انرژی

سعودی‌ها تا نفت گران‌تر نشود دست به کار نمی‌شوند!

عربستان سعودی دیگر عجله‌ای برای افزایش تولید و صادرات نفت خام ندارد و از این واهمه دارد که عرضه بیشتر، دوباره سطح ذخایر را بالاتر برده و قیمت‌ها را پایین بیاورد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، وزیر انرژی عربستان سعودی هفته جاری اعلام کرد ترجیح ما این است که مدیریت تولید نفت را برای ادامه روند کاهش تدریجی ذخایر و رسیدن آنها به سطح معمولی حفظ کنیم.

سیاست گذاران سعودی تلاش می‌کنند روابط حسنه با کاخ سفید را حفظ کنند و همزمان، درآمد صادرات نفت را برای حمایت از بودجه خود در سطح مناسبی نگه دارند.

همچنین بخوانید

روابط حسنه عربستان سعودی با واشنگتن بیش از قبل برای ریاض که اصلاحات اقتصادی داخلی را دنبال می‌کند و در تلاش برای مقابله با افزایش نفوذ رقیب منطقه‌ای خود است اهمیت دارد.

سیاست گذاران سعودی با کاخ سفید به این تفاهم رسیده‌اند که آنها عرضه کافی نفت در بازار را تأمین کنند و در مقابل، حمایت سیاسی و نظامی آمریکا و تحریم‌های شدید واشنگتن علیه ایران را داشته باشند.

با این حال از نقطه نظر مالی عربستان سعودی هیچ انگیزه‌ای برای افزایش تولید و صادرات نفت ندارد مگر این که قیمت‌ها افزایش پیدا کند و نشان دهد بازار دچار کمبود عرضه شده است.

درآمدهای صادراتی

توافق تولید اوپک مربوط به تولید داخلی کشورهای عضو این گروه است اما آنچه برای عرضه و قیمت‌های جهانی اهمیت دارد، سطح صادرات است.

عرضه نفت از سال گذشته در نتیجه اختلالات غیرمنتظره‌ای شامل سقوط تولید نفت ونزوئلا و تحریم‌های آمریکا علیه ایران بیش از میزانی که عربستان سعودی و متحدانش در گروه اوپک پلاس برنامه‌ریزی کرده بودند کاهش پیدا کرده است.

طبق آماری که به سازمان مشترک ابتکار آمار (JODI) ارائه شده است، صادرات نفت عربستان سعودی در سه ماهه اول کمتر از یک درصد در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۸ کاهش داشت و تنها ۲.۵ درصد پایین میانگین صادرات از سال ۲۰۱۱ به این طرف بود.

با این حال درآمد صادراتی عربستان سعودی حدود ۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش پیدا کرد که عمدتاً به دلیل میانگین پایین‌تر قیمت نفت برنت در ژانویه و فوریه بود.

درآمد این کشور تا مارس حدود ۴۸۰ میلیون دلار در روز بود که تقریباً مشابه مدت مشابه سال گذشته بود اما در مقایسه با بیش از ۶۰۰ میلیون دلار در اکتبر کمتر بوده و کمتر از نصف درآمدی است که این کشور پیش از ریزش قیمت‌های نفت در سال ۲۰۱۴ داشت.

از نقطه نظر درآمد حداکثری، اگر شکاف عرضه در بازار وجود دارد منطقی است که صادرات افزایش پیدا کند تا تأثیر کمبود عرضه بر قیمت‌های نفت تعدیل شود.

چشم‌انداز نامعلوم

سیاست گذاران و بازاریاب‌های نفت سعودی فعلاً نمی‌توانند یقین داشته باشند که کمبود عرضه در نیمه دوم سال وجود دارد.

تحریم‌های آمریکا علیه ایران و ونزوئلا، مشکلات خط لوله روسیه و تهدید اختلالات مجدد در روند صادرات لیبی، بازار را در معرض کمبود عرضه قرار داده است. و این وضعیت با افزایش ظرفیت فرآوری پالایشگاه‌های آمریکایی برای تأمین تقاضا در فصل پیک رانندگی تابستانی و آمادگی برای اجرای مقررات جدید مربوط به سوخت IMO در ژانویه تشدید خواهد شد.

اما روند رشد اقتصاد جهانی آهسته شده و جابجایی بار کاهش پیدا کرده که ممکن است رشد مصرف نفت در اواخر سال میلادی جاری را آهسته کند.

از این رو معامله گران با توجه به این که قیمت‌ها نسبت به سال گذشته پایین‌تر هستند انتظار دارند هر گونه کمبود عرضه عمر کوتاهی داشته باشد.

یک منبع آگاه در منطقه خلیج فارس به رویترز گفت: صادرات نفت عربستان سعودی در ژوئن پایین هفت میلیون بشکه در روز خواهد ماند. با این حال پس از آن اگر توافق کاهش تولید گروه اوپک پلاس خاتمه پیدا کند این کشور ممکن است صادراتش را به میزان ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهد اما هر گونه افزایش بیشتر ممکن است بازار را مجدداً با مازاد عرضه روبرو کرده و درآمدهای نفتی را به جای افزایش، کاهش دهد.

بر اساس گزارش رویترز، اکنون اولین هدف عربستان سعودی این است که متحدانش در اوپک پلاس به خصوص روسیه را متقاعد کند صادراتشان را هم افزایش ندهند.

در این بین چالش دیپلماتیک ریاض این خواهد بود که کاخ سفید را کنار خود نگه دارد حتی اگر قیمت‌های نفت در بازار تحویل فوری افزایش پیدا کند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا