اقتصاد کلان

اطلاعات شخصی افراد کاملا محرمانه است/ شائبه دستکاری آماری در هیچ سطحی مجاز نیست

آرمان اقتصادی- رئیس مرکز آمار ایران با اشاره به محرمانه بودن اطلاعات افراد در مرکز آمار گفت: شائبه دستکاری آماری در هیچ سطحی مجاز نیست و هر کس این کار را صورت دهد، جرم تلقی می شود.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آرمان اقتصادی، امیدعلی پارسا در نشست خبری امروز بیان کرد: امیدواریم بستر گذار از نظام آماری موجود به نظام آماری ثبتی مبنا، فراهم شود؛ این در حالی است که البته اطلاعات مردم ۱۰۰ درصد محرمانه است و به هیچ وجه در اختیار هیچ مرجعی قرار نمی‌گیرد.
 
رئیس مرکز آمار ایران افزود: اهمیت به دقت و صحت آمار و نیز جلوگیری از ارایه آمار غلط از سوی مقام معظم رهبری به عنوان یک خط مشی نهایی برای مرکز آمار ایران در نظر گرفته شده است، ضمن اینکه ایشان به اختلافات آماری نیز اشاره داشته اند و تحت عنوان بلای آماری از آن یاد شده است.
 
وی در خصوص موضوع دستکاری در آمار تاکید کرد: دستکاری در آمار که در معرض قضاوت مردم قرار دارد، گناه کبیره است، ضمن اینکه ما بعد از انتخابات ریاست جمهوری، در شورای عالی آمار در خصوص ارایه آمار از سوی دستگاههایی همچون مرکز آمار و بانک مرکزی، کار را تعیین تکلیف خواهیم کرد.
 
پارسا اظهار کرد: شائبه دستکاری آماری در هیچ سطحی مجاز نیست و هر کس این کار را صورت دهد، جرم تلقی می شود.
 
وی گفت: نباید فکر کرد که آماری از بالا ساخته می شود، بلکه ۶۰ هزار پرسشنامه با فرآیند دقیق چک و کنترل می شود و امکان ندارد که در مرکز امار ایران، فردی در فرآیند پرسشنامه ها دخل و تصرف داشته باشد، باید به صراحت گفت که رئیس مرکز آمار ایران جرات این را ندارد از زیرمجموعه آن، بخواهد آن روز او باید مرکز آمار را ترک کند.
 

رئیس مرکز آمار ایران در توضیح نرخ تورم گفت: وقتی نرخ تورم پایین بیاید، به معنای این نیست که قیمت ها پایین آمده است، یعنی سرعت افزایش قیمتها نسبت به سابق کم شده است و هیچ کس هم ادعایی خارج از این ندارد.
 
*۲۲ میلیون و ۵۸۸ هزار نفر شاغل در کشور
 

 در ادامه این نشست خبری علی زاهدیان در خصوص نرخ بیکاری تصریح کرد: جمعیت غیرفعال شامل محصلان، بازنشستگان و زنان غیرشاغل هستند، در این میان جمعیت شاغل در سال ۹۵ معادل ۲۲ میلیون و ۵۸۸ هزار نفر و جمعیت بیکار ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بوده که نرخ بیکاری از تقسیم جمعیت بیکار به جمعیت فعال به دست می آید وحکایت از این دارد که باید جمعیت فعال را هم در نظر گرفت.

معاون مرکز آمار ایران در ادامه گفت: جریان نیروی کار در کشور نیز حائز اهمیت است، این در حالی است که سن اشتغال ده سال در نظر گرفته می شود، بر این اساس بخشی از این جمعیت نیز فعال و بخشی دیگر بیکار می شوند، بنابراین این جریان در ایران به شدت بیشتر از سایر کشورها است.

وی یاد آور شد: افراد زیادی از سمت بیکاری به اشتغال می روند و برخی دیگر نیز از سمت بیکاری به جمعیت غیرفعال می روند، بنابراین برآیند این جریان ها را چهار بار در هر فصل محاسبه می کنیم، بنابراین میانگین ۴ فصل را در نرخ بیکاری و اشتغال محاسبه می کنیم.

خبر در حال تکمیل است….

منبع:میزبان

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا