بانک و بیمهطلا و ارز

حذف سامانه نیما به صلاح نیست

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: در خروج ارز از کشور برای واردات باید حواسمان به کم نمایی ها و بیش نمایی ها در گمرک باشد، تا عرضه و تقاضای ارز تعادل پیدا کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،محمود بهمنی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به انتشار خبری مبنی بر حذف ارز نیمایی از چرخه مبادلات اقتصادی کشور، گفت: حذف سامانه نیما به هیچ وجه به صلاح نیست، به دلیل اینکه این ارز باید از کالاهای اساسی مورد نیاز مردم حمایت کند و نمی توان تنظیم بازار جو، گندم، کنجاله و کالاهایی که قوت قالب مردم بوده را رها کرد.

نماینده مردم ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه دولت ارز نیمایی را از چرخه مبادلات ارزی کشور حذف نمی کند، افزود: ارزهای ترجیحی و ارزهایی که سبب کاهش قیمت کالاها می شود باید توسط دولت تامین شود، چراکه حتی انتشار چنین شایعاتی به افزایش قیمت دامن می زند.

همچنین بخوانید

برای واردات باید حواسمان به کم نمایی ها و بیش نمایی ها در گمرک باشد

وی با تاکید بر اینکه بخش عمده ای از افزایش قیمت ارز تا این حد ناشی از عوامل روانی است، ادامه داد: بازار ارز باید مدیریت و ورود و خروج آن و صادرات ارز کنترل شود، یعنی اگر کالایی به خارج صادر می شود، صادرکنندگان متعهد باشند که ارز آن را وارد کشور کنند که این موضوع سبب افزایش عرضه ارز می شود.

بهمنی با بیان اینکه در خروج ارز از کشور برای واردات باید حواسمان به کم نمایی ها و بیش نمایی ها در گمرک باشد، تا عرضه و تقاضای ارز تعادل پیدا کند، تاکید کرد: اگر صادرات انجام شود و ارز حاصل از آن یا ۵۰ درصد آن وارد کشور نشود، ضرر و زیان آن بیشتر از واردات کالاهایی است که مانع ورود آن به کشور می شویم.

باید بر توزیع کالا با ارز نیمایی و یا ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی نظارت و کنترل شود

وی با تاکید بر اینکه ایجاد ثبات و تعادل در نرخ ارز می تواند در اقتصاد کشور تاثیرگذار باشد، افزود: اگر نرخ ارز با یک درصد کمی تغییر یابد و ثبات ایجاد شود سرمایه گذاران می توانند روی آن حساب کنند، چراکه امروز اگر فروشنده ای کالایی که در مغازه خود دارد را بفروشد می داند فردا باید پول بیشتری برای خرید آن کالا پرداخت کند، بنابراین اینگونه می اندیشد که اگر مغازه خود را تعطیل کند، سود نگهداشت آن بیشتر از فروش است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: باید بر توزیع کالا با ارز نیمایی و یا ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی نظارت و کنترل شود تا به دست مصرف کننده واقعی برسد، نه اینکه به دست برخی واسطه ها بیفتد و با نرخ های آزاد در بازار به فروش برسد که مجموع این کنترل ها می تواند به مدیریت صادرات و واردات و تعادل در بازار کمک کند./

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا