخ مالیات در شرایط رکود اقتصادی باید کاهش یابد.

وی افزود: بدون شک با کاهش نرخ مالیات درآمد فعالان اقتصادی بالا می رود وقتی درآمدها بالا رفت ولو اینکه نرخ مالیات کاهش یافته باشد دولت می تواند مالیات بیشتری دریافت کند.

این کارشناس اقتصادی نکته سوم در این ارتباط را مربوط به بحث نقدینگی برشمرد و اظهارداشت: مقام معظم رهبری بارها فرمودند که برای نقدینگی جامعه کاری کنید.

وی گفت: طی چهار دهه اخیر حجم نقدینگی در جامعه بیش از ۱۰۰۰ برابر افزایش پیدا کرده است.

مخملی افزود: حجم نقدینگی به شدت افزایش یافته اما در برابر جالی نهادهای جذب کننده این حجم نقدینگی در مملکت به شدت خالی است.

وی ضمن اشاره به اینکه بازارهای مالی در کشور بالغ نبوده بلکه بدوی هستند، اظهارداشت: بازاربورس هنوز ضعیف است و به نحو باید و شاید نتوانسته این حجم نقدینگی را جذب کند.

کارشناس اقتصادی اضافه کرد: پس یکی از این موارد کنترل حجم نقدینگی است یعنی اجازه ندهند این حجم روزبه روز زیاد و زیادتر شود بلکه سازو کاری مناسبی باید طراحی شود تا نقدینگی جامعه به سمت فعالیت ها مولد سوق پیدا کنند.

وی در ادامه اختصاص سوبسید به بخش تولید را بسیار مهم دانست و بر لزوم پرداخت سوبسید به تولید کنندگان در کشور تاکید کرد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا