صنعت، معدن، تجارتكشاورزی و دامپروری

سود کلان واسطه‌ها در خلاء حضور تعزیرات

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: سیستم تنظیم بازار کشور باید اصلاح شود، واسطه‌های غیر ضروری بیشترین سود را در بازار فعلی می‌برند که دلیل آن نیز کم‌کاری تعزیرات است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، عباس پاپی زاده بالنگان عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در خصوص اختلاف قیمت محصول پیاز از مزرعه تا بازار، گفت: متاسفانه سیستم توزیع و تنطیم بازار بسیار ناکارآمد و معیوب است، زمانیکه اختلاف قیمت در محل تولید و محل مصرف بیش از ۶۰ درصد باشد جای سوال دارد.

قیمت واقعی پیاز ۲ هزار تومان است

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قیمت محصول از مزرعه تا بازار با در نظر گرفتن قیمت کالا، سود واسطه، هزینه حمل نهایتا بین ۶۰ تا ۸۰ درصد برای مصرف کننده باید افزایش قیمت داشته باشد، تصریح کرد: با در نظر گرفتن اختلاف قیمت ۱۰۰ درصدی ، محصول پیازی که در مزرعه ۹۰۰تومان از کشاورز خریداری می‌شود باید در بازار ۲ هزار تومان به فروش برسد.

رشد ۱۰ برابری قیمت پیاز از مزرعه تا بازار

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه طی هفته گذشته پیاز در مزرعه با قیمت هرکیلوگرم ۵۰۰ تومان به فروش رفته اما در تهران به قیمت حدود ۵ هزار تومان به فروش می‌رود و اختلاف قیمت ۱۰ برابری دارد، عنوان کرد: اختلاف قیمت محصولی مانند پیاز در بازار نشان می‌دهد که سیستم توزیع، تنظیم و نظارت بر بازار معیوب، ناقص و ناکارآمدی است زیرا تولید کننده زیان می‌بیند و مصرف کننده بیش از قیمت واقعی هزینه پرداخت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه واسطه‌های غیر ضروری بیشترین سود را در بازار فعلی می‌برند که دلیل آن نیز کم‌کاری تعزیرات است، ادامه داد: زمانیکه قیمت محصولات کشاورزی در بازار برای مصرف‌کننده افزایش پیدا می‌کند دستگاه‌ها برای کنترل بازار با فشار بر تولید کننده آسان ترین روش‌ها را انتخاب می‌کنند که موجب آسیب به این بخش می‌شوند و آثار آن باقی می‌ماند.

فعالیت سازمان حمایت در بازار قابل قبول نیست

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سیستم تنظیم بازار کشور باید اصلاح شود تا تولیدکننده حداقل قیمت را برای جبران هزینه تولید و سود متعارف دریافت و محصول بدون واسطه به دست مصرف کننده برسد، تصریح کرد: فعالیت سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده قابل قبول نیست و خلاء آن در بازار احساس می‌شود.

عدم کنترل بازار و اختلاف قیمت محصولات کشاورزی منجر به اتخاذ تصمیم اشتباهی مانند ممنوعیت صادرات می‌شود

وی با اشاره به اینکه سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده باید پاسخگوی اختلاف قیمت محصولات کشاورزی از جمله پیاز از مزرعه تا بازار باشد، اضافه کرد: عدم کنترل بازار و اختلاف قیمت محصولات کشاورزی منجر به اتخاذ تصمیم اشتباهی مانند ممنوعیت صادرات می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه صادرات محصولات کشاورزی در شرایطی که با مازاد تولید شدید مواجه هستیم موجب می‌شود تولیدکننده از نابودی نجات پیدا کند، عنوان کرد: هر سال در استان خوزستان شاهد بودیم که به علت اضافه تولید برخی از تولیدکنندگان پیازهای خود را برداشت نمی‌کردند و برای جلوگیری از انتشار بوی نامطبوع مزارع را شخم می‌زدند.

صادرات ابزاری برای کنترل مازاد محصولات دربازار

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه مازاد تولید محصولات کشاورزی باید به منظور جلوگیری از هدر رفت منابع و زیان کشور و همچنین ارزآوری صادر شود، خاطرنشان کرد: صادرات ابزاری برای تنظیم بازار است اما به دلیل اینکه کشاورزان مستقیما امکان صادرات محصولات خود را ندارند سود کلانی را به دست نمی‌آورند./

پایان پیام

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا