انرژی

توزیع بنزین یورو ۴ در ۴۰ شهر ایران/کاهش روند بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا

معاون سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تاکید بر اینکه در سال ۹۵، ۱۵ خط تولید خودروی جدید را به دلیل عدم رعایت استانداردها اجازه شماره‌گذاری ندادیم، گفت: در حال حاضر در ایران موتورسیکلت‌ها با استاندارد یورو۳ و انژکتوری تولید می‌شوند همچنین ۹۰۰ هزار خودروی فرسوده را طی سه سال اخیر از رده خارج و با خودروهای استاندارد جایگزین کرده‌ایم.

به گزارش آرمان اقتصادی، معصومه ابتکار در بیستمین همایش روز جهانی آسم که در بیمارستان امام خمینی (ره) برگزار شد با اشاره به شعار این روز جهانی (هوای بهتر، تنفس بهتر)گفت: عنوان این روز به معضل جدی جهانی آلودگی هوا اشاره می‌کند که تبعات گسترده‌ای مانند افزایش بیماری‌های تنفسی و قلبی عروقی دارد.

وی ضمن تاکید بر رابطه کودکان با محیط طبیعی اظهارکرد: از اقدامات موثر سازمان حفاظت محیط زیست در این رابطه ایجاد مدارس طبیعت بوده است. در حال حاضر ۴۰ مدرسه طبیعت در ایران داریم که سبب افزایش رابطه کودکان با طبیعت شده است.

همچنین بخوانید

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در ایران در سال ۵۵ اولین گزارش آلودگی هوا را دکتر تقی ابتکار به دولت وقت ارائه داد،گفت: برنامه جامع کاهش آلودگی هوا در سال ۷۹ تصویب شد. متاسفانه در سال ۷۴ وقفه‌ای در این برنامه اتفاق افتاد و ما مجددا از سال ۹۲ رسیدگی به این طرح را در اولویت کار خود قرار دادیم.

ابتکار ضمن اظهار اینکه قرار بود بر اساس برنامه جامع کاهش آلودگی هوا از سال ۸۴ تا سال ۸۶ استاندارد سوخت به یورو۴  ارتقا یابد،اظهارکرد: متاسفانه در مقطعی به دلیل تحریم‌ها اقدام به تولید بنزین به منظورخودکفایی کردند که بنزن زیادی داشت و این میزان در هوای کلانشهرها بالاتر از حد استاندارد بود. از سال ۹۲ مجددا برنامه جامع کاهش آلودگی هوا را بازنگری کردیم و بر اساس این برنامه توانسته‌ایم حدود مجازمعاینه فنی را اصلاح کنیم و سن معاینه فنی را از پنج به چهارسال کاهش دهیم. پالایشگاه‌ها را به استفاده از سوخت یورو۴  ونیروگاه‌های کشور را به استفاده از گاز طبیعی ملزم کنیم.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه سال ۹۲، ۴۵ درصد از نیروگاه‌ها مازوت مصرف می‌کردند تصریح کرد: این میزان در سال ۹۵ به هشت درصد رسید و امیدواریم که در سال ۹۶ به صفر کاهش پیدا کند.

ابتکار با اشاره به اینکه در حال حاضر در ۴۰ شهر ایران بنزین یورو۴ توزیع می‌شود، تصریح کرد: امیدواریم با افتتاح پالایشگاه خلیج فارس توزیع بنزین یورو۴ به تدریج به همه شهرها گسترش پیدا کند. بعد از اجرای برنامه‌هایی مانند توزیع بنزین یورو۴ و حذف بنزین پتروشیمی، وزارت بهداشت مطالعاتی را انجام داد و مشخص شد که روند بیماری‌های منتسب به آلودگی هوا رو به کاهش است.

وی با اشاره به شرایط آلودگی هوا در اهواز گفت: به دلیل شرایط مختلف مانند تغییر اقلیم افزایش وقوع پدیده‌های گرد و غبار را شاهد هستیم. با پیگیری جمهوری اسلامی ایران سال ۲۰۱۵ اولین قطعنامه سازمان ملل در مورد مقابله با طوفان‌های گرد و غبار تصویب شد و امسال اولین اجلاس جهانی سازمان ملل در موضوع مقابله با گرد و غبار در تهران برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه سوخت مازوت را از دو نیروگاه اصفهان حذف کردیم گفت: در سال ۹۵ در اصفهان ۲۸۷ روز سالم داشتیم، همچنین در سال ۹۵ شیراز هیچ روز ناسالمی نداشت.

ابتکار با بیان اینکه لایحه هوای پاک را به مجلس نهم فرستادیم ولی جزء اولویت مجلس نبود،اظهارکرد: این لایحه در مجلس دهم آخرین مراحل خود را می‌گذارند و امیدواریم هفته آینده در مجلس، قانون هوای پاک تصویب شود.

به گفته وی همزمان با کاهش آلودگی هوا بیماری‌ها کمتر شده است.

ابتکار با اشاره به اینکه در تهران سه میلیون موتورسیکلت داریم،اظهارکرد: از این تعداد دو میلیون موتورسیکلت هنوز کاربراتوری هستند. تهران در سال ۹۲، ۲۰۵ روز هوای سالم و پاک داشت و این عدد در سال ۹۵ به ۲۷۷ روز ارتقا یافت.

معاون رئیس جمهور ضمن اشاره به کمپین سه‌شنبه‌های بدون خودرو گفت: امیدواریم قشرهای مختلف جامعه یک روز در هفته از خودروی شخصی استفاده نکنند.

وی با اشاره به اینکه مشکل اصلی اهواز گرد و غباری است که عمدتا از عراق و عربستان سعودی می‌آید،اظهار کرد: تقریبا بین ۲۰ تا ۳۰ درصد کانون‌های گرد و غبار، داخلی و بین ۶۰ تا ۷۰ درصد آن خارجی است. کشور عراق هشت میلیون هکتار کانون گرد و غبار و  ناحیه جنوبی خوزستان ۴۰ هزار هکتار کانون فوق بحرانی گرد و غبار دارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به احیای تالاب‌ها در دولت آقای روحانی گفت: دریاچه ارومیه اگر روند خشک شدن را طی می‌کرد تبدیل به یک کانون ریزگرد برای ۱۴ میلیون نفر از جمعیت اطراف آن می‌شد.

وی ضمن اشاره به اینکه در سال ۹۲ ،۹۳ و ۹۴ در فصل گرده‌افشانی در اهواز با اولین بارندگی ۱۷، ۱۸ و ۲۶ هزار نفر به بیمارستان مراجعه کردند،اظهارکرد: مطالعات در سال ۹۴ نشان داد که علت اصلی گرده افشانی درختی است که شهرداری اهواز از سال ۸۹ در آنجا کاشته است و گرده افشانی آنها مشکلاتی ایجاد می‌کند.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه پس از انجام مطالعات این درخت‌ها هرس شده‌اند، گفت: امسال تنها ۲۴۰۰ نفر به علت به بیمارستان مراجعه کرده‌اند. تعداد روزهایی که در اهواز گرد و غبار داشته‌ایم از سال ۹۲ تا سال ۹۵ افزایش پیدا نکرده است. در سال ۸۸ بیشترین روز ناسالم را در اهوازداشتیم.

ابتکار در پایان با تاکید بر اینکه برنامه‌های سازمان حفاظت از محیط زیست باید استمرار داشته باشد، گفت: متاسفانه در سال ۸۴ دولت مستقر این برنامه‌ها را از اولویت خود خارج کرد.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا