امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

۱۳۰ هزار خانوار عشایری در کشور بیمه می‌شوند

قزوین- رئیس سازمان امور عشایر کشوری گفت:باتفاهم نامه‌ امضا شده با صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر کشور،در مدت سه سال ۱۳۰ هزار خانوار عشایر واجد شرایط تحت پوشش بیمه درمانی قرار می‌گیرند.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، کرمعلی قندالی در سفر یک روزه به استان قزوین برای بررسی وضعیت عشایر در گفتگو با خبرنگار مهر به سوالاتی در خصوص مهمترین اقدامات انجام شده برای تأمین معیشت و افزایش رفاه عشایر، بیمه درمانی، تقویت زنجیره تولید و استفاده از پنل‌های خورشیدی در چادرهای عشایر پاسخ گفت.

قندالی در خصوص کمک به تأمین معیشت عشایر اظهار داشت: یکی از اهداف راهبردی ما تأمین معیشت و توانمند سازی عشایر در حوزه‌های مختلف است که در این راستا مهمترین کار این است که از ظرفیت‌های طبیعی و انسانی این مجموعه استفاده کنیم.

وی بیان کرد: در حوزه عرصه طبیعی معمولاً عشایر مراتع و عرصه‌های طبیعی زیبای را در اختیار دارند که این مناطق برای گردشگری هم جذابیت دارد که با تصویب کارگروه ویژه گردشگری و صنایع دستی در دولت و ابلاغ مفاد آن به استان‌ها امیدواریم شاهد اتفاقات خوبی در حوزه گردشگری عشایر باشیم.

قندالی تصریح کرد: موضوع دیگر جایگاه صنایع دستی عشایر مبتنی بر فرهنگ اصلی این گروه است که باید تقویت شود تا بتواند به درآمد عشایر اضافه کند.

رئیس سازمان امور عشایر کشور یادآور شد: استفاده از ظرفیت دام و تولید گوشت قرمز که درآمد اصلی عشایر هست در اولویت بعدی کارهای ما در سازمان امور عشایر است که در این راستا تقویت زنجیره تولید را جدی گرفته‌ایم و حمایت لازم را انجام می‌دهیم.

وی اضافه کرد: در چند سال گذشته بیش از ۱,۰۰۰ میلیارد تومان به صورت قرض الحسنه و سرمایه در گردش با سود ۱۰ درصد به عشایر پرداخت شد که کمک خوبی برای افزایش گوشت قرمز بود.

قندالی گفت: در سال جاری هم خوشبختانه اتفاقات خوبی رخ داده و ۱۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات مدیریت بحران با سود ۴ درصد و بازگشت ۵ ساله به تشکل‌های عشایر پرداخت خواهد شد تا در چرخه تولید و تأمین نهاده‌ها مورد استفاده قرار دهند و هزینه کنند.

وی اظهار داشت: بر اساس بند «ه» تبصره ۴ قانون بودجه حدود ۳۰۰ میلیارد تومان برای آبرسانی و ساماندهی منابع آبی عشایر اختصاص داده می‌شود که انقلابی در تأمین آب شرب سالم عشایر ایجاد می‌کند.

اختصاص ۲۰ میلیارد تومان برای تقویت صندوق خرد عشایر

قندالی در ادامه گفت: همچنین برای تقویت صندوق خرد زنان و صندوق عشایری در سال گذشته ۲۰ میلیارد تومان اختصاص یافت که ۴۹ درصد سهم دولت و ۵۱ درصد سهم مردم اضافه شد و تلاش می‌کنیم از اعتبارات ارزش افزوده بتوانیم بخشی را برای تقویت تعاونی‌ها اختصاص دهیم.

رئیس سازمان امور عشایری کشور یادآور شد: طرح ویژه بهداشتی درمانی عشایر از کارهای خوب در حال اجراست و در این زمینه ۸۰۰ کانتینر سیار بهداشتی در مناطق عشایری فعال می‌شود.

وی بیان کرد: در آموزش، بیمه، سلامت و بهداشت و فرهنگ هم مصوبات خوبی در دولت داشتیم که اگر ابلاغ شود با کمک دستگاه‌ها می‌توانیم به صورت ساختارمند خدمات خوبی برای افزایش رفاه عشایر ارائه کنیم.

قندالی در خصوص بیمه عشایر هم گفت: با تفاهم نامه‌ای که با صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر امضا شده قرار است در مدت سه سال همه عشایر مشمول تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

قندالی تصریح کرد: در حال حاضر ۲۱۳ هزار خانوار عشایر داریم که ۱۳۰ هزار خانوار هنوز تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند که با اجرای این طرح تمامی بازماندگان از این خدمات به تعداد ۱۳۰ هزار خانوار تحت پوشش تسهیلات بیمه‌ای قرار خواهند گرفت.

چادرهای عشایر با پنل خورشیدی روشن می‌شود

وی بیان کرد: در راستای توسعه انرژی‌های پاک با توافق انجام شده با وزارت نیرو نسبت به نصب پنل‌های خورشیدی در سایت‌های عشایر اقدام خواهد شد.

رئیس سازمان امور عشایر یادآور شد: این طرح با خودیاری حداکثر ۱۰ درصدی عشایر و مشارکت ۹۰ درصدی دولت اجرا می‌شود و با این کار ۱۵ هزار سامانه عشایر دارای پنل خورشیدی خواهند شد.

قندالی در خصوص جمعیت عشایری کشور گفت: بر اساس آخرین آمار جمیعت عشایر کشور بالغ بر یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر است که ۵۵۰ هزار نفر آنها را زنان تشکیل می‌دهند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا