ارتباطات و فناوري اطلاعاتپرداخت الکترونیک

تمام آن‌چه باید از رویارویی اپل با کوالکام بدانید

اپل در رویارویی اخیر خود با کوالکام در مورد استفاده از مودم‌های اینتل در آلمان، قافله را به طرف مقابل خود واگذار کرده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از راه پرداخت، اپل و کوالکام درگیر رقابتی هستند که شاید به یک نبرد قانونی طولانی و حماسی تبدیل شود. اپل حق قانونی کوالکام را نادیده گرفته و در ازای استفاده از فناوری این شرکت، هزینه حق امتیاز مربوطه را به این شرکت پرداخت نکرده است. در عین حال، کوالکام برای تقویت موضع خودش در تلاش است تا اپل درصدی از درآمد آیفون‌های خود را در عوض استفاده از پتنت (حق ثبت اختراع)های کوالکام، به این شرکت بپردازد. در نتیجه، هر دو طرف، در کشورهای مختلف، تقاضای دادخواهی را نسبت به دیگری مطرح کرده‌اند.

در ایالات متحده، اپل شکایتی با رقم سنگین یک میلیارد دلار را علیه کوالکام به جریان انداخته و در چین نیز دادخواستی برای دریافت مبلغ ۱۴۵ میلیون دلار را علیه این شرکت ثبت کرده است. علاوه بر این، اپل شکایت دیگری را نیز در بریتانیا پیگیری می‌کند. کوالکام نیز دادخواست‌ها و شکایت‌های خودش را در آلمان و چین ثبت کرده و پیگیری می‌کند.

همچنین بخوانید

در ادامه مطلب، همه چیز را در مورد کشمکش‌های این دو شرکت تا به امروز، بیان می‌کنیم.

 

اپل برای دور زدن محدودیت‌ها، در کشور آلمان فقط باید از مودم‌های کوالکام استفاده کند

اپل با عقب‌نشینی از موضع خود برای استفاده از مودم‌های اینتل در آیفون‌های ۷، ۸ و X در کشور آلمان، نبرد در این کشور را به طرف مقابل واگذار کرده است. در عوض، اپل شروع به فروش مجدد این مدل‌های آیفون خواهد کرد، اما این بار مودم‌های کوالکام را بر روی آن‌ها نصب می‌کند.

این ممنوعیت در نتیجه نبردهای کوالکام با اپل در آلمان ایجاد شده است. این تولیدکننده تراشه، در دسامبر سال ۲۰۱۸، توانست یک قرار منع را علیه اپل صادر کند. این قرار منع اپل را ملزم می‌کرد تا نتواند مجموعه آیفون‌های مدنظر را در آلمان بفروشد. دادگاه‌های آلمان بعد از محکوم شدن اپل به نقض مالکیت معنوی کوالکام، اپل را تحت فشار قرار دادند.

این ممنوعیت به این معنی بود که آیفون‌های مربوطه، دیگر در هیچ کجای آلمان قابل فروش نبودند. در نتیجه این امکان وجود داشت که کاهش فروش آیفون در یک کشور برجسته اتحادیه اروپا، دست و پای اپل را ببندد. ذکر این نکته ضروری است که اپل، با به کارگیری حقه‌های زیرکانه، محدودیت‌ها را دور نمی‌زند، بلکه دقیقا همان کاری را انجام می‌دهد که کوالکام می‌خواهد.

پس از تصمیم‌گیری توسط دادگاه منطقه‌ای مونیخ، اپل بلافاصله یک بیانیه مطبوعاتی منتشر و اعلام کرد که همه مدل‌های آیفون کماکان در فروشگاه‌ها و نمایندگی‌های تلفن همراه تقریبا ۴۳۰۰ منطقه آلمان، برای فروش موجود خواهند بود.

همان دادگاه اپل را ملزم کرد که این ادعاها را متوقف کند. دادگاه به این نتیجه رسید که بیانیه مطبوعاتی اپل که پس از دادگاه ماه دسامبر منتشر شد، گمراه‌کننده است، چرا که اپل ملزم شده بود نه تنها فروش خود مدل‌های آیفون را متوقف کند، بلکه این آیفون‌ها را از نمایندگی‌ها جمع‌آوری کند.

بر اساس یک کپی از تصمیم دادگاه که توسط بلومبرگ نیوز (Bloomberg News) منتشر شده است، «این بیانیه مطبوعاتی گمراه‌کننده است، چون اظهاراتی را شامل می‌شود که دست کم، در مورد در دسترس بودن کالاها به طور بالقوه فریبنده هستند. بیانیه مذکور احساسی را در ذهن‌ها القا می‌کند که بیانگر دسترسی نامحدود به محصولات این شرکت است.»

 

کوالکام ادعا می‌کند که اپل در حال نقض حکم قضایی چین است چون هنوز در آن‌جا آیفون می‌فروشد

پیشتر از این، اپل ملزم شده بود تا فروش آیفون در چین را متوقف کند، اما ظاهرا این شرکت روزنه‌ای در برابر قرار منع اولیه پیدا کرده است. طبق ادعای اپل، پتنت‌های مورد بحث، فقط در نسخه‌های قبلی آی‌او‌اس (iOS) به کار برده شده‌اند، بنابراین گوشی‌هایی که نسخه‌های جدیدتری از این سیستم عامل را دارند، مشکلی برای فروش ندارند. در جهت تلاش برای حل سریع‌تر مشکل، اپل یک به‌روزرسانی نرم‌افزاری را در چین و برای آیفون‌های چینی منتشر خواهد کرد. اپل ادعا می‌کند که با این به‌روزرسانی، با دستورات دادگاه انطباق یافته است و می‌تواند به فروش آیفون ادامه دهد. در نهایت، تصمیم‌گیری در مورد این که آیا اپل هنوز هم در حال نقض پتنت‌های کوالکام است یا نه، به عهده دادگاه خواهد بود.

کوالکام از این که اپل هنوز در حال فروش آیفون در چین است، چندان خوشحال نیست. گزارشات حاکی از آن است که این شرکت مدارکی را مبتنی بر این که اپل هنوز در حال فروش آیفون (که با توجه به تعداد بالای فروشگاه‌های اپل کار خیلی سختی نیست) می‌باشد، به دادگاه ارائه داده و از دادگاه خواسته است تا محکومیت اپل را شدیدتر کند.

اپل همچنین اعلام کرده است که ممنوعیت فروش آیفون در چین ممکن است این شرکت را وادار کند تا با کوالکام تسویه کند. این اتفاق می‌تواند صنعت تلفن همراه چین را با آسیب مواجه کند.

اپل در یکی از جلسات دادگاه گفته است که «اپل مجبور خواهد شد تا با خوانده تسویه کند، این کار باعث می‌شود همه تولیدکنندگان تلفن همراه به همان حالت پرداخت هزینه نامناسب قبلی بازگردند و هزینه‌های بالایی برای صدور مجوز پرداخت کنند. در این صورت ضرر و زیان غیر قابل‌ جبرانی به بازار تلفن همراه وارد خواهد شد» این گفته به تایید بلومبرگ نیز رسیده است.

 

چین قرار منع اولیه را علیه اپل صادر می‌کند

دادگاه مردمی فوژو (Fuzhou) در کشور چین، درخواست کوالکام برای صدور دو قرار منع علیه چهار زیرمجموعه اپل در کشور چین را تایید کرده است. این اقدام در نتیجه دادخواست کوالکام انجام گرفته که ادعا دارد فناوری به کار برده شده در آیفون‌های ۶ اس (۶S)، ۶ اس پلاس (۶S Plus)، ۷، ۷ پلاس (۷ Plus)، ۸، ۸ پلاس (۸ Plus) و X، حقوق دو مورد از پتنت‌های کوالکام را نقض می‌کند. این حکم پس از اعلام اداره مالکیت معنوی چین (SIPO) مبنی بر معتبر بودن این پتنت‌ها، صادر شد.

غرامت‌های مورد نظر کوالکام هنوز مشخص نیست، اما می‌دانیم که پتنت‌های مورد بحث این شرکت، قابلیت‌هایی همچون تنظیم اندازه و ظاهر عکس‌ها و مدیریت اپلیکیشن‌ها در یک دستگاه دارای صفحه نمایش لمسی را شامل می‌شوند.

 

کوالکام اپل را متهم می‌کند که اسرار تراشه‌های این شرکت را در اختیار اینتل قرار داده است

در جدیدترین قسمت از نبردهای قانونی این دو شرکت، کوالکام اپل را متهم کرده که اسرار ارزشمند تجاری آن را به سرقت برده و به اینتل داده است تا عملکرد تراشه‌های اینتل بر روی آیفون را تقویت کند.

این ادعا به عنوان بخشی از جلسه تاریخ ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۸ در دادگاه عالی سن‌دیه‌گو (San Diego) ارائه شد. زمانی که اپل به مشتری کوالکام تبدیل شد، یک توافق نرم‌افزاری مهم را امضا کرد؛ کوالکام اکنون اپل را متهم می‌کند که این توافق را نقض کرده و بخش‌هایی از کد منبع و ابزارهای استفاده شده در تراشه‌های کوالکام را با رقیب این شرکت به اشتراک گذاشته است.

کوالکام از دادگاه می‌خواهد که این دادخواست را با مورد مشابهی که علیه اپل به دادگاه ارائه داده است، ربط دهد. در این دادخواست‌ مشابه، کوالکام غول آیفون را متهم کرده که پیش از استفاده از کد منبع کوالکام، اجازه انجام ممیزی‌های از پیش توافق شده را نداده است. کوالکام ادعا می‌کند که این اتهامات هر کدام به تنهایی به اندازه کافی مهم و سنگین هستند و دادگاه نباید اجازه بدهد که این دو پرونده در جلسه برنامه‌ریزی‌شده ماه آوریل با هم ادغام شوند. کوالکام همچنین به گفتگوهای میان مهندسان اینتل و اپل که در یک دوره از تحقیقات به آن‌ها دست پیدا کرده، اشاره کرده ولی در این خصوص، تاکنون مدرکی را ارائه نداده است.

 

وکلای کمیسیون تجارت بین‌الملل طرف کوالکام را می‌گیرند

بر اساس گزارشی از سوی رویترز (Reuters)، وکلایی که نماینده کمیسیون تجارت بین‌الملل هستند، بیانیه‌هایی برای حمایت از دادخواست‌های کوالکام در رابطه با نقض پتنت‌ها توسط اپل صادر کرده‌اند. باید خاطر نشان کنیم که این پرونده هنوز در ابتدای راه خود قرار دارد. وکلای کمیسیون تجارت بین‌الملل فقط به عنوان مشاور انجام وظیفه می‌کنند و قاضی مسئول محاکمه، ملزم به پیروی از مشاوره این کمیسیون نیست. اما با این وجود، قاضی‌ها نظرات کمیسیون تجارت بین‌الملل را جدی می‌گیرند، بنابراین بیانیه‌های این کمیسیون می‌تواند ضربه محکمی به اپل باشد.

 

کوالکام به دلیل پول دادن به اپل برای استفاده از تراشه‌های موبایلی‌اش، با جریمه‌ای ۱/۲ میلیارد دلاری مواجه شد

بررسی‌ها نشان داد کوالکام به شرکت اپل پول می‌داده تا به جای تراشه سایر رقبا، از تراشه‌های این شرکت استفاده کند، در پی این اقدام، شرکت کوالکام از سوی رگولاتورهای ضدانحصاری به پرداخت جریمه‌ای ۱/۲ میلیارد دلاری محکوم شده است. طبق گزارش‌ها، این کار در سال ۲۰۱۱ شروع و در سال ۲۰۱۶ به پایان رسیده و شامل تراشه‌های باند پایه می‌شده که وظیفه کنترل اتصال شبکه و سیگنال‌های ۴G LTE را به عهده دارند.

بر اساس تحقیقات رگولاتورها، کوالکام میلیاردها دلار به اپل پول داده است تا رقبایش را از رده خارج کند. در صورتی که اپل در یکی از دستگاه‌هایش از تراشه‌های کوالکام استفاده نمی‌کرد، این پرداخت‌ها متوقف می‌شدند و از اپل خواسته می‌شد که درصدی از پرداخت‌های انجام شده را بازگرداند.

دقیقا مشخص نیست که این موضوع چقدر بر جدال این دو شرکت بر سر حق امتیاز تراشه تاثیرگذار خواهد بود.

 

اپل به دلیل خودداری از ارائه مدارکی بر علیه کوالکام در پرونده‌ای مجزا، با جریمه روزانه ۲۵۰۰۰ دلاری مواجه شد

در روز پنجشنبه ۲۱ دسامبر ۲۰۱۷، یک قاضی دادگستری فدرال سن خوزه کالیفرنیا، درخواستی علیه اپل صادر کرد و اپل را به دلیل نپذیرفتن ضرب‌الاجل دادگاه برای ارائه مدارک محکمه پسند علیه کوالکام، به پرداخت روزانه ۲۵۰۰۰ دلار جریمه کرد. این جریمه روزهای ۱۶ تا ۲۹ دسامبر را شامل می‌شد. قاضی ناتانیل کازینز (Nathaniel Cousins) موضع خود را آشکار کرد و اظهار داشت که اگر اپل نتواند همه ۱/۳ میلیون مستنداتی که طبق دستور دادگاه ماه اکتبر مشخص شده است را تحویل دهد، جریمه را افزایش خواهد داد.

اسناد مورد بحث، شواهدی مرتبط با یک دادخواست هستند که ادعا می‌کند کوالکام شرایط صدور مجوز غیرمنصفانه‌ای را بر سازندگان تلفن همراه تحمیل کرده است. اپل در واکنش به این جریمه اشاره کرد که «ما در حال حاضر میلیون‌ها سند برای این پرونده آماده کرده‌ایم و به سختی تلاش می‌کنیم تا میلیون‌ها سند دیگر را (که در یک بازه زمانی بسیار اندک درخواست شده است) آماده کنیم.» کوالکام در این خصوص اظهار نظری نکرده است.

جالب است که شرکت اپل خودش در این دادخواست به‌خصوص درگیر نیست، اما جریمه مذکور، با کشمکش طولانی اپل در برابر کوالکام مرتبط است. اپل در این تحقیقات با دولت همکاری می‌کند (و به خاطر خصومتی که با سازنده تراشه دارد، باید برای انجام این کار بسیار مشتاق‌تر از هر کس دیگری باشد).

 

اپل از کوالکام بخاطر نقض پتنت شکایت کرده و کوالکام نیز تلافی می‌کند

در همان هفته پایانی ماه نوامبر، هر دو شرکت اپل و کوالکام، شکایات جدیدی را علیه یکدیگر تنظیم و ارائه کردند. اپل شروع کننده این کاغذبازی بوده و ادعا می‌کند که تراشه‌های اسنپ‌دراگون (Snapdragon) شرکت کوالکام، حقوق پتنت‌های شرکت اپل را نقض کرده است. طبق ادعای اپل، در مجموع حقوق هشت پتنت مربوط به مدیریت عمر باتری، در تراشه‌های کوالکام نقض شده است. بر اساس گزارش رویترز، با کمک این پتنت‌ها، در زمان‌هایی که به بخش‌هایی از پردازنده نیازی نباشد، آن بخش خاموش می‌شود. این کار عملکردهای به خواب رفتن و بیدار شدن دستگاه را بهبود می‌بخشد. شکایت مذکور به طور خاص به تراشه‌های اسنپ‌دراگون ۸۰۰ و ۸۲۰ شرکت کوالکام اشاره دارد.

یک روز بعد از این اقدام اپل، کوالکام سه پرونده جدید نقض حقوق پتنت را در دادگاه منطقه‌ای کالیفرنیا ایالات متحده به ثبت رساند که نشان می‌داد ۱۶ مورد دیگر از پتنت‌های متعلق به این شرکت، توسط اپل و بدون اجازه مورد استفاده قرار گرفته است. برای هر کدام از این پتنت‌ها پرونده‌هایی در جریان است. کوالکام قصد دارد با این کار خود، فروش چند مدل خاص از دستگاه‌‌های آیفون را ممنوع کند.

 

کوالکام به دنبال ممنوعیت فروش آیفون در چین بود

کوالکام درخواست داشت فعالیت آیفون در کشور چین ممنوع شود. این موضوع هیچ ارتباطی با دولت چین ندارد و به ادعای سرقت حقوق پتنت توسط اپل مربوط می‌شود. بر اساس گزارشی از بلومبرگ، این شرکت سازنده تراشه، یعنی کوالکام، شکایاتی را به ثبت رسانده است تا هم فروش و هم تولید این گوشی‌های تلفن همراه محبوب در چین را ممنوع کند.

تا به آن روز، این محکم‌ترین ضربه کوالکام به اپل بوده است. سخنگوی یکی از شرکت‌ها به بلومبرگ گفته است: «اپل فناوری‌های اختراع شده توسط کوالکام را بدون پرداخت هزینه آن به این شرکت، استفاده می‌کند» و اشاره کرده که ویژگی‌های مدیریت باتری و لمس سه بعدی یا فورس‌تاچ (Force Touch)، فقط «نمونه‌هایی از فناوری‌های متعدد کوالکام است که اپل برای بهبود آیفون‌ها و افزایش سودآوری خود از آن‌ها استفاده می‌کند.»

اپل این ادعاها را تکذیب کرده است؛ سخنگوی این شرکت می‌گوید: «در طول مذاکرات چندین ساله ما با کوالکام، هرگز در مورد این پتنت‌ها بحثی به میان نیامده است. ما معتقدیم که آن‌ها در آخرین تکاپوی قانونی خود نیز مانند سایر مانورهای دادگاهی‌شان شکست خواهند خورد.»

دور از تصور است که یک دادگاه چینی به این درخواست کوالکام تن دهد و با آن موافقت کند، چرا که هیچ سابقه تاریخی برای چنین اقدامی وجود ندارد. اما در این نزاع قانونی کثیف، هیچ چیز غیرممکن نیست.

 

کوالکام از رگولاتورهای تجاری آمریکا می‌خواهد تا واردات آیفون را ممنوع کنند

بر اساس یک شکایت جدید، کوالکام به دنبال ممنوعیت فروش مدل‌های خاصی از آیفون در ایالات متحده است.

در تاریخ هفتم جولای سال ۲۰۱۷، سازنده تراشه اهل سن‌دیه‌گو، یک شکایت را در کمیسیون تجارت بین‌الملل و دادگاه منطقه‌ای ایالات متحده در جنوب کالیفرنیا ثبت کرد و از این طریق درخواست داد ورود آیفون‌های جدید به این کشور متوقف شود. کوالکام همچنین از رگولاتورها خواسته است تا مانع از فروش آیفون‌هایی شوند که پیش از این تاریخ وارد کشور شده‌اند.

کوالکام ادعا دارد که اپل در حال تخطی از حقوق شش پتنت است که با هدف افزایش عمر باتری تولید شده‌اند. نکته مهم این است که بر خلاف سایر پتنت‌های مورد بحث در نزاع این دو شرکت، کوالکام می‌گوید که هیچ کدام از این شش پتنت‌ «برای دریافت استاندارد ضروری نیستند» و کوالکام از نظر قانونی ملزم نیست که نسبت به دریافت مجوز برای آن‌ها اقدام کند.

دونالد روزنبرگ (Donald Rosenberg)، مشاور عمومی شرکت کوالکام طی یک بیانیه اظهار داشت که «نوآوری‌های کوالکام، قلب تپنده هر آیفون هستند و فراتر از فناوری‌های مودم و استانداردهای سلولی گسترش یافته‌اند. اپل به استفاده از فناوری کوالکام ادامه می‌دهد، در حالی که در قبال آن، زیر بار هیچ هزینه‌ای نمی‌رود.»

اگر قرار باشد ممنوعیتی تحقق یابد، هنوز مشخص نیست کدام مدل‌های آیفون را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

 

اپل ادعا دارد که کوالکام در حال به‌ کارگیری یک مدل کسب و کار غیرقانونی است

اپل در ۲۰ ژوئن ۲۰۱۷، شکایتی را در دادگاه ایالتی سن‌دیه‌گو علیه کوالکام انجام داد و ادعا کرد که «شواهد اساسی» مبنی بر به‌کارگیری یک «مدل کسب و کار غیرقانونی» توسط کوالکام وجود دارد. در این شکایت آمده که شرکت کوالکام قصد دارد در قبال تمامی دستگاه‌های بدون سیمی که از تراشه‌های آن استفاده می‌کنند، حق امتیاز دریافت کند.

به طور مشخص، اپل ادعا می‌کند که حداقل بعضی از پتنت‌هایی که کوالکام قصد دریافت هزینه برای آن‌ها را دارد، معتبر نیستند و علاوه بر آن، کوالکام تعهدی در مورد دریافت هزینه‌های منصفانه و منطقی انجام نداده است. سازنده آیفون به قانون دادگاه عالی ایالات متحده اشاره کرد که در ماه مه تدوین شده و طبق آن، محدودیت‌هایی بر اختیارات صاحبان پتنت اعمال شده تا پس از فروش محصولات، نظارت‌های کنترلی لازم بر روی آن‌ها انجام شود. اپل می‌گوید که کوالکام با فروش تراشه‌هایی که تولید می‎‌کند و همچنین دریافت مجوز برای فناوری خود، به طور غیرقانونی از دو طریق کسب درآمد می‌کند.

وکلای اپل می‌گویند: «[ما] مدارک محکمی داریم که نشان از تداوم مدل کسب و کار غیرقانونی کوالکام دارد. [این مسئله] به نوعی اخاذی تبدیل شده و به کوالکام اجازه می‌دهد تا به طور غیرمنصفانه‌ای، قدرت انحصاری خود را حفظ و تقویت کند. […] این کار دقیقا نوعی از […] سیستم پاداش مضاعفی است که [دادگاه]» در تلاش برای حذف آن است.

در یک پرونده مجزا، اپل از دادگاه درخواست کرد تا تعدادی از ادعاهای کوالکام را رد کند. در یکی از این ادعاها، کوالکام اپل را متهم کرده که درباره کیفیت تراشه‌های تولید شده توسط رقیبش، یعنی اینتل، بیانیه‌های اشتباهی را منتشر کرده است. اپل همچنین آن دسته از اتهامات وارد شده از کوالکام را که به قراردادهای کوالکام با سایر سازنده‌ها مربوط می‌شود، تکذیب کرد.

 

امکان آن وجود دارد که اپل به دلیل این اختلاف، سرعت داده آیفون را کاهش دهد

بر اساس یک گزارش از بلومبرگ، احتمالا، آیفون بعدی، به قابلیت سرعت سریع‌ گیگابیت LTE که به زودی توسط اکثر اپراتورهای ایالات متحده ارائه می‌شود، مجهز نخواهد بود. با وجود نزاع‌های قانونی، اپل هنوز هم از مودم‌های کوالکام در سخت‌افزار خود استفاده می‌کند. در عین حال، این شرکت در همکاری با اینتل، تلاش می‌کند تا وابستگی خود به این شرکت سازنده تراشه (کوالکام) را به حداقل برساند.

مودم‌های کوالکام تنها مودم‌های موجود در بازار هستند که قابلیت پشتیبانی از انتقال داده‌ها با سرعت گیگابیت را دارند. اما منابع بلومبرگ ادعا داشته‌اند که اپل نمی‌خواهد تفاوتی را در محصولات مشابه خود ایجاد کند، بنابراین عمدا این ویژگی را در آیفون‌هایی که از مودم کوالکام استفاده می‌کنند، غیرفعال خواهد کرد تا با آیفون‌هایی که از مودم‌های اینتل بهره می‌برند، توازن ایجاد کند.

اگر این رویکرد به نظر شما آشنا می‌آید، به یاد بیاورید که این کم و بیش همان موضوعی است که کوالکام در شکایت خود علیه اپل به آن اشاره کرده بود. آیفون ۷، برای اولین بار، از هر دو تراشه کوالکام و اینتل بهره می‌برد و کوالکام معتقد است که اپل عمدا عملکرد تراشه‌های این شرکت را محدود کرده است تا از تراشه‌های اینتل پیشی نگیرند.

گیگابیت LTE هنوز توسط اپراتورهای آمریکایی ارائه نشده است، اما همه آن‌ها در حال آزمایش این فناوری هستند. بسیاری از جدیدترین گوشی‌های پرچم‌دار موجود در بازار مانند گلکسی S8 سامسونگ، از مودم‌های اکس۱۶ (X16) کوالکام استفاده می‌کنند و بدین ترتیب می‌توانند پس از توسعه فناوری گیگابیت LTE، از مزیت آن بهره‌مند شوند.

 

کوالکام پیش‌بینی‌های خود را از میزان سود دریافتی کاهش می‌دهد

در همان زمان که دو شرکت منتظر شنیدن نتایج شکایت‌های مربوطه خود بودند، اپل تصمیم گرفت انجام پرداخت برای تمام حق امتیازها را متوقف کند. به همین علت، کوالکام پیش‌بینی‌‌های خود را از مبلغ سود دریافتی، کاهش داد. در ۲۸ آوریل ۲۰۱۷، رویترز گزارش کرد که اپل، در قبال فروش‌هایی که در سه‌ماهه ابتدایی سال ۲۰۱۷ انجام داده، هیچ حق امتیازی رابه کوالکام پرداخت نخواهد کرد.

سخنگوی اپل طی یک ایمیل اظهار داشت: «هنوز نرخ توافق‌شده‌ای برای تعیین میزان بدهکاری اعلام نشده و ما تا زمانی که مبلغ صحیح از سوی دادگاه مشخص شود، پرداخت‌ها را معلق کرده‌ایم.»

در نتیجه، کوالکام تخمین درآمد خود را بر این مبنا تنظیم کرده و برای سه‌ماهه مالی سوم خود، درآمد ۴/۸ تا ۵/۶ میلیارد دلاری را ذکر کرده است. این مبلغ در مقایسه با پیش‌بینی اولیه ۵/۳ تا ۶/۱ میلیارد دلاری، کاهش داشته است.

کوالکام می‌گوید که «این احتمال وجود دارد که تولیدکنندگان قراردادی [اپل] پرداخت‌هایی جزئی را انجام دهند، اما علائم اولیه حاکی از آن است که هر پرداختی به احتمال زیاد ناچیز خواهد بود.»

 

کوالکام یک شکایت متقابل را علیه اپل تنظیم می‌کند

پس از طرح چند شکایت از سوی اپل، اکنون نوبت کوالکام بود که به اقامه دعوی بپردازد. شرح کامل این دادخواست در اینجا آمده است. کوالکام در دادخواست مذکور، پنج شکایت را از اپل متمرکز مطرح کرده است. به عنوان مثال، کوالکام اظهار داشته است که اپل عمدا از تمام ظرفیت تراشه‌های کوالکام در آیفون ۷ بهره نبرده است تا مانع از عملکرد بهتر این تراشه‌ها در برابر مودم‌های اینتل شود. آیفون ۷، اولین محصول اپل در چند سال اخیر است که در کلیه دستگاه‌های آن از تراشه‌های کوالکام استفاده نشده است.

طبق ادعای کوالکام، اپل «تصمیم گرفت تا از ویژگی‌های کارآمد مجموعه تراشه‌های کوالکام برای آیفون ۷ استفاده نکند (تا مانع از لذت بردن مصرف‌کنندگان از نوآوری‌های کوالکام شود).» علاوه بر این، زمانی که آیفون‌های دارای تراشه کوالکام، عملکرد بهتری نسبت به دستگاه‌های دارای تراشه اینتل داشتند، اپل مدعی شد که «تفاوت قابل‌توجهی» بین این دو وجود ندارد.

بخش مهم دیگری از دادخواست کوالکام، بر روی نقش اپل در چندین دادخواست مقرراتی تمرکز دارد. طبق ادعای کوالکام، اپل «حقایق را بد نشان داده و بیانیه‌های نادرستی ارائه کرده است.»

 

اپل شکایت سومی را علیه کوالکام ثبت می‌کند

اپل دادخواست دیگری را علیه کوالکام تنظیم و ثبت کرده است. این دو شرکت در حال حاضر هم در آمریکا و هم در چین با هم سر جنگ دارند و از این به بعد، در بریتانیا نیز رو در روی هم قرار خواهند گرفت. بر اساس گزارشات، دادخواست مربوط به بریتانیا در ژانویه سال ۲۰۱۷ به ثبت رسیده است، اما الان و پس از این که دوباره به ثبت رسیده، بر سر زبان‌ها افتاده است.

ما هنوز جزئیات این دادخواست جدید را نمی‌دانیم، ولی بر اساس گزارشی از سوی بلومبرگ، احتمال دارد که این شکایت جدید مربوط به پتنت‌ها و طراحی‌ها باشد. به احتمال فراوان، این مورد نیز مشابه دادخواست‌هایی است که اپل در ایالات متحده و چین به ثبت رسانده است.

 

کوالکام آماده نبرد است

کوالکام در طی گزارش درآمدهای سه‌ماهه خود، سخنان مبارزه‌طلبانه‌ای را علیه اپل اعلام کرد. استیو مولنکوف (Steve Mollenkopf)، مدیر ارشد اجرایی کوالکام، گفت که اپل قصد دارد تا حد ممکن از طریق این دادخواست‌ها پول به جیب بزند.

بر اساس وبسایت سی‌نت (CNET)، مولنکوف گفته است که «شکایت اپل دربرگیرنده ادعاهای بسیاری است، اما در نهایت، این اختلاف تجاری بر سر بهای مالکیت معنوی است. آن‌ها می‌خواهند در مقایسه با ارزش منصفانه‌ای که کوالکام در بازار ایجاد کرده، بهای کمتری بپردازند، این در حالی است که اپل با استفاده از این فناوری، میلیاردها دلار سود بدست آورده است.»

او می‌گوید که تعداد پتنت‌های کوالکام «به طور ملموس و معناداری در طول زمان افزایش یافته‌اند»، اما این شرکت هرگز نرخ‌های حق امتیاز خود را افزایش نداده است. درک آبرله (Derek Aberle)، رئیس کوالکام نیز همین عقیده را دارد.

او می‌گوید: «به تمام استدلال‌هایی که کمپانی اپل بیان می‌کند، دقت کنید. ما‌ قویاً معتقدیم که هیچ کدام از آن‌ها شایسته نیست. آن‌ها اساسا می‌خواهند پول کمتری برای فناوری‌ مورد استفاده خود بپردازند. این بسیار ساده و واضح است.»

اما مدیر ارشد اجرایی کوالکام می‌گوید که این شرکت حتی در طول زمانی که نبرد قانونی آن‌ها در جریان است، به تامین تراشه برای شرکت واقع در کوپرتینو (Cupertino) ادامه خواهد داد.

 

اپل در چین یک دادخواست نقض پتنت را علیه کوالکام به ارزش ۱۴۵ میلیون دلار ثبت می‌کند

درست چند روز بعد از این که اپل دادخواستی را به ارزش یک میلیارد دلار علیه کوالکام در آمریکا ثبت کرد، اعلام کرد که در چین نیز کوالکام را به دادگاه خواهد کشاند، اما این بار فقط برای ۱۴۵ میلیون دلار.

انگیزه پشت این دادخواست همان انگیزه محرک شکایت آمریکا می‌باشد. اپل کوالکام را متهم می‌کند که به تعهدات خودش در رابطه با پتنت‌ها عمل نمی‌کند. کوالکام نیز در برابر این شکایت ساکت نمانده است.

دان روزنبرگ در مصاحبه‌ای با تک‌کرانچ (TechCrunch) گفته است: «پرونده‌سازی‌های زیرمجموعه چینی اپل، دقیقا بخشی از تلاش‌های این شرکت برای یافتن راهی است که بهای کمتری برای استفاده از فناوری کوالکام بپردازد. همان شرایطی که توسط ۱۰۰ شرکت دیگر چینی پذیرفته شده بود، به اپل نیز پیشنهاد شد، اما این شرکت حتی قبول نکرد که آن‌ها را بررسی کند. این شرایط با طرح اصلاح کمیسیون توسعه و بهسازی ملی (NDRC Rectification) مطابقت داشت.»

 

دادخواست ایالات متحده

به نقل از گزارش سی‌ان‌بی‌سی (CNBC)، اپل با شکایت از کوالکام برای مبلغ یک میلیارد دلار به خاطر «حق امتیازهایی که هیچ ارتباطی با آن‌ نداشتند» در حال ادامه مبارزه است.

این شرکت کوپرتینویی در دادخواست خود در آمریکا ادعا می‌کند که کوالکام شرایط سنگینی را برای استفاده از فناوری ثبت شده خود درخواست کرده است و حتی به دنبال مجازات اپل برای مشارکت در یک تحقیق نظارتی در کره جنوبی است که مستقیماً به روش‌ صدور مجوز کوالکام ارتباط داشت.

مستندات اپل همچنین به این نکته اشاره دارد که کوالکام در ازای استفاده از پتنت‌، اپل را ملزم به پرداخت درصدی از قیمت فروش آیفون‌ها کرده و همچنین درخواست کرده است که اپل بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶، منحصراً از تراشه‌های کوالکام استفاده کند. در گذشته اپل «تخفیف‌های سه‌ماهه» را طبق توافق از کوالکام دریافت می‌کرد، ولی همزمان با همکاری اپل با کمیسیون تجارت عادلانه کره (Korean Fair Trade Commission)، کوالکام این تخفیف‌ها را از اپل دریغ داشت. بر اساس دادخواست اپل، کوالکام حتی به اپل گفته که به دلیل همکاری با رگولاتورها، تقریباً یک میلیارد دلار تخفیف را از دست داده است.

اپل طی بیانیه‌ای اعلام کرده است که «ما به شدت از روشی که مدل کسب‌وکاری کوالکام با ما پیش گرفته، ناامید شدیم و متاسفانه بعد از سال‌ها اختلاف نظر بر روی چیزی که یک حق امتیاز منطقی و منصفانه به شمار می‌رود، چاره‌ای جز روی آوردن به دادگاه نداشتیم.»

کوالکام با «بی‌اساس» خواندن ادعاهای اپل، به دادخواست این شرکت واکنش نشان داد.

روزنبرگ می‌گوید: «هرچند که ما هنوز در مرحله بازبینی جزئیات شکایت هستیم، اما کاملاً واضح است که ادعاهای اپل بی‌اساس هستند. اپل عمدا توافقات و مذاکرات ما، و همچنین عظمت و ارزش فناوری‌ای که اختراع کرده‌ایم و از طریق برنامه صدور مجوز، با تمام سازندگان گوشی‌های تلفن همراه به مشارکت و اشتراک گذاشته‌ایم را بد توصیف کرده است.»

روزنبرگ می‌گوید که اپل از طریق ادعاهای بی‌اساس در حال «ترغیب حملات رگولاتوری» به سوی کوالکام بوده است. این شرکت سازنده تراشه، به کمیسیون تجارت عادلانه کره‌ای اشاره می‌کند که در ماه دسامبر، جریمه سنگین ۸۵۳ میلیون دلاری را به دلیل روش‌های به اصطلاح ضدرقابتی، به کوالکام تحمیل کرد. همانند دادخواست کمیسیون تجارت فدرال، کوالکام گفته است که با این جریمه نیز مبارزه خواهد کرد.

احتمال می‌رود که این شکایت و شکایت‌کشی، درست مثل جدال اپل و سامسونگ، به یک مبارزه قانونی طولانی و بی‌رحمانه تبدیل شود.

 

 

منبع
DigitalTrends

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا