صنعت، معدن، تجارت

بهره وری در ایران زیر یک درصد است

یک استاد دانشگاه و متخصص بهره وری گفت: بهره وری در کشور ما زیر یک درصد است که میتوان گفت در ایران بهره وری جایگاهی ندارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  دکتر بهرام جلوداری استاد دانشگاه و متخصص بهره وری در گفتگو با برنامه نود و هشتی های رادیو اقتصاد گفت: در اداوار مختلف و با شرایط تحریم نفت، شاهد رشد و توسعه بهروری بودیم ولی بارونق بازار نفت بهره وری به فراموشی سپرده می شود .

وی افزود: توسعه اقتصادی و اجتماعی در برنامه های مختلف گذشته مورد طرح و بررسی قرار گرفته ولی اهتمام جدی برای عملیاتی کردن آن صورت نگرفته است و دلیل اصلی آن اینست که در خصوص کمبود منابع و انرژی، برنامه ریزی صحیح صورت نگرفته است.

همچنین بخوانید

جلوداری ضمن ابراز نگرانی از مصرف بی رویه منابع طبیعی منجمله منابع آبی گفت : علیرغم هشدارهای جدی در خصوص کمبود آب هنوز برای آب شرب و آب بهداشتی از کانال های تسویه شده استفاده میشود که این روش بیانگر این موضوع است که نگرانی در خصوص کمبود آب نیست و بهره وری نادیده گرفته شده است .

وی متذکر شد: میانگین مصرف آب در تهران ۲۲۰ لیتر است در حالیکه میانگین مصرف جهانی زیر ۱۵۰ لیتر می باشد.

دکتر بهرام جلوداری با اشاره به نقش بهره وری در توسعه کشورهای سرمایه اری گفت: کشورهای آسیایی همچون ژاپن، چین، مالزی وسنگاپور با برنامه ریزی های بلند مدت ۵۰ ساله در بهره وری، شاهد رشد ۵۰ درصدی اقتصاد خود بودند و امروزه رشد سرمایه ها و اقتصاد خود را مدیون برنامه های بهره وری خود هستند.

وی بهره وری را در سطوح مختلف جامعه قابل بررسی دانست و گفت: رشد و توسعه اقتصاد میتواند در سطح خانواده، جامعه، ملی و بینالمللی مورد بررسی قرار گیرد. یک خانواده میتواند با مدیریت مالی از هدر رفتن انرژی و غذا های موجود به بهترین شیوه استفاده نماید و در جامعه نیز با روشهای تشویقی و یا بازدارنده به نتایج موثر دست یافت .

این کارشناس حوزه کیفیت ادامه داد: روش های تنبیهی و تشویق هر کدام جایگاه خاصی در فرهنگ سازی دارند ولی می بایست به درستی مدیریت و اعمال شوند تا منجر به فرهنگ سازی و مستمر جامعه تبدیل شوند . به عنوان مثال با گران کردن قیمت بنزین هیچگاه صرفه جویی مصرف حاصل نشد ولی با اعمال جریمه، قانون استفاده از کمر بند ایمنی به مرحله اجرا در آمد .

برنامه «نود و هشتی ها» کاری از گروه اقتصاد و جامعه به تهیه کنندگی «مهرگان سوادکوهی و مهدی شیار» از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۱۷ به مدت ۸۵ دقیقه با هدف اطلاع رسانی درباره موضوعات اقتصادی با جلب مشارکت و تعامل مخاطبان و ارتقای فرهنگ اقتصادی با تاکید بر اقتصاد مقاومتی و ترویج سبک زندگی اسلامی – ایرانی از رادیو اقتصاد پخش و علاقمندان می‌توانند جهت دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا