راه و ساختمانصوت

افزایش اجاره بها متاثر از رشد نرخ مسکن

نائب رئیس اول اتحادیه صنف مشاوران املاک گفت: تمامی آحاد مردم شاهد رشد ۱۰۰ درصدی قیمت مسکن در سال گذشته بودند که این روند رشد قیمتی، تاثیر بسزایی در افزایش نرخ اجاره بها گذاشته است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، حسام عقبایی در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: نظر به اینکه فصل اصلی نقل وانتقالات از نیمه خرداد ماه شروع می شود، ولی مستاجران به دلیل نگرانی از افزایش اجاره بها به پیشواز قراردادهای خود رفته اند و به واقع از اوائل اردیبهشت ماه سال جاری بازار اجاره بها در کشور شکل گرفته است.

وی ضمن اشاره به اینکه قیمتهای اعلامی اجاره بها از سوی موجران بالاست، اظهارداشت: این رشد در شهرهای بزرگ نزدیک به ۲۰ درصد است.

نائب رئیس اول اتحادیه صنف مشاوران املاک گفت: معاون وزیر راه و شهرسازی به تازگی اعلام کرده که برای نرخ اجاره بها سقف تعیین و بر این اساس از موجر مالیات دریافت خواهدشد.

وی در ادامه افزود: قانون سقف تعیین اجاره بها از همین الان شکست خورده است به دلیل اینکه در دولت نهم و دهم این مهم مطرح و سقف ۹ و ۱۰ درصد برای اجاره بها پیش بینی شد و نمایندگان تعزیرات حکومتی حتی به دفاتر مشاوران املاک برای اجرای قانون مزبور مراجعه ولی با موفقیت مواجه نشدند.

عقبایی توضیح داد: عدم موفقیت این طرح به چنددلیل بود نخست اینکه از نظر قوانین مدنی، تجارت، اساسی و مالک و مستاجر، مالکیت اموال غیر منقول در اختیار خود افراد بوده و دولت نمی تواند در حیطه قیمت گذاری ورود پیدا کند.

وی گفت: نکته دوم اینکه اگر هم چنین قانونی مصوب شود با توجه به موانع حقوقی باید زیر ساخت های لازم برای اجرای این قانون وجود داشته باشد.

نائب رئیس اول اتحادیه صنف مشاوران املاک افزود: لازمه اجرای چنین قانونی داشتن بانک اطلاعاتی مناسب است که متاسفانه هنوز سامانهای در وزارت راه و شهرسازی ایجاد نشده است.

وی اضافه کرد: قرار بر این بود سامانه ملی املاک و اسکان از سال ۱۳۹۴ در کشور شکل گیرد که تا کنون جنبه عملیاتی پیدا نکرده است.

عقبایی گفت: نکته سوم در این ارتباط مربوط به وجه التزامی که برای این قانون گذاشته می شود چرا که راههای فرار زیادی برای موجران وجود دارد و از طرفی دست مستاجران زیر تیغ موجران قرار داردو مجبورندتمکین کنند و تابع نظرات موجران باشند.

وی در ادامه افزود: هم اکنون امکان اجرای چنین قانونی در کشور وجود ندارد چرا که با موانع و مشکلات بسیار زیادی رو به روست.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا