انرژی

عدد و رقم‌های اعلام شده از سوی برخی کاندیداها برای ایجاد اشتغال در نفت و پتروشیمی فوق نجومی است

وزیر نفت عدد و رقم‌های اعلام شده از سوی برخی کاندیداها برای ایجاد اشتغال در نفت و پتروشیمی را فوق نجومی خواند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بیژن نامدار زنگنه در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت اظهار کرد: ما بیست و پنج میلیارد لیتر مصرف بنزین داریم و بیست و سه میلیاد لیتر هم نفت و گاز نیروگاهی داریم، در این دو رقم شما حساب کنید. درآمد خالص از بنزین حدودا هفتصد و سی چهل تومان است مابقی آن پول عوارض و مالیات ارزش افزوده است. گازو ئیل هم حدود دویست و چهل تومان است. ما حساب کردیم اگر حدود هشتاد تا نود هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشیم همان طور که آقای نوبخت گفتند باید قیمت هایی که گفتم چند برابر شود.
وی در پاسخ به این سوال که با توجه به خودکفایی در بنزین تا چه زمانی می توانیم در این حوزه صادرات داشته باشیم گفت:من نگفتم خود کفا شده‌ایم، اشخاص  دیگری اعلام کردند خود کفا شده ایم. آنچه که ما اعلام کردیم تولید مستمر بنزین از واحد اول پالایشگاه  است.
وی در ارتباط با چشم انداز این حوزه یادآور شد: تاآاخر سال به بیش از ١٢میلیون تولید این واحد می رسیم و تثبیت می شود و اگر ترند دوم بیاید دوباره ١٢ میلیون اضافه خواهد شد و بعد از آن می توانیم صادرات را شروع کنیم.

زنگنه در ارتباط با آخرین دستاوردهای صنعت نفت اظهار کرد: با توجه به آنکه نمایشگاه صنعت نفت نزدیک است آخرین دستاوردها را در آن نمایشگاه می توانید ببینید ما هم درموردش شنبه صحبت خواهیم کرد، این نمایشگاه در یک کیفیت بالا برگزار خواهد شد،   طبق روال هر ساله در همین ایام این نمایشگاه برپا می شود.

وی ادامه داد: این نمایشگاه هم می تواند گزارش عملکرد صنعت نفت در سالی که گذشت باشد و هم ما فکر می‌کنیم بیانی از امید روشن صنعتگران این عرصه است. می شود فعالیت صنعتگران ایرانی را در بخش های مختلف صنعت نفت ببینیم.

همچنین بخوانید

وزیر نفت یادآور شد: ما راه‌های زیادی را برای صنعتگران ایرانی در بخش نفت باز گذاشته‌ایم، اگر ما بتوانیم قراردادهای نفتی را طراحی و اجرا کنیم حدود ۵۰ میلیارد دلار کار به ایرانیان ارجاع می شود. این رقم حداقلی است. این یعنی حجم عظیمی از کار و نسل جدیدی از صنعتگران در ایران فعال می شوند.

وی ادامه داد: امیدواریم که یک قرارداد بسیار مهمی هم برای یکی از کالاهای تعیین کننده صنعت نفت برای ساخت داخلی اش منعقد کنیم.

زنگنه در ارتباط با چگونگی اشتغال در صنعت نفت نیز گفت: به عبارتی الان ۵۵ میلیون تن محصول ناخالص پتروشیمی تولید می‌کنیم. این مجموعه حدود ۵۵ هزار نفر اشتغال دارد. یعنی به ازای هر میلیون تن ۱۱۰۰ نفر اشتغال ایجاد می‌شود، این اشتغال به صورت مستقیم است.

وی افزود: اگر قسمت پایین دست را هم در نظر بگیریم با برآوردهایی که شده است به ۲۰ هزار تا نمی‌رسد. پس عدد ۶۰۰ هزار  اشتغالی که عده‌ای گفته‌اند یک عدد فوق نجومی است. یعنی ۳۰ برابر آنچه که الان هست.

وزیر نفت در همین راستا گفت: هر یک میلیون تن محصولات پتروشیمی حدود ۱ میلیارد دلار ارزش آن است. وقتی در صنایع پایین دستی می‌آید فرض کنید ۲۰ تا ۲۵ درصد ارزش افزوده در آن ایجاد می‌شود و به  1 میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار تبدیل می‌شود. این ۶۰۰ هزار اشتغالی که گفته می‌شود، ایجاد خواهند کرد، اگر ما حقوق بخور و نمیری به آنها بدهیم که نمی‌شود این کار را بکنیم که نمی‌شود چراکه  بسیاری از آنها نیروهای متخصصی هستند، اما اگر   حقوق آنها را ۱.۵ میلیون تومان هم در نظر بگیریم دریافتی آنها در طول سال می‌شود ۳.۶ میلیون دلار. شما ۶۰۰ هزار تا را در ۱.۵ میلیون و ضرب‌ در ۱۲ ماه کنید ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار باید به آنها حقوق پرداخت کنیم. چطور می‌شود از تولیدی که ۱.۳ میلیارد دلار کل ارزش آن است ما ۳.۶ میلیارد دلار پول حقوق پرداخت کنیم.

زنگنه در ادامه گفت: گویا مشاوران ناشی چنین حرف‌هایی را به برخی از کاندیداها می‌زنند. یا آنها فکر می‌کنند که مردم عدد سرشان نمی‌شود. خب بگویید که عددهایتان را چطور حساب می‌کنید؟ از کجا آورده‌اید؟ نمی‌شود که با حرف یک فرد در سطوح بالا تصمیم‌گری کرد. ما وقتی می‌خواهیم یک تصمیم بگیریم صدها گزارش در ارتباط با آن تهیه می‌کنیم، از جاهای مختلف بررسی می‌کنیم و به عدد می‌رسیم.

وی در همین رابطه ادامه داد: من هرچه فکر می‌کنم نمی‌فهمم که اینها عددها را از کجا می‌آورند. الان ۶ میلیون تن محصول پتروشیمی خالص و نهایی داریم که به صنایع داخلی داده‌ایم. کل تولید پتروشیمی‌مان حدود ۱۵ میلیارد دلار است که ۴۰ درصد آن به داخل عرضه می‌شود که ۶ میلیارد دلار است. الان با توجه به این شرایط چقدر اشتغال ایجاد شده است؟ همانطوری است که گفتم.

زنگنه تصریح کرد: انتخابات می‌آید و می‌رود اما عقل آدم که سر جایش است. بالأخره  حساب و کتاب هم چیز خوبی است،   اکثریت جامعه دانشجو و باسواد هستند. در روستاهای ما افراد باسواد زندگی می‌کنند هر عددی را که بگوییم می‌نشینند و حساب می‌کنند. این اعداد را شما از کجا آوردید. من به این اعداد می‌گویم عددهای فوق نجومی.

وی ادامه داد: ما در این چهار سال ۹ میلیون تن محصول پتروشیمی اضافه کردیم. اگر ۵۰ میلیون تن که خودشان می‌گویند تولید داریم در ۶۰۰ هزار تایی که گفتند ضرب کنیم اصلاً با کمبود کارگر مواجه می‌شویم. کل نیرویی که در بخش صنعت ایران شاغل هستند ۳.۷ تا ۳.۸ میلیون نفر است. چطور می‌شود فقط ۳۰ میلیون نفر آنها در بخش پتروشیمی فعال شوند.

وزیر نفت همچنین گفت: من این حرف‌ها را نمی‌زنم. بروید از مدیران پتروشیمی بپرسید. آقای نعمت‌زاده یکی از شخصیت‌های باتجربه است. بنده یکی از بنیان‌گذاران پتروشیمی نوین ایران هستم. حرف‌هایی که می‌زنم شعار نیست. وقتی که ما شروع کردیم تولید کل در ایران ۱ میلیون تن نبود. حالا که به اینجا رسیده‌ایم محصول کار توسط چه کسی ایجاد شده است. کسانی که خلاقیت داشتند زحمت کشیدند و کار کردند، هستند، تا شما از آنها در ارتباط با این اعداد و ارقام بپرسید. از بخش خصوصی هم می‌توانید سوال کنید.

وی گفت: برنامه ما این است که الان در صنعت پتروشیمی نزدیک ۴۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کنیم و تولید پتروشیمی را به دو برابر افزایش دهیم. ان‌شاءالله این کار انجام می‌شود. اما می‌خواهم بگویم که هر چیزی اندازه خودش را دارد. یک بار در افتتاح پارس جنوبی صحبت کردم و گفتم اگر ۸۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده و بخش نفت را سامان دهید.

وزیر نفت در ادامه تصریح  کرد:‌ نمی‌شود گفت که اگر این کارها را بکنیم ۱۰ میلیارد اشتغال ایجاد می‌کنیم باید به تمام این موضوعات در سر جای خودش پرداخته شود. جای اشتغال صنعت نفت نیست، بلکه این صنعت جای تولید است. صنایع پتروشیمی جزو صنایع اشتغالزا نیستند، بلکه جزو صنایع سرمایه‌بر هستند. کسانی که این صحبت‌ها را می‌کنند بیایند به مردم جواب بدهند. خبرنگاران وظیفه دارند تا در این ارتباط آگاهی بخشی کنند.

وی همچنین یادآور شد: من واقعاً علاقه‌مند هستم بدانم چطور درآمد ناخالص ملی ظرف چهار سال ۲.۵ برابر می‌شود؟ من خیلی علاقه‌مند هستم اگر کسی به این سوال‌ها پاسخ دهد و اگر کسی بتواند این امر را ثابت کند که در عرض چهار سال تولید ناخالص ملی را ۲.۵ برابر کند تعهد می‌کنم که به او رأی بدهم و همه جا بگویم که باید به او رأی داد.

زنگنه در بخش دیگری از این گفت‌وگو در ارتباط با مهمترین کار دولت دوازدهم خاطرنشان کرد: اولین کار این است که باید کابینه‌اش را تعیین و به مجلس معرفی کند. باید همین روالی که در کشور وجود داشته با نشاط بیشتری پیگیری شود. منظورم از این روال این است که ما به تولید درون زا توجه داشته باشیم. همچنین به محرومین نیز توجه کنیم. از سوی دیگر به برونگرایی و تعامل با جهان توجه کنیم. به ایجاد محیط آرام توجه داشته باشیم. به کاهش تورم و ایجاد اشتغال توجه داشته باشیم.

وی افزود: این‌همه  گازرسانی در دولت یازدهم در روستاها  انجام شد این کارها را  برای ۴ درصد جامعه انجام داده‌ایم؟ یعنی در تمام این روستاها فقط ۴ درصد زندگی می‌کنند؟ آیا طرح سلامت تنها برای ۴ درصد از مردم انجام شده؟ آیا برق‌رسانی به روستاها و آبیاری سراسری کشور فقط برای ۴ درصد بوده است؟ آیا دولت فقط از ۴ درصد مردم گندم خریده است؟

زنگنه در پایان گفت: اینها همه کارهایی بود که دولت انجام داده است. دولت خصوصیتی داشته و آن صداقتش بوده است. ریاکار نبوده و شفافیت داشته است؛ چرا که ریاکاری یکی از بدترین کارهای دنیا است. به نظر من دولت بعدی باید به حقوق و کرامت مردم توجه ویژه‌ای داشته باشد.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا