امور زیربناییتعاون و اشتغال

شکوفایی اقتصادی با انسجام ارکان «رونق تولید» محقق می‌شود

مدیر کل پایداری مشاغل وزارت کار، کارگر و کارفرما را دو رکن اصلی رونق تولید دانست وگفت:باتوجه به شرایط خاص کشور تلاش مضاعف کارگران وکارفرمایان درانسجام رونق تولید،شکوفایی اقتصاد رادر پی دارد.

همچنین بخوانید

کریم یاوری در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه برای تحقق عملی رونق تولید علاوه بر تمام اقدامات مثبت و عملی چند نکته برای ارکان تولید در سال رونق تولید ضروری است، اظهار داشت: سه رکن اصلی تولید کارگر، کارفرما و کارگاه به ویژه دو رکن انسانی در سال رونق تولید باید مورد توجه ویژه قرار گیرند.

وی تاکید کرد: ضرورت دارد در سال رونق تولید ارکان تولید در کارگاه علاوه بر خلق کار و ارزش افزوده از تولیدات و محصولات، به بٌعد آموزش‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای و آموزش‌های مرتبط با حقوق کار و وظیفه شناسی هریک در محیط کار توجه ویژه داشته باشند.

مدیرکل حمایت از پایداری مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار گفت: منظور از وظیفه شناسی یعنی اینکه کارفرما به وظایف قانونی خود برای تأمین ابزار و تجهیزات و مواد اولیه، خرید و فروش و کلیه امور کارگاهی، اداری، بازرگانی، فروش، تولید و تأمین مواد و نقدینگی آب، برق و گاز، بیمه، مالیات، پرداخت مطالبات قانونی کارگران و حسن خلق با آنان اهتمام کند.

وی افزود: کارگر نیز می‌بایستی نسبت به انجام کار و تولید در محل کارگاهی که ابزار و تجهیزات و ماشین آلات و مواد اولیه در خط تولید فراهم شده اهتمام کرده و کار با کیفیت و کمیت مطلوب در مقابل حق السعی دریافتی ارائه کند.

این مقام مسئول در وزارت کار با تاکید بر لزوم ارائه نظرات مشورتی برای بهبود امور کارگاه از هر حیث به ویژه کمیت و کیفیت تولید، گفت: البته در غالب کارگاه‌ها این نظرات توسط نمایندگان، انجمن‌های صنفی کارگاهی و شورای اسلامی کار منتخب از سوی کارگران به کارفرمایان و مدیران بنگاه‌های اقتصادی ارائه می‌شود که امری مطلوب ارزیابی می‌شود.

یاوری ادامه داد: اما در پاره‌ای موارد اصرار بر اعمال نکته نظرات مشورتی از سوی کارگران یا نمایندگان قانونی آنان ممکن است با دیدگاه‌ها و نظرات مالکان، سهامداران، مدیران، کار آفرینان و کارفرمایان در بنگاه‌های اقتصادی هم خوانی نداشته باشد که در این صورت مطابق مقررات و قوانین تمام مسئولیت به عهده کارفرمایان و مدیران بنگاه‌ها است.

مدیر کل حمایت از پایداری مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار افزود: در قوانین و مقررات مرتبط در بخش حدود وظایف، اختیارات و نحوه انجام فعالیت توسط نمایندگان کارگران، انجمن‌های صنفی، شوراهای اسلامی کار و کانون‌های شهرستانی، استانی و کشوری مرتبط با آنان توجه به آموزش اعضا مورد توجه ویژه قرار گرفته است که ضرورت دارد ارائه آموزش حدود و وظایف و اختیارات نمایندگان کارگران از طریق اساتید و کارشناسان خبره در این امور به تشکل‌ها بیش از بیش مورد توجه و اهتمام قرار گیرد.

وی، آشنایی کارگران در محیط کار به حقوق قانونی خود و نحوه چگونگی انجام بهتر وظایفی که در کارگاه به عهده آنان است در راستای بهبود و رونق تولید را ضروری دانست و گفت: امیدوارم در سال رونق تولید و با توجه به شرایط خاصی که در آن قرار گرفته ایم، همراهی، همکاری و همدلی و کوشش و تلاش مضاعف کارگران و کارفرمایان در انسجام هرچه بیشتر و بهتر آنان در رونق تولید اثرات خوبی برای شکوفایی اقتصادی فراهم کرده و دشمنان قسم خورده این مرزو بوم را سرخورده‌تر و مأیوس کنند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا