انرژی

تمایل تولیدکنندگان برای حفظ کاهش تولید نفت

وزیر انرژی عربستان سعودی پس از پایان دیدار کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک و غیراوپک در شهر جده، اظهار کرد: اتفاق نظر در میان تولید کنندگان برای پایین‌بردن سطح ذخایر نفت در نیمه دوم سال ۲۰۱۹ وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، خالد الفالح اظهار کرد: ما یک بازار متوازن می‌خواهیم. اگر نیازی برای بازبینی هدف تولید وجود داشته باشد ما می‌توانیم اهداف خود را مجدداً تنظیم کنیم، اما انتظار نداریم چنین چیزی ضروری باشد.

کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک و غیراوپک از دبیرخانه اوپک خواست به کنترل و تحلیل تحولات بازار نفت به خصوص پیش‌بینی‌های مربوط به ذخایر نفت در هفته‌های آینده ادامه دهد.

همچنین بخوانید

پیش از این دیدار وزیران انرژی عربستان سعودی و امارات متحده عربی از تمدید توافق کاهش تولید پس از پایان مهلت آن در ژوئن حمایت کرده و به رشد سطح ذخایر جهانی با وجود تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران و در پیش بودن فصل پیک تقاضای تابستانی اشاره کرده بودند.

الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه پس از این نشست گفت: متأسفانه نه تنها عوامل بنیادین بلکه مسائل ژئوپلیتیکی نیز بازار نفت را تحت تأثیر قرار داده است.

وزیر انرژی روسیه گفت: عوامل زیادی وجود دارد که بر بازار تأثیر می‌گذارد. از تحریم‌ها گرفته تا مسائل ژئوپلیتیکی که منعطف بودن در زمان تصمیم‌گیری را ضروری می‌کند.

گروه کشورهای اوپک و غیراوپک که به اوپک‌پلاس معروف هستند در دیدار ژوئن در وین درباره تمدید توافق اخیر برای محدود کردن عرضه به میزان ۱.۲ میلیون بشکه در روز که از ژانویه به اجرا درآمده است تصمیم خواهد گرفت.

این تولیدکنندگان در حالی تولیدشان را محدود کرده‌اند که تحریم‌های آمریکا علیه صنعت نفت ایران تشدید شده و ونزوئلا هدف تحریم قرار گرفته و همزمان بی‌ثباتی در لیبی تولید نفت این کشور را به مخاطره اند اخته است.

فالح و سایر وزیران نفت اظهار کردند: با وجود اختلالاتی که در عرضه ایجاد شده بازار به خوبی تأمین شده است.

بر اساس گزارش پلاتس، سهیل المزروعی، وزیر نفت امارات متحده عربی، نیز اظهارات مشابهی داشت و خاطر نشان کرد: سطح ذخایر محصولات پالایش شده در برخی از کشورها افزایش یافته و باید رصد شود. این دوره مهمی برای زیر نظر داشتن بازار است تا روند عرضه و تقاضا و رشد ذخایر نفت و افزایش تولید برخی از کشورهای خارج از اوپک مانند آمریکا رصد شود. با وجود این‌که تولید برخی از کشورها کاهش پیدا کرده، اما ما کمبود قابل توجهی در بازار مشاهده نکرده‌ایم و ذخایر نفت همچنان در سطحی بالاتر از میانگین پنج ساله قرار دارد.

اوپک قصد دارد سطح ذخایر نفت کشورهای سازمان توسعه و همکاری اقتصادی را به میانگین پنج ساله برگرداند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا