صنعت، معدن، تجارت

تقاضای کم عامل ارزانی تخم مرغ

 

مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن گفت: قیمت تخم مرغ به دلیل مازاد تولید و بالا بودن عرضه نسبت به تقاضا به شدت کاهش یافته و به نصف رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  رضا ترکاشوند در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ درب مرغداری ها هشت هزار تومان بوده که هم اکنون به چهار هزار تا چهار هزار و ۵۰۰ تومان کاهش یافته است.

وی همچنین با تاکید بر اینکه شرایط برای تولید تخم مرغ مناسب نیست، اظهارداشت: برای جلوگیری از ورشکسته شدن مرغداران باید چاره ای اندیشید.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن ضمن اشاره به اینکه برنامه تولید تخم مرغ براساس تقاضای داخلی و خارجی تنظیم می شود، ادامه داد: صادرات تخم مرغ با صدور بخشنامه دی ماه سال گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت ممنوع و به تبع بازارهای صادراتی طی چند ماه اخیر از دست رفت.

وی افزود: طی دوهفته گذشته تلاش های بسیاری برای لغو ممنوعیت صادرات تخم مرغ صورت گرفت اما ورود به بازارهای خارجی امری بسیار دشوار است.

ترکاشوند با اعلام این مطلب که حداکثر ۱۰ درصد از تولید تخم مرغ برای صادرات و مواقع خاص است، گفت: برای جلوگیری از وارد شدن زیان بیشتر به تولیدکنندگان تخم مرغ اتحادیه مربوطه تصمیم به ذخیره بخشی از تولید کرده تا به صورت پلکانی بر قیمت این محصول افزوده شود.

وی با تاکید بر اینکه تخم مرغ تنها یک ماه تا چهل روز قابل ذخیره سازی است، اظهارداشت: تخم مرغ ذخیره شده در مواقع نیاز وارد بازار خواهد شد تا تولیدکنندگان از چرخه تولید خارج نشوند.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن ادامه داد: ذخیره سازی تخم مرغ به دلیل هزینه های گزاف در سردخانه ها برای مرغداران ممکن نیست اما به ناچار اتحادیه باید این مهم را انجام دهد.

وی با بیان این مطلب که قیمت ها بر اساس هزینه تمام شده اعلام می شود، گفت: اگر دولت نهاده ها را با ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی تامین نکند قیمت تمام شده هر کیلوگرم تخم مرغ برای تولید کننده ۱۲ هزار تومان خواهد بود.

ترکاشوند ضمن اشاره به اینکه ۷۰ درصد از هزینه تولید به تامین دان اختصاص دارد به رادیو اقتصاد یادآور شد: هر کیلوگرم دان با اختصاص ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی حدود دو هزار ۵۰۰ تومان به دست مرغدار می رسد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا