بین الملل

عواقب سنگین جنگ تکنولوژی آمریکا علیه هواوی برای شرکت‌های آمریکایی

آمریکا عواقب حمله به غول تکنولوژی چین، هوآوی، را دست کم گرفته است، چراکه این اقدام پیام واضحی به کشورهای جهان ارسال می‌کند که از تجارت با چنین شریک تجاری ناپایداری (آمریکا) خودداری کنند.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از رویترز، پروفسور ریچارد وولف معتقد است، آمریکا عواقب حمله به غول تکنولوژی چین، هوآوی، را دست کم گرفته است، چراکه این اقدام پیام واضحی به بقیه کشورهای جهان ارسال می‌کند که از تجارت با چنین شریک تجاری ناپایداری (آمریکا) خودداری کنند.

جنگ تجاری آمریکا و چین، پس از اینکه واشنگتن شرکت‌های آمریکایی را از فروش تجهیزات و تکنولوژی به هوآوی منع کرد، وارد فاز جنگ تکنولوژی شده است. این اقدام در نهایت وقتی به طور کامل اجرایی شود، دسترسی شرکت چینی به اندروید گوگل و تراشه‌های اینتل و کوآلکام را قطع خواهد کرد.

ریچارد وولف، استاد بازنشسته اقتصاد دانشگاه ماساچوست، در مصاحبه با راشاتودی، گفت: این اقدام تا سال‌های متمادی از طرق گوناگون به اقتصاد آمریکا آسیب خواهد زد. این مثال واضحی از اقتصاد احمقانه است.

او توضیح داد: روشی که ترامپ با آن به هوآوی ضربه می‌زند را می‌توان به بسیاری از شرکت‌های دیگر هم اعمال کرد. حالا مدیرعاملان شرکت‌ها متوجه می‌شوند که تعاملات با شرکت‌های آمریکایی می‌تواند ناامن باشد و شرکت‌ها را در موقعیت آسیب‌پذیری قرار دهد. بنابراین تجارت کردن با آمریکا می‌تواند منجر به ضررهایی برای شرکت‌هایی شود که با یک اقدام سیاسی می‌توانند نابود شوند.

وولف گفت: این یک اشتباه محاسباتی بسیار بد برای آمریکا محسوب می‌شود، که خیلی به اشتباه محاسباتی جنگ تعرفه‌ای شباهت دارد. ما به سایر کشورهای جهان می‌آموزیم که به تجارت با آمریکا اعتماد نداشته باشید.

او ادامه داد: از امروز صبح مدیرعامل هر شرکتی یادداشتی برای رؤسای خود ارسال می‌کند که در آن نوشته شده: «تعاملات ما با شرکت‌های آمریکایی را کاهش دهید، این برای ما امن نیست و ما را آسیب‌پذیر خواهد کرد.»

او تاکید کرد: تصمیم ترامپ به شرکت‌های آمریکایی هم آسیب می‌زند، چراکه آنها از انجام تجارت به شیوه نرمال، منع شده‌اند و نمی‌توانند بهترین کیفیت را با پایین‌ترین قیمت پیدا کنند.

او ادامه داد: هیچ سیاست‌مدار دیگری در اروپا یا آمریکای لاتین، چنین حمله آشکاری به شرکت‌های خودی نداشته است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا