صنعت، معدن، تجارتطلا و ارز

بازگشت ارز صادراتی با دو نرخی شدن ارز

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: تنها راهکار بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور از میان بردن چندگانگی نرخ ارز و تحقق تک نرخی و یا حداقل دو نرخی شدن آن است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمد لاهوتی در گفتگو با رادیو اقتصاد ضمن اشاره به دیدار شب گذشته رئیس جمهوری با کارآفرینان و فعالان اقتصادی افزود: محیط کسب و کار، مسائل صادرات و واردات و نرخ ارز از مباحث مطرح شده در دیدار مزبور بوده است.

وی اظهارداشت: طی یک سال گذشته در حوزه تجارت خارجی به دلیل شرایط حاکم بر روابط خارجی مشکلاتی به وجود آمده که در پی آن بخشنامه های متعددی صادر شده است.

همچنین بخوانید

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران ادامه داد: در ۱۳ ماه گذشته ۷۲ بخشنامه در حوزه صادرات و واردات صادر شده که برخی از این بخشنامه ها در تضاد با بعضی از بخشنامه های دیگر بوده است.

وی افزود: در چنین شرایطی محیط کسب و کار تحت تاثیر قرار گرفته و عدم ثبات در قوانین صادرکنندگان و واردکنندگان را با مشکل روبرو کرده است.

لاهوتی با بیان اینکه واردکنندگان در حال حاضر کالای لوکس و مصرفی وارد کشور نمی کنند، گفت: در ۱۰ سال گذشته همواره ۸۰ تا ۸۵ درصد از واردات به کالاهای واسطه ای و مواد اولیه تولید اختصاص داشته است.

وی با تاکید بر اینکه اگر مشکلی در واردات چنین کالاهای به وجود آید واحدهای تولیدی با کمبود مواد اولیه و افزایش قیمت ها روبرو می شوند، اظهارداشت: کمبود مواد اولیه بر قیمت تمام شده اثر جدی می گذارد و بازار داخلی و صادرات را با مشکل روبرو می کند.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان این مطلب که از دید صادرکنندگان مطالبه دولت در مورد بازگشت ارز حاصل از صادرات بحق است، ادامه داد: گاهی به دلیل شرایط سخت در نقل و انتقالات پولی هزینه های هنگفتی را صادرکنندگان باید پرداخت کنند.

وی افزود: برای رفع مشکلات مبادلات مالی واردات کالا در برابر ورود ارز صادراتی، فروش ارز در سامانه نیما، واگذاری ارز حاصل از صادرات به واردکنندگان و یا ورود اسکناس ارز به داخل و عرضه به صرافی های مجاز روش هایی است که بانک مرکزی در اختیار صادرکنندگان قرار داده تا ارز صادراتی به چرخه اقتصاد کشور برگردد.

لاهوتی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی اصرار دارد ۵۰ درصد ارز صادراتی در سامانه نیما و ۵۰ درصد هم به صورت اسکناس تحویل داده شود، گفت: طی دو ماه گذشته تعامل مطلوبی با بانک مرکزی صورت گرفته همین مسئله منجر به بازگشت ارز بیشتری به کشور شده است.

وی ضمن اشاره به اینکه فضا باید بازتر شود تا ارز بیشتری به کشور برگردد، اظهارداشت: طبق نظر رئیس جمهوری صادرکنندگان باید ارز صادراتی خود را در سامانه نیما عرضه کنند.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران ادامه داد: اما در شرایط کنونی با وجود تلاش های دولت ارز اکثر کالاهای موجود در بازار با نرخ آزاد ارائه و قیمت مواد اولیه داخلی طبق ارز آزاد محاسبه می شود.

وی با بیان این مطلب که تمامی هم و غم رئیس جمهوری معیشت مردم و افزایش نیافتن قیمت هاست، گفت: انتظار می رود بانک مرکزی با شکل گیری بازار متشکل ارزی فاصله نرخ ارز در بازار آزاد را با ارز نیمایی کاهش دهد تا چند نرخی از میان برود.

لاهوتی با تاکید بر اینکه با ایجاد بازار متشکل ارزی دیگر عرضه ارز صادراتی در سامانه نیما و سایر روش ها فرق چندانی بایکدیگر نخواهد داشت به رادیو اقتصاد یادآور شد: تنها راهکار بازگشت ارز صادراتی به کشور از میان بردن چندگانگی نرخ ارز با تک نرخی و یا حداقل دو نرخی شدن ارز است.

برنامه «روی خط اقتصاد» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۱۹ به مدت ۵۵ دقیقه به تهیه کنندگی «نازنین کتابچی، سید وحید موسوی، حمید رضا کجوری و مهدی شیار» با هدف تحلیل و بررسی مهمترین خبرهای اقتصادی ایران و جهان به منظور اطلاع رسانی و آگاه کردن مخاطبان بر روی موج اف‌ام ردیف ۹۸ مگاهرتز قرار می‌گیرد وعلاقه مندان می‌توانند برای دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا