صنعت، معدن، تجارت

بنادر پرترافیک با وجود تحریم‌ها ‌/رشد بی‌سابقه تخلیه و بارگیری در بندر امام

با وجود جوسازی رسانه‌های خارجی و ایجاد شرایط سخت و ویژه‌، بنادر کشور همچنان پر ترافیک هستند و هر چند برخی لاینرها از بنادر ایران رفته‌اند، اما لاینرهای دیگر جای آنها را گرفته‌اند و نمونه آن رشد بی‌سابقه تخلیه و بارگیری در بندر امام خمینی (ره) است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از فارس، پس از خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت ۹۷ و اعمال تحریم‌ها پس از آن در حوزه‌های مختلف به ویژه مدهای حمل و نقل و حمل و نقل دریایی‌، تعدادی از خطوط کشتیرانی دنیا  و لاینرهای بین‌المللی از بنادر کشور خصوصاً بندر شهید رجایی رفتند.

البته ترک بنادر ایران توسط این خطوط کشتیرانی‌ به معنای تحریم بنادر ما نبود، بلکه این خطوط در راستای منافع بعدی خود و یا سهامداری آمریکا در برخی از این لاینر‌ها، تصمیم به ترک بنادر ایران گرفتند.

در حال حاضر هیچ‌یک از بنادر کشور تحریم نیست و هر خط کشتیرانی امکان ورود به بنادر ما را دارد، در این راستا در برخی بنادر ما حضور کشتی‌های خارجی بسیار زیاد است که در این‌باره می‌توان به بندر امام خمینی (ره) به عنوان بندر فله کشور اشاره کرد که ترافیکی تخلیه و بارگیری این روزها در این بندر زیاد است.


بندر امام خمینی (ره)


بندر امام خمینی (ره)

پیش از این عادل دریس، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان، در این‌باره گفته بود: تخلیه انواع نهاده‌های دامی و کشاورزی در مجتمع بندری امام خمینی(ره) افزایش بی‌سابقه‌ای دارد.


بندر امام خمینی (ره)


بندر امام خمینی (ره)

از سوی دیگر ما بندر چابهار را داریم که از نظر جغرافیایی به عنوان ‌بندر اقیانوسی ایران، استراتژیک‌ترین محل را دارد و مورد نیاز ترانزیتی کشورهای هند و افغانستان است، در همین راستا بود که این بندر برای حضور لاینرهای خارجی معافیت‌های تحریمی هم دریافت کرد و امروز همه لاینرهای دنیا به این بندر وارد می‌شوند‌.

بندر چابهار در بخش شمالی دریای عمان به دلیل بهره مندی از موقعیت استراتژیک جهت ترانشیپ و ترانزیت کالاهای بنادر حوزه خلیج فارس و افغانستان و آسیای میانه نقش ویژه‌ای می‌تواند ایفا کند.

‌این بندر توانایی خدمات انواع کالا اعم از عمومی، کانتینری، فله، مواد نفتی، کالای عمومی لنج ها، آب رسانی به شناورها و نگهداری و پردازش کالا را دارد.


بندر چابهار

‌مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره این بندر می‌گوید: بندر چابهار می‌تواند آینده حمل و نقل دریایی کشور باشد،  در حالی که سال گذشته اغلب بنادر کاهش عملکرد داشته‌اند، بندر چابهار به تنهایی رشد ۵۰ درصد را تجربه کرد.

بنادر تجاری کشور از عوامل توسعه اقتصادی کشور هستند و هر کدام پتانسیلی دارند و البته یکی از پتانسیل‌های موجود در کشور، بندر چابهار است.

‌بندر چابهار ظرفیت بسیار مناسبی بر‌ا‌ی جذ‌ب خطوط کشتیرانی و لاینرهای بزرگ دنیا‌ د‌ارد، ‌بندر چابهار به د‌لیل موقعیت خاص جغرافیایی و اقیانوسی بودن آن ظرفیت بالایی بر‌ا‌ی جذ‌ب کشتیرانی‌های دنیا د‌ارد، ضمن آن‌که نسبت به دیگر بنادر خلیج‌فارس، فاصله مناسب‌تری هم د‌ارد.


بندر چابهار

بنابراین گزارش به هر حال امروز با وجود برخی جوسازی‌های رسانه‌‌های خارجی، بنادر ایران فعال هستند و روند تخلیه و بارگیری در آنها مطلوب ارزیابی می‌شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در این‌باره می‌گوید: با وجود تهدیدات و ایجاد شرایط سخت و ویژه‌، بنادر کشور همچنان پر ترافیک هستند که نشان می‌دهد، چرخ کشتیرانی و بنادر در جریان است و این ظرفیت می‌تواند تسهیل کننده اهداف اقتصادی کشور باشد.

محمد راستاد با تاکید بر اینکه بدون محدودیت صادرات می‌کنیم، گفت: جامعه جهانی و سازمان بین‌المللی دریانوردی، تحریم‌های آمریکا را به رسمیت نمی‌شناسد و اکنون شاهدیم عمده ناوگان تحت پرچم ایران در حال تردد به اغلب نقاط هستند.

‌وی می‌گوید: همین الان اگر به بندر رجایی یا امام بروید هیچ‌کدام از اسکله‌ها خالی نیستند و همه اسکله‌ها در اشغال کشتی‌هایی است که در حال تخلیه یا بارگیری هستند، این فعالیت نشان می‌دهد بنادر ما فعال است و هم ناوگان با تمام قدرت و توان واردات و صادرات را انجام می‌دهد.

به گفته راستاد، فضای فعالیت بنادر تجاری جهان کاملاً رقابتی است، همه بنادر تلاش می‌کنند برای اینکه سهم خود را از بازار حمل و نقل کانتینری که مهم‌ترین ترافیک تجارت دریایی است را به حداکثر برسانند، بیشترین میزان کشتیرانی‌های لاینر را جذب کنند، ما هم دنبال این هستیم تا از سهم حمل و نقل دریایی و بازار منطقه بیشترین میزان را جذب کنیم بنابراین طبیعی بود از فرصت رفع تحریم‌ها حداکثر استفاده را ببریم تا تمام خطوط بدون استثنا به بنادر ما تردد داشته باشند.

معاون وزیر راه و شهرسازی می‌گوید: یک نکته مهم و مزیت دیگر حضور خطوط لاینر کشتیرانی جهانی به تعداد زیاد و عرضه ظرفیت بالای حمل و نقل دریایی این است که هزینه‌های حمل و نقل هم کاهش پیدا می‌کند و آثار مثبتی در اقتصاد دارد بنابراین جذب خطوط کشتیرانی به‌عنوان یک وظیفه مهم و راهبردی همیشه در دستور کار سازمان بنادر هست و خواهد بود حتی در شرایط تروریسم اقتصاد، ما کماکان به‌دنبال این هستیم به هر طریق ممکن خطوط کشتیرانی خارجی را به بنادر خود جذب کنیم تا بتوانیم بدون محدودیت هر مراوده تجاری که کشور با اقصی نقاط دنیا داشته را انجام دهیم.

به گفته راستاد طرح‌های توسعه‌ای در بنادر کشور در حال اجرا است، توسعه ترمینال شماره ۳ کانتینری بندر شهید رجایی با قوت و قدرت در حال اجرا است و انتظار داریم، فاز اول آن تا پایان امسال به بهره برداری برسد، تجهیز و تکمیل ترمینال شماره ۲ کانتینری بندر شهید رجایی‌ انجام شد، کماکان سیاست سازمان بنادر بر پایه ایجاد ظرفیت و ساخت زیر‌بناهای بندری توسط دولت و ساخت و توسعه روبناها و خرید تجهیزات توسط بخش خصوصی است.

راستاد می‌گوید: اولویت سازمان بنادر، سرمایه‌گذاری از سوی بخش خصوصی است و برای حفظ فعالیت و اشتغال در این بخش می‌تواند برای سهم خود تعدیل هم داشته باشد.

به گفته مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با همکاری بخش خصوصی همه سرمایه‌گذاری‌ها در حال انجام است و ما توسعه پسکرانه‌های بندری را در دستور کار داریم به طوری که ۲۴۰۰ هکتار از اراضی پسکرانه را در اختیار خدمات لجستیکی اقتصادی قرار داده‌ایم.

بنابراین گزارش در حال حاضر تعدادی از لاینرهای دنیا همچنان به بنادر ما می‌آیند، اما تعدادی از لاینر‌هایی که خصوصاً مربوط به کشورهای اروپایی بود، آمدن خود را به بنادر ایران در این شرایط متوقف کرده‌اند که لاینرهای دیگر جای آنها را گرفته‌اند.

از سوی دیگر بخش زیادی از تخلیه و بارگیری و حمل کالاهای کشورمان ‌‌توسط شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران حمل می‌شود.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا