امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

سهم برخی گونه‌های با ارزش شیلاتی به زیر یک درصد رسید

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی گفت:متاسفانه سهم برخی گونه‌های با ارزش شیلاتی به زیر یک درصد رسیده و اگر اقدام موثر صورت نگیرد در آینده‌ای نزدیک عواقب جبران ناپذیری گریبان گیر طبیعت خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، به مناسبت گرامیداشت روز جهانی تنوع زیستی، نشست تخصصی با همین منظور در حوزه آبزیان در موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور برگزار شد.

محمد پورکاظمی در این گفت: متاسفانه سهم برخی گونه های اقتصادی و با ارزش شیلاتی به زیر یک درصد رسیده که اگر اقدامات موثر در این مورد صورت نگیرد در آینده ای نزدیک با به هم خوردن تعادل اکوسیستم دریایی، عواقب جبران ناپذیری گریبان گیر طبیعت خواهد شد.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، با اشاره به اینکه اهمیت حفاظت از گونه های در معرض خطر آبزیان به همان میزانی است که کارشناسان محیط زیست در مورد حیوانی مانند یوزپلنگ اعلام خطر می کنند، افزود: محققان علوم شیلاتی کشور برای حفظ ذخایر ژنتیکی و تنوع زیستی آبزیان، اقدامات موثری انجام داده اند که تشکیل بانک ژن زنده، بانک اسپرم، بانک بافت و DNA در استان های مختلف، از نمونه های آن است.

وی ایجاد کارگروه تقسیم بندی شده بر حسب مناطق جغرافیایی، کار مشترک بین نهادهای دولتی و خصوصی و احیای برخی از گونه های در معرض انقراض را از مهمترین اقداماتی دانست که باید در زمینه حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان انجام شود.

در ادامه سرپرست مرکز ملی مدیریت منابع ژنتیکی کشاورزی و منابع طبیعی در این نشست عنوان کرد: از وظایف اصلی بانک های ژن، شناسایی و جمع آوری، حفاظت و احیا، ارزیابی، ثبت و مستند سازی، مبادله و بهره برداری از گونه های مختلف جانداران است.

محمد جعفر آقایی معتقد است: اگرچه دسترسی ایران به مهمترین مراکز تنوع ژنتیکی در آسیای میانه و نیز وجود زیرساخت ها و نیروهای انسانی آموزش دیده در حوزه ذخایر ژنتیکی از نقاط قوت کشور محسوب می شود، اما عدم شناسایی دقیق از گونه ها، عدم جمع آوری و حفاظت از دانش بومی و پراکندگی اطلاعات در حوزه تنوع ژنتیکی از مهمترین نقاط ضعف حال حاضر به شمار می رود. بر این اساس، وجود برنامه راهبردی و مدیریت منسجم برای حفاظت از منابع ژنتیکی، تدوین قوانین و آیین نامه های اجرایی برای این منظور بسیار ضروری خواهد بود.

در این نشست، مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی گفت: تنوع گونه های مختلف به قدری بالاست که تقریباً هزار برابر گونه های شناسایی شده در دنیا تنوع وجود دارد. با این حال بر اساس آمارهای موجود، تا دهه های آینده حدود یک میلیون گونه از موجودات کره زمین در معرض انقراض قرار می گیرند.

اسکندر زند افزود: استفاده مستقیم از گونه ها، تغییر آب و هوا، آلودگی و هجوم گونه های مهاجم غیربومی از مهمترین عوامل اصلی آسیب رسان به تنوع زیستی به شمار می رود.

به گفته وی، کنوانسیون تنوع زیستی برای جلوگیری از این آسیب ها ۵ استراتژی و ۲۰ هدف تعیین کرده که در صورت رعایت آنها می توان از به وجود آمدن یک فاجعه در آینده تنوع زیستی جلوگیری کرد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا