بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

آیا ارز رمزنگاری شده فیسبوک می‌تواند در صنعت پرداخت موفق شود؟

 

به نظر می‌رسد که شبکه اجتماعی فیسبوک در حال بررسی شرایط ورود به صنعت پرداخت و راه‌اندازی ارز رمزنگاری شده منحصربه‌فرد خود است. این شبکه‌های اجتماعی، پیش‌تر، پروژه راه‌اندازی ارز رمزنگاری شده خود را به صورت نهانی دنبال می‌کرد، ولی اکنون از آن پرده‌برداری کرده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از راه پرداخت، ارز مجازی فیسبوک یکی از این پروژه‌هایی است که چند سال پیش نیز راه‌اندازی شده و با شکست تلخی مواجه شده بود. اما ظاهرا این شبکه اجتماعی عظیم تسلیم این شکست خود نشده و برنامه‌های بسیاری برای برای ورود و تسلط بیشتر بر حوزه پرداخت و تجارت الکترونیک دارد. ممکن است در آینده نزدیک شاهد ظهور ارز رمزنگاری شده فیسبوک باشیم.

همچنین بخوانید

شبکه اجتماعی فیسبوک تا به این لحظه، به صورت عمومی در مورد ساخت یک سیستم پرداخت بر پایه ارزهای رمزنگاری شده صحبت نکرده است. ولی حرکت‌ها و تصمیمات این شرکت، به شکلی بدیهی نشان از به وقوع پیوستن چنین اتفاقی دارند. به عنوان مثال، به تازگی دیوید مارکوس (David Marcus) از پست خود در بخش نظارت بر مسنجر فیسبوک، به مسئول ارشد توسعه بلاکچین این شرکت تغییر شغل داده است. مارک زاکربرگ (Mark Zuckerberg)، بنیان‌گذار فیسبوک بیان کرده که بلاکچین می‌تواند به پایه و اساس طیف وسیعی از نوآوری‌ها تبدیل شود.

همچنین خبرهایی در خصوص راه‌اندازی یک سکه پایدار (stablecoin) برای استفاده در پیام‌رسان واتس‌آپ به گوش می‌رسد. علاوه بر مارکوس مدیران اجرایی داخلی دیگری نیز به شغل‌های جدیدی منصوب شده‌اند. در هفته‌های گذشته خبری در مورد تلاش فیسبوک برای جذب سرمایه‌ یک میلیارد دلاری از سوی شرکت‌های فعال حوزه پرداخت نظیر مسترکارت، ویزا و فرست دیتا (First Data) منتشر شد. هیچ یک از این شرکت‌ها تاکنون این خبر را تایید نکرده‌اند.

سخنگوی فیسبوک نیز اعلام کرده که این شرکت «به دنبال کشف راه‌هایی برای استفاده از قدرت فناوری بلاکچین است.» با این مقدمه در ادامه به بررسی دلایلی که باعث تقویت و یا تضعیف ارز رمزنگاری شده فیسبوک می‌شوند، می‌پردازیم.

 

۵ نکته مهم در مورد ارز رمزنگاری شده فیسبوک

 

فیسبوک شرکت بسیار عظیمی است

بنابر نتایج گزارشات مرکز تحقیقاتی پیو (Pew)، ۶۸ درصد مردم آمریکا از فیسبوک استفاده می‌کنند. در مقایسه با دیگر شبکه‌های اجتماعی، تنها یوتیوب (با ۷۳ درصد) آماری بهتر از این شبکه اجتماعی دارد. این درحالی است که تنها ۲۴ درصد مردم آمریکا از توئیتر استفاده می‌کنند.

بنا به گزارش پیو ۷۴ درصد از کاربران فیسبوک به صورت روزانه و ۵۰ درصد از آن‌ها چند بار در طول یک روز به حساب کاربری خود در این شبکه سر می‌زنند. کاربران فیسبوک برای مقاصد بازاریابی هدفمند، همچون یک معدن طلا به شمار می‌روند. ۸۰ درصد از افراد ۱۸ تا ۴۹ ساله عضو این شبکه اجتماعی هستند. لازم به ذکر است که این قشر از مخاطبان در رده بهترین قشر برای اهداف تبلیغات خرید و تجارت الکترونیک قرار می‌گیرند.

این آمارها تنها قطره‌ای از یک اقیانوس عظیم هستند. فیسبوک بیش از ۲/۳ میلیارد کاربر از سراسر جهان داشته و از پتانسیل بالایی برای رشد در بازارهای غیر آمریکایی برخوردار است. ویژگی بین‌المللی این شبکه اجتماعی باعث شده تا احتمال ورود آن به حوزه بلاکچین افزایش یابد. در حال حاضر حدود ۳/۳ میلیارد ویزا کارت در سراسر جهان در حال استفاده بوده و پی‌پال ۲۷۶ میلیون حساب کاربری فعال دارد.

هنگامی که سخن از حوزه پرداخت به میان می‌آید، پایگاه عضویت اهمیت ویژه‌ای را به خود می‌گیرد. چرا که در این حالت طرف عضو کننده از قدرت بیشتری برای کنترل داده‌ها، مشارکت‌ها و محتوای کاربران برخوردار است. جان دوایر (John Dwyer)، تحلیلگر پژوهش‌های بلاکچین در سلنت (Celent) در این باره چنین می‌گوید: «حدود ۳ میلیارد کاربر فیسبوک، این پتانسیل را دارند که از کیف پول دیجیتالی این شبکه اجتماعی برای نگه‌داری از سرمایه‌ها و تسهیل تراکنش‌های همتا به همتا استفاده کنند.»

 

فیسبوک هم‌اکنون نیز خدمات تجاری و پرداخت خود را دارد

اگر به یاد داشته باشید، شش سال پیش بخش اعتباری فیسبوک از میان رفت. یکی از مهم‌ترین دلایل این امر، آن بود که فیسبوک در کنار ارز مجازی خود خدمات مالی دیگری را ارائه نمی‌داد. از آن زمان به بعد، فیسبوک اقداماتی را در دستور کار خود قرار داد که عبارتند از: افزودن قابلیت انجام تراکنش مالی به پیام‌رسان خود، ایجاد تعامل بین پی‌پال و افرادی که قصد استفاده از پیام‌رسان فیسبوک به منظور خدمات رسانی به مشتری را داشتند و همچنین همکاری با وی‌پی (WePay) که از فیسبوک به عنوان یک مکانیزم امنیتی استفاده می‌کرد.

فیسبوک درآمدی از طریق تراکنش‌های همتا به همتا در پیام‌رسان خود ندارد؛ اما این پیام‌رسان به نوعی زمینه‌ساز ایجاد روابط تجاری برای این شرکت به شمار می‌رود. از زمانی که فیسبوک از پیام‌رسان خود برای ترویج تبلیغات و ارسال پیام‌های اسپانسرهای خود استفاده می‌کند، مسنجر فیسبوک به یکی از استراتژی‌های تجاری بزرگ این شرکت تبدیل شده است.

به گزارش فیسبوک هر ماه حدود ۸۰۰ میلیون نفر از بازار این شرکت بازدید می‌کنند. بازار فیسبوک به یک بخش بزرگ برای ارائه خدمات تجاری، افزودن هوش مصنوعی، بهبود لینک‌های ارائه خدمات به مشتریان و دکمه‌های خرید تبدیل شده است.

 

معدن استعداد

فیسبوک اقدام به استخدام چندین مدیر اجرایی با سابقه کرده که در حوزه پرداخت و نوآوری‌های مربوط به این صنعت، صاحب تجربه هستند. دیوید مارکوس که هدایت بخش بلاکچین فیسبوک را به عهده دارد، پیش از این در بنیان‌گذاری استارت‌آپ‌هایی چون زونگ (Zong) که در حوزه پرداخت موبایلی فعالیت می‌کند، مشارکت داشته است. مارکوس همچنین مدیریت پی‌پال (یکی از قدیمی‌ترین و شناخته‌ترین شرکت‌های فعال در حوزه پرداخت) را نیز در کارنامه خود دارد.

زمانی که مارکوس مدیریت پی‌پال را بر عهده داشت، این شرکت نسبت به کسب مالکیت برین‌تری (Braintree) اقدام کرد. به واسطه این معامله پی‌پال توانست به اپلیکیشن ونمو (Venmo app) این شرکت و طیف وسیعی از ابزارهای توسعه‌دهنده آن دسترسی پیدا کرده و از یک مزیت رقابتی بزرگ در برابر رقبای خود برخوردار شود. سپس مارکوس استعدادهای خود را به فیسبوک برد و توانست پیام‌رسان آن را به یک بستر برای انجام تراکنش تبدیل کند.

علاوه بر مارکوس، دوبرواه لیو (Deborah Liu) نیز یکی دیگر از مدیران اجرایی فعال در شرکت فیسبوک است که سابقه مدیریت اجرایی در پی‌پال و ای‌بی (eBay) را در کارنامه خود دارد. وی هم‌اکنون مدیریت بخش بازار فیسبوک را به عهده دارد.

علاوه بر این، فیسبوک در سال جاری اقدام به استخدام کارکنان چین‌اسپیس (Chainspace) کرد. چین‌اسپیس یک فین‌تک لندنی است که کارکنان ارشد آن از سابقه اجرایی در حوزه توسعه کاربردهایی در حوزه بلاکچین برای صنعت پرداخت برخوردارند.

چین‌اسپیس نوعی از قراردادهای هوشمند را ایجاد کرده که با استفاده از فناوری بلاکچین فعالیت می‌کنند و به صورت خودکار هنگامی که شرایط خاص دو طرف معامله محقق می‌شود، اجرا می‌شوند. احتمال این که یک فناوری مشابه در ارز رمزنگاری شده فیسبوک و یا سیستم پرداخت مبتنی بر بلاکچین این شرکت به کار گرفته شود، زیاد است.

 

فیسبوک یک ارز ناپایدار نمی‌خواهد

بخش عمده‌ای از بحث‌های مطرح شده در خصوص ارز رمزنگاری شده فیسبوک و سیستم پرداخت این شبکه اجتماعی، بر روی موضوع استفاده از سکه‌های پایدار متمرکز شده است. سکه‌های پایدار تا حدودی به پول‌های سنتی شباهت داشته و به این ترتیب برخلاف سایر ارزهای رمزنگاری شده، نوسان ارزش بالایی ندارند. سکه‌های پایدار یکی از چندین طرح ابتکاری هستند که با هدف تشویق بازرگانان و فروشندگان به پذیرش بیت‌کوین اجرا شده‌اند. این سکه‌ها نقشی محافظتی دارند، همین مسئله باعث شده تا سکه‌های پایدار برای سرمایه‌گذاران فعال در حوزه سرمایه‌گذاری خطرپذیر از محبوبیت بالایی برخوردار باشند.

زیل باریسیس (Zil Bareisis)، از تحلیلگران ارشد سلنت در این مورد چنین می‌گوید: «ایده سکه‌های پایدار بسیار جالب است. این سکه‌ها امکان استفاده از مزایای ارزهای رمزنگاری شده را بدون درگیر شدن با نوسانات ارزشی آن‌ها، فراهم می‌کنند.» «تنها سوالی که باقی است، این است که از میان سکه‌های پایدار مختلف کدام یک رقبای خود را کنار زده و احتمال موفقیت بیشتری دارد. آیا باید در انتظار موفقیت یک سکه پایدار خصوصی مانند فیسبوک باشیم یا یک گزینه حلقه‌باز مانند سنتر (CENTRE) قدرت بیشتری خواهد داشت؟»

به عقیده باریسیس مقیاس کاری گسترده فیسبوک، یک مزیت بزرگ به شمار می‌رود. وی چنین توضیح می‌دهد: «به عنوان یک بازار بزرگ، فیسبوک در حال حاضر روابط بسیاری با مصرف‌کنندگان و بازرگانان دارد. بنابراین در این شرایط می‌تواند بهتر از سایر شبکه‌های موجود عمل نماید.»

 

قضیه فراتر از پرداخت‌های خرده‌فروشی است

لزومی ندارد که فیسبوک از ارز خود تنها برای تجارت الکترونیک و یا پرداخت خرید‌های خرده‌فروشی‌ها استفاده کند. سیستم‌های مبتنی بر بلاکچین، قدرت بسیاری را در زمینه پرداخت‌های بین‌المللی به دست آورده، مقیاس جغرافیایی خود را گسترش داده و تاجرانی را از نقاط دوردست به طیف خود افزوده‌اند. این موضوع باعث می‌شود تا بازار فیسبوک به بستری برای انجام معاملات بین‌المللی ارزی تبدیل شده و یا قابلیت‌هایی برای پرداخت‌های کسب‌و‌کار به کسب‌و‌کار (B2B) فراهم نماید.

شرکت‌های سیلیکون ولی نیز بر روی ارزهای رمزنگاری شده سرمایه‌گذاری می‌کنند و بدین ترتیب، موارد استفاده بیشتری برای این فناوری ایجاد می‌شود. به عنوان مثال، در سه ماهه اخیر درآمد حاصل از ارز رمزنگاری شده اسکوئر (Square) به رکورد جدیدی دست یافت. این مسئله باعث شد تا جک دورسی (Jack Dorsey)، مدیرعامل این شرکت، استراتژی مرتبط با ارزهای رمزنگاری شده را تقویت کند.

دوایر در این مورد چنین می‌گوید: «امروزه ادغام استراتژی‌های مرتبط با بلاکچین برای شرکت‌هایی مانند فیسبوک که درگیر حوزه‌های حریم خصوصی و فناوری هستند، موضوعی اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد. این ادغام از جهات بسیاری به نفع فیسبوک است.» «رمیتنس، به یک صنعت بزرگ تبدیل شده؛ مدیریت دارایی نیز درحال بومی‌شدن است و رنگ و بوی دیجیتال به خود گرفته است. با وجود این حوزه‌ها، مجموعه گسترده‌ای از فرصت‌های مالی به وجود می‌آیند که پرداخت تنها یکی از آن‌هاست.»

 

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا