بورسبورس اوراق

نگاه ها به سمت بازار سرمایه است

در حالی که بازارهای طلا، سکه، ارز، املاک و خودرو آشکارا نشانه های اشباع را نشان می دهند و بدون شوک های سیاسی ظرفیت رشد جدیدی ندارند، بازار سرمایه در حال جبران فاصله خود با این بازارها است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از سنا، همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه  گفت: در همین حال بازار پول نیز با آمار منتشره در مورد نرخ تورم بیش از ۳۰ درصد نمی تواند بازدهی مثبتی را به همراه بیاورد؛ لذا نگاه ها به سمت بازار سرمایه است که در دو ماه اول امسال ۲۰درصد بازدهی به همراه آورده و تاکنون قوی تر از دیگر بازارها ظاهر شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که چه دلایلی برای رشد قیمت سهام شرکت ها وجود دارد، گفت: مهمترین دلیل در حال حاضر کاهش قیمت واقعی سهام نسبت به قیمت ارز است ؛ در واقع، با توجه به جهش ارزی صورت گرفته، بازار سرمایه همچنان ظرفیت رشد و سودآوری دارد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: در همین حال افزایش ارزش جایگزینی، رشد درآمد صادراتی و افزایش سهم از بازار داخلی با خروج رقبا خارجی مهمترین دلایل انتظار برای رشد بازار است.

به گفته دارابی، اشباع بازارهای موازی و انتقال نقدینگی به این بازار و همچنین برنامه دولت برای خصوصی سازی دیگر عواملی است که به رشد بازار کمک کرده است.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری مجامع شرکت ها، مجامع و تقسیم سود را از ویژگی های منحصر به فرد بازار سرمایه در مقابل بازارهای دیگر دانست و گفت:  در واقع وقتی کسی در بازاری مثل طلا سرمایه گذاری می کند دو فاکتور ثابت است؛ اول یک سکه طلا همیشه یک سکه  است و دوم سود نقدی هم ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: بقیه بازارهای دیگر هم کم و بیش یکی از دو خصلت را دارند؛ یا اصلشان ثابت است یا سود نقدی و مازادی ندارند. اما سهم اینگونه نیست؛ چرا که سهم با رشد شرکت رشد می کند و با پرداخت سود نقدی از بازار صفر و یک یا بازی با حاصل جمع صفر خارج می شود.

دارابی یادآور شد: در بازی با حاصل جمع صفر یکی می برد و یکی می بازد؛ یعنی عموما بازی برد – برد نیست و فروشنده یا خریدار یا بازیگر بازی های مثل قمار یکی برنده است و دیگری بازنده چون میزان منابع ثابت است.

وی افزود:  اما سهام به دلیل تولید جریان نقدی آتی همیشه در بلند مدت یک بازی خارج از حاصل جمع صفر است؛ پس سهامداران همیشه باید توجه شان به این وجه از سرمایه گذاری باشد و تنها به دنبال سود سرمایه یا capital gainنباشند.

این کارشناس بازار سرمایه در عین حال تاکید کرد: در مجامع سهامداران عموما باید به این توجه کنند که همیشه تقسیم سود بالا به خصوص اگر شرکت جریان نقدی قوی نداشته باشد یا موجودی نقد لازم را نداشته باشد، به نفع سهامداران نیست.

 وی توضیح داد: در واقع اگر سهامداران به لحاظ شخصیت سرمایه گذاری در طیف سرمایه گذاران در جستجوی درآمد نقدی نباشند- عموما سهامداران سالخورده یا نیازمند درآمد ثابت یا صندوق های سرمایه گذاری با پرداخت نقدی نیستند، بهتر است به سراغ شرکت هایی بروند که پرداخت سود کمتری دارند و در عوض با سرمایه گذاری منابع شرکت آنها را بزرگتر می کنند.

دارابی با بیان اینکه شرکت های با تقسیم سود بالا خود را در معرض ریسک ناتوانی مالی قرار می دهند، اظهار داشت: نمونه بارز این وضعیت شرکت های خودرویی هستند که برای سال ها بیشترین تقسیم سود را داشتند اما اینک با میزان سنگین بدهی بانکی و ناتوانی مالی مواجه هستند. از این رو سهامداران باید توجه کنند که کمتر تقسیم کردن سود می تواند منافع بیشتری برای آنها داشته باشد،چرا که نفع رشد شرکت همواره بیش از سود نقدی است.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص ریسک های سیاسی و تاثیر آن بر بازار سرمایه هم گفت: ممکن است این ریسک ها پایان نیافته باشد، اما قطعا از نقطه اوج خودش فاصله گرفته است. لذا  دو طرف به عدم جنگ تاکید دارند و بیشتر به دنبال یافتن راهی برای فروکش کردن درگیری هستند تا تشدید آن؛ از این رو به نظر می رسد در روزهای آینده جریان کلی، به سمت کاهش تنش ها باشد.

 این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در همین حال تنش سیاسی بخشی از مولفه های شکل دهنده قیمت هستند وضعیت بازار و گزارش ها و همچنین بازارهای جهانی نیز دارای اهمیت است از این رو می توان امیدوار بود که بقیه فاکتورها بتواند شرایط را به سمت تعادل ببرد.

دارابی سپس در پاسخ به این سوال که به جز ریسک های سیاسی، چه ابهام ها یا ریسک های دیگری بر بازار خودنمایی می کند، گفت: وضعیت نرخ ارز و سرنوشت بازار متشکل ارزی ، نرخ فروش ارز شرکت ها و همچنین قوانین و مقررات صادرات و وضعیت جنگ تجاری از جمله این ریسک هاست که به لحاظ تاثیر بر بازار  و متغیرهای مهمی چون نفت و فلزات دارای اهمیت است.

وی ادامه داد: البته سرنوشت کامودیتی ها هم امسال تا حدود زیادی به بحران های سیاسی و جنگ تجاری چین و آمریکا باز می گردد اما یک مساله مشخص است که در بازار نفت کمبودها بیش از عرضه ها در حال رشد است و فشار برخی کشورها برای تامین عطش بازار نمی تواند در درازمدت بازار را اشباع کند.

 این کارشناس بازار سرمایه گفت: هم اکنون در کنار ایران ، ونزوئلا و لیبی که از بازار نفت تا حدودی خارج شده اند بقیه کشورها نیز توان قابل ملاحظه ای برای تامین نیاز بازار ندارند، از این رو به نظر می رسد نفت امکان ریزش بلند مدت و جدی را نداشته باشد.

دارابی در پایان خاطرنشان کرد:  با ثبات نسبی نفت، بقیه فلزات هم در یک محدوده خاص – هرچند کمتر از قیمت های کنونی اما نه خیلی پایین- می توانند حتی موضوع مهمی مثل جنگ تجاری را پشت سر بگذارند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا