بین الملل

چین اوراق قرضه آمریکای خود را به کمترین سطح ۲ ماهه کاهش داد

چین که بزرگترین دارنده خارجی اوراق قرضه آمریکا است، در ماه مارچ با بیشترین سرعت خود در ۲ سال گذشته، دست به فروش این اوراق زده و دارایی خود از آنها را به ۱.۱۲ تریلیون دلار رسانده است.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از اسپوتنیک، چین که بزرگترین دارنده خارجی اوراق قرضه آمریکا است، در ماه مارچ با بیشترین سرعت خود در ۲ سال گذشته، دست به فروش این اوراق زده و دارایی خود از آنها را به ۱.۱۲ تریلیون دلار رسانده است.

طبق اعلام بانک یوبی‌اس، در ۱۲ ماه منتهی به مارچ، که جدیدترین ماهی است که داده‌های آن منتشر می‌شود، چین میزان دارایی اوراق قرضه آمریکای خود را ۶۷.۲ میلیارد دلار یا ۵.۶ درصد کاهش داده است. میزان کل این دارایی، نسبت به اوج خود در سال ۲۰۱۲، تا کنون حدود ۲۰۰ میلیارد دلار کاهش یافته است، اما همچنان ۷ درصد کل اوراق قرضه آمریکا را شامل می‌شود، درحالی که در سال ۲۰۱۲ سهم چین از این اوراق ۱۲ درصد بود.

این اقدام نشان‌دهنده الگویی از تداوم کاهش است که با به توافق نرسیدن دو کشور برای دستیابی به یک قرارداد تجاری بلندمدت و بالا گرفتن جنگ تعرفه‌ای بین آنها، تشدید شده است.

پیش از این هم وجود این تهدید که چین دیگر اوراق قرضه آمریکا را خریداری نکند و یا آنها را به صورت گسترده به فروش برساند، بازارهای اوراق را به لرزه درآورده بود. هرچند علاوه بر هر تأثیر تنبیهی‌ای که چین با این اقدام به دنبال آن است، فروش این اوراق می‌تواند تلاشی برای تقویت یوآن باشد. با این حال تأثیر بلندمدت این اقدامات هنوز مشخص نیست.

یوبی‌اس پیش‌بینی می‌کند اگر این کاهش تولیدات تدریجی باشد، احتمالاً باعث افزایش ۰.۴ درصدی سود اوراق قرضه آمریکا خواهد شد.

استراتژیست یوبی‌اس، چیراگ میرانی، می‌گوید: فروش اوراق قرضه آمریکا توسط چین می‌تواند تا حدی ریسک‌پذیری در بازار جهانی را کاهش دهد.

پس از چین، ژاپن با ۱.۰۸ تریلیون دلار دارایی اوراق قرضه آمریکا، دومین دارنده خارجی آن در جهان است، در حالی که انگلستان با ۳۱۷.۱ میلیارد دلار، در رتبه سوم قرار دارد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا