ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

رشدی که با سنگ‌اندازی‌های ترامپ متوقف شد!

مدیر ارشد اجرایی و موسس شرکت هواوی به تازگی از کاهش فروش این شرکت که تحت تاثیر سنگ اندازی‌های دولت ترامپ بوجود آمده است، خبر داده است.

به گزارش آرمان اقتصادی، رن ژنگ فی ، مؤسس و مدیر ارشد اجرایی شرکت چینی هواوی روز شنبه در گفتگو و مصاحبه‌ای با گزارشگر Nikkei Asian Review اذعان کرد که فروش این غول تکنولوژی تحت تأثیر قانون ممنوعیت فعالیت شرکت‌های چینی هواوی و زد تی ای در ایالات متحده آمریکا و همچنین جریان سازی‌های دولت ترامپ علیه آنها در سایر کشورهای جهان به شدت کاهش یافته است.

یکی از جنجال‌برانگیزترین اتفاقاتی که در سال ۲۰۱۸ میلادی رخ داد، بدون شک تلاش دولت ایالات متحده آمریکا برای تحریم و ممنوعیت استفاده از گوشی‌های هوشمند و تجهیزات مخابراتی ساخت شرکت چینی هواوی بود.

ماجرا از اوایل سال گذشته میلادی آغاز شد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که گوشی‌های هوشمند ساخت شرکت‌های چینی نظیر هواوی و زدتی‌ای از شهروندان و مقامات آمریکایی جاسوسی می‌کند و اطلاعات شخصی و محرمانه بسیاری را تحویل دولت چین می‌دهد تا علیه ایالات متحده از آن‌ها استفاده کند. بعد از آن تمامی فعالیت‌های مخابراتی این غول تکنولوژی را نیز ممنوع اعلام کرد و از همه کشورهای هم پیمانش نظیر کانادا، استرالیا، نیوزلند، ژاپن و بسیاری دیگر از کشورهای اروپایی خواست به منظور حفظ حریم خصوصی خود با این شرکت قطع همکاری کنند.

با این‌که دولت چین و شرکت‌های هواوی و زدتی‌ای همگی این اتهامات را بارها رد و تکذیب کرده‌اند، اما به نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها به تلاش برای جلوگیری از فعالیت آن‌ها و قطع همکاری سایر کشورها ادامه می‌دهند.

البته این سخنان در حالی در رسانه‌های خبری منتشر شده است که تاکنون هواوی با انتشار گزارش‌های مالی خود همچنان اصرار داشت که نشان دهد تحریم‌های آمریکا و قانون ممنوعیت فعالیت، استفاده و فروش محصولات این شرکت در ایالات متحده و برخی دیگر از کشورهای هم پیمانش، در آمار فروش و موفقیت هواوی بی تأثیر بوده است.

حالا به نظر می‌رسد که هواوی به این نتیجه رسیده است که از دست دادن بازار بزرگی همچون ایالات متحده ضربه بزرگ و خسارات جبران ناپذیری بر روی این شرکت چینی خواهد گذاشت و بدون شک ادامه این وضعیت برای هر دو طرف تبعات منفی متعددی در پی خواهد داشت.

وی در سخنانش همچنین خاطرنشان کرده است: در ماه‌های اخیر هواوی شاهد رشد بسیار ملایمی بوده است که همه آنها متأثر از سنگ اندازی های دولت ترامپ بوده است این در حالیست که این شرکت هیچ اقدام و فعالیت خلاف قانونی انجام نداده و هرگز به حریم خصوصی کاربران در هیچ کشور دست درازی نکرده است.

بر اساس گزارش رویترز، ژنگ فی در ادامه سخنانش افزود که در صورت ادامه وضعیت کنونی، میزان درآمدهای سالانه هواوی تحت تأثیر همین قوانین و محدودیت‌های ترامپ با یک کاهش ۲۰ درصدی مواجه خواهد شد.

روز پنج شنبه بود که واشنگتن در اقدامی جدید، نام هواوی را در فهرست شرکت‌های ممنوعه برای تجارت با آمریکا قرار داد که به عقیده کارشناسان و تحلیلگران، این امر بدون شک می‌تواند دست و پای این شرکت نام‌آور چینی را به شدت ببندد و مانع رشد و موفقیت‌های چشمگیر آن در سال جاری میلادی شود. دولت چین که به شدت اقدام مذکور آمریکایی‌ها را محکوم کرد، درصدد یافتن راهی است تا بتواند از وضعیت شرکت‌های بزرگ و سودآوری همچون هواوی محافظت کند.

هواوی نخستین و بزرگترین اپراتور مخابراتی و توسعه دهنده تجهیزات و زیرساخت‌های ارتباطی و اینترنتی در جهان به شمار می‌رود که با بسیاری از کشورهای جهان در این زمینه قراردادهای همکاری بزرگی را به امضا رسانده و از طرفی دیگر، طبق آخرین آمارهای منتشر شده، دومین تولیدکننده و عرضه کننده موبایل و گوشی‌های هوشمند در جهان بعد از سامسونگ است که با اختلاف بسیار اندکی از اپل، جایگاه دوم فهرست پرفروش‌ترین برند موبایل را به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا