بانکبانک و بیمه

جزییات جدید از مصوبه افزایش وام مسکن


مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی جزییات جدید مصوبه شورای پول و اعتبار درباره افزایش وام مسکن را اعلام کرد.

به‌گزارش آرمان اقتصادی (ecoideal)، سیدعلی اصغر میرمحمد صادقی ظهر امروز در نشستی خبری درباره مصوبه شب گذشته شورای پول و اعتبار گفت: برخی از این مصوبات مربوط به زوجین، بخشی مربوط به زوجین و افراد و بخش دیگری برای افراد است.

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی توضیح داد:‌ مقرر شد در کنار تسهیلات حق تقدم برای افراد به صورت انفرادی، ١٠ میلیون تومان تسهیلات دیگر بدون سپرده پرداخت شود. 
وی افزود: سال گذشته بانک ها درخواست هایی را برای بررسی افزایش تسهیلات مسکن به بانک مرکزی ارائه کرده بودند که این درخواست ها در کمیسیون اعتباری مورد بررسی قرار گرفت و بعد از آن به شورای پول و اعتبار منعکس شد.
میرمحمدصادقی درباره این مصوبات گفت: بر اساس مصوبه اول تسهیلات گیرندگان از محل اوراق حق تقدم مسکن در شهر تهران از اوراق می توانستند ۶۰ میلیون تومان، در شهرهای بزرگ و مراکز استان ها ۵۰ میلیون تومان و در سایر شهرها نیز ۴۰ میلیون تومان تسهیلات بگیرند با این حال مقرر شد در کنار این تسهیلات برای افراد به صورت انفرادی ۱۰ میلیون تومان تسهیلات بدون سپرده در نظر گرفته شود.
مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی در خصوص افرادی که مبادرت به خرید اوراق تسهیلات مسکن کرده بودند گفت: پیش از این به افراد مبلغ ۶۰ میلیون تومان در تهران پرداخت می شد، اما سقف این تسهیلات برای افراد به صورت انفرادی ۱۰ میلیون تومان افزایش یافته و به ۷۰ میلیون تومان رسیده است.
وی خاطرنشان کرد: از آنجایی که زوجین هر یک می توانند ۱۰ میلیون تومان تسهیلات جدید دریافت کنند، سقف تسهیلات برای آنها از ۸۰ میلیون تومان در شهر تهران به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است.
این مقام مسئول در بانک مرکزی درباره مصوبه دوم شورای پول و اعتبار افزود: بر این اساس، سقف وام جعاله مسکن از ۱۰ میلیون به ۲۰ میلیون تومان افزایش یافته است. وی همچنین درباره تسهیلات بدون سپرده که دیگر مصوبه شورای پول و اعتبار بود تاکید کرد: پیش از این، تسهیلات بدون سپرده برای شهر تهران رقم ۵۰ میلیون تومان بود که افراد می توانند ۲۰ میلیون تومان دیگر وام دریافت کنند؛ بنابراین سقف وام دراین بخش به ۷۰ میلیون تومان رسیده است.
میرمحمدصادقی بیان داشت که تمامی بانک های تجاری می توانند این تسهیلات را پرداخت کنند. مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی همچنین اظهارداشت: پیش از این تسهیلات بدون سپرده برای هر پلاک ثبتی ۵۰ میلیون تومان بود ولی بر اساس مصوبه جدید شورا هر یک از زوجین می توانند ۵۰ میلیون تومان وام گرفته و سقف وام آنها بر روی هر پلاک ثبتی به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است.
وی ادامه داد: برای حمایت از سپرده گذارانی که در بانک مسکن برای دریافت تسهیلات سپرده گذاری کرده بودند، شورای پول و اعتبار موافقت کرد تا در صورتی که سقف حساب پس انداز مسکن، صندوق مسکن جوانان و صندوق ساخت مسکن کمتر از ۶۰ میلیون تومان در تهران باشد، مابه التفاوت آن بدون سپرده پرداخت شود.
مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی توضیح داد: در صورتی‌که فردی تعهدی در قالب حساب پس انداز مسکن، صندوق مسکن جوانان و صندوق ساخت مسکن ایجاد کرده و میانگین دریافت وامش ۳۰ میلیون تومان باشد، بانک مسکن ۳۰ میلیون تومان دیگر بدون سپرده به وی وام می دهد.
وی در پاسخ به سوالی درباره نرخ سود تسهیلات مسکن بر اساس مصوبات جدید شورای پول و اعتبار اظهارداشت: نرخ سود این تسهیلات براساس نرخ های قبلی شورای پول و اعتبار است؛ بر این اساس نرخ سود تسهیلات برای کسانی که سپرده گذاری کرده اند از ۸.۵ درصد تا ۱۲.۵ درصد و نرخ تسهیلات حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن (تسه) ۱۷ درصد و نرخ تسهیلات بدون سپرده جعاله ۱۸ درصد است.
میرمحمد صادقی درباره میزان اقساط تسهیلات جدید گفت: نحوه پرداخت اقساط این تسهیلات به‌گونه‌ای تعیین شده که چنانچه زوجین بخواهند آن را با شرط پلکانی پرداخت کنند، توانایی آن را داشته باشند؛ میزان این اقساط تقریبا با اجازه یک ملک در شهرهای بزرگ یکسان خواهد بود.
مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی همچنین درباره اقدامات انجام گرفته برای جلوگیری از تاثیرگذاری این تسهیلات بر افزایش نرخ اوراق حق مقدم استفاده از تسهیلات مسکن (تسه) در فرابورس، تصریح کرد: با توجه به مصوبه شورای پول و اعتبار مبنی بر اجازه همه بانک‌ها برای عرضه اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن، مقرر شد تا بانک‌ها با ارائه گزارشی به بانک مرکزی از این امکان برخوردار شوند.
وی افزود: بر این اساس تاکنون سه بانک به منظور عرضه اوراق تسه در فرابورس به بانک مرکزی درخواست داده‌اند که پس از بررسی و ارائه مجوز به این بانک‌ها، حجم عرضه اوراق تسه در فرابورس افزایش یافته و به این ترتیب بازار این اوراق متعادل خواهد شد.
 
ابلاغ مصوبات جدید تا دو هفته آینده
این مقام مسئول در بانک مرکزی با بیان اینکه مصوبات شب گذشته شورای پول و اعتبار هنوز به شبکه بانکی ابلاغ نشده است، تصریح کرد: ابلاغ مصوبات جدید شورای پول و اعتبار به بانک مسکن و بانک های تجاری تا اوایل هفته آینده انجام می شود؛ پس از آن باید دستورالعمل داخلی بانک‌ها بر روی این مصوبات ارائه و به شعبات سرپرستی ابلاغ شود که این فرایند به احتمال زیاد دو هفته به طول خواهد انجامید.
وی از متقاضیان دریافت تسهیلات مسکن درخواست کرد که دقت داشته باشند که هنوز هیچ ابلاغیه و یا آئین‌نامه اجرایی برای مصوبات جدید شورای پول و اعتبار به بانک‌ها ابلاغ نشده است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: به بانک‌ها اجازه داده شده تا در دوره بازپرداخت اقساط خودشان برنامه‌ریزی کنند و این در حالی است که نظر بانک مرکزی در این زمینه این است که حتی‌المقدور برای سپرده‌های تعهدی زوجین تا سقف ۱۲ سال در نظر گرفته شود.
 
مجوز بانک توسعه تعاون برای پرداخت تسهیلات مسکن
این مقام مسئول در بانک مرکزی از ارائه مجوز به بانک توسعه تعاون به‌منظور ارائه تسهیلات به تعاونی‌ها در جلسه شب گذشته شورای پول و اعتبار خبر داد و افزود: از این پس بانک توسعه تعاون نیز مجوز دارد تا تسهیلات ساخت و خرید مسکن را به تعاونی‌های مسکن بدهد.
وی اعلام کرد: بانک توسعه تعاون برای استان تهران تا سقف ۶۰ میلیون تومان و برای مراکز استان‌ها و شهرهای بیش از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۵۰ میلیون تومان و در سایر شهرها تا سقف ۴۰ میلیون تومان تسهیلات خواهد داد.
به گفته این مقام مسئول در بانک مرکزی، بانک توسعه تعاون همچنین می تواند تسهیلات ساخت مسکن تا ۸۰ درصد هزینه ساخت را به انبوه‌سازان و یا سایر سازندگان پرداخت کند.
میرمحمد صادقی درباره اینکه آیا این تسهیلات شامل پرداخت تسهیلات به مسکن مهر نیز خواهد شد یا نه؟ توضیح داد: از آنجاییکه تعاونی‌های مسکن مهر ضابطه جداگانه‌ای دارند و بر اساس دستورالعمل خود عمل می‌کنند، مصوبات شورای پول و اعتبار شامل تعاونی‌های مسکن مهر نمی‌شود.

همچنین بخوانید

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا