بانک و بیمهطلا و ارز

رونق بدلیجات آبکاری شده در گرانی طلا

شنیده‌ها حاکی از آن است که برخی زوج‌های جوان که به‌دلیل مشکلات مالی، آیین ازدواج خود را به تاخیر انداخته‌ بودند حالا با طولانی شدن مشکلات اقتصادی کشور و پیدا نشدن راه‌حلی برای تامین سرمایه لازم برای تشکیل خانواده، به فکر تغییر روش زندگی افتاده‌اند. در واقع کاهش قدرت خرید مردم موجب شده برخی از آنها حتی زوج‌های جوان به خرید مصنوعات آبکاری شده با طلا به جای طلا روی آورند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از صمت، گران شدن ارز در سال گذشته و افزایش نرخ بیشتر کالاهای مصرفی از یک سو و دریافت مالیات ارزش‌افزوده از اصل طلا از سوی دیگر، موجب شده دست مردم برای خرید طلا به قول معروف بلرزد. موضوع اصلاح مالیات ارزش‌افزوده طلا چند سالی است که مطرح می‌شود. متولیان صنف طلا و جواهر با نمایندگان مجلس چانه‌زنی می‌کنند که ۹درصد ارزش‌افزوده از اصل طلا باعث گران شدن نرخ محصول شده و نباید از ابتدای ورود شمش به کشور ۹درصد به نرخ تمام‌شده افزود. ضمن اینکه براساس «ماده ۳ قانون مالیات ارزش‌افزوده» ارزش‌افزوده تفاوت بین ارزش کالاها و خدمات عرضه شده با ارزش کالاها و خدمات خریداری یا کسب شده در یک دوره معین است. حال اینکه چرا از اصل طلا مالیات گرفته می‌شود، پرسشی بدون پاسخ از سوی متولیان این صنف از نمایندگان مجلس شورای اسلامی است.

تولیدکنندگان سال‌هاست خواستار محاسبه مالیات ارزش‌افزوده بر اجرت طلای ساخته شده‌اند چراکه محاسبه آن بر اصل طلا، نرخ تمام شده آن‌ را چندین برابر می‌کند و در نهایت بازار طلا و زیورآلات را به رکود می‌کشاند. حال اینکه افزایش نرخ طلا و رفع نشدن مشکل مالیات ارزش‌افزوده و کاهش توان خرید مردم، منجر به این شده که مردم جایگزینی برای طلا پیدا کنند.

طلا دیگر کالایی سرمایه‌ای نیست

رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا، جواهر، نقره و سکه تهران درباره گرایش به زیورآلات آبکاری شده طلا گفت: این موضوع حقیقت دارد. از زمانی که ما بستر را برای فروش کالایی در بازار سخت کنیم، مردم به کالای جایگزین روی ‌می‌آورند. در موضوع طلا و زیورآلات هم این اتفاق افتاده است.

آیت محمد‌ولی اظهار کرد: بازار طلا، بازار بزرگی است و گردش طلا در کشور زیاد است. با توجه به مواردی که درباره روش دریافت مالیات ارزش‌افزوده و مباحثی از این دست که مستمر و بلندمدت شد، در نهایت طلا در کشور ما از حالت سرمایه خارج و به یک کالای مصرفی تبدیل شد. پیشنهادهای متفاوتی را هم ارائه داده‌ایم. از جمله اینکه مالیات ارزش‌افزوده از اصل طلا گرفته نشود.

وی در مثالی گفت: اگر وارد بازار پوشاک شویم و برای یک دست کت و شلوار، یک میلیون تومان بپردازیم شاید ۴۰۰ هزار تومان از آن پول پارچه و ۶۰۰ هزار تومان آن، پول دوخت باشد. در این صورت ۶۰ درصد سود می‌کنیم. اما در صنف طلا اگر یک گرم طلا ۴۴۰ هزار تومان نرخ دارد، بیشتر آن پول طلا است و برای ارزش‌افزوده و اجرت آن بین ۱۰ تا ۳۰ هزار تومان پرداخت می‌شود. حال اینکه اگر از این ۱۰تا ۳۰ هزار تومان مالیات ارزش‌افزوده را دریافت شود شرایط بهتر خواهد بود. براساس قانون نیز باید همین کار اتفاق افتد اما از اصل طلا مالیات ارزش‌افزوده می‌گیرند.

رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا، جواهر، نقره و سکه تهران ادامه داد: مردم ما زر و زیور را دوست دارند و این علاقه حتی در مردان هم وجود دارد و آنها از پلاتین و نقره استفاده می‌کنند که مشکل شرعی نداشته باشد. حال اینکه از این صنف و صنعت که با چند تن طلا سر و کار دارد، غفلت می‌کنیم و بیشتر به‌دنبال این هستیم که سالانه حقوق و عوارضی را با عنوان مالیات ارزش‌افزوده از این صنف بگیریم. غافل از اینکه اشتغالزایی بالایی که این صنف دارد را به خطر می‌اندازیم. ارزآوری آن را به خطر می‌اندازیم و سرمایه بزرگی را از دست می‌دهیم. ضمن اینکه یادمان باشد ما مردم را به خرید بدلیجات با آبکاری‌ سوق داده‌ایم که در نهایت ناراحتی‌های پوستی برایشان پیش خواهد آورد.

محمد‌ولی بیان کرد: علاوه بر این، ما واردات این نوع زیورآلات نداریم و این‌ها که در بازار عرضه می‌شود، قاچاق هستند. این زیورآلات ارزش ذاتی هم ندارند. اگر امروز یک میلیون تومان بدهیم و بدلیجات بخریم پس از چند ماه رنگ خود را از دست می‌دهد و در نهایت این یک میلیون تومان را دور ریخته‌ایم. با وجود این مردم به خرید زیورآلات بدلی روی آورده‌اند و حجم بالایی از ارز کشور برای این موضوع از کشور خارج می‌شود. این هم آسیبی است که برای رفع نشدن مشکل دریافت مالیات ارزش‌افزوده از اصل طلا پیش آمده است. البته ما مخالفتی با موضوع مالیات ارزش‌افزوده نداریم و می‌گوییم این مالیات باید از اجرت کار گرفته شود، نه از اصل طلا.

وی ادامه داد: خواهش ما این است که با توجه به جایگاهی که مصنوعات طلا و فلز طلا در اقتصاد جهان دارد، مسئولان اقتصادی، صنعتی و اشتغال کشور به این صنف و صنایع نگاهی عمیق داشته باشند. امروز صنف و صنعت طلا می‌تواند به اشتغالزایی کمک کند و اگر به آن بها داده شود و آن را باور کنیم می‌تواند پیام‌های بسیار شادی را به ما بدهد.

آنچه ما می‌کنیم خودتحریمی است

محمدولی گفت: امروز کشور ترکیه ۳ نوبته فعال بوده و ۵۰۰ هزار نفر را به تولید طلا مشغول کرده است این در حالی است که ایران تعداد افراد کمی را به این کار اختصاص داده است. آنچه ما می‌کنیم خود تحریمی است و بیش از آنکه از تحریم‌های بیرونی آسیب ببینیم از کارهای خودمان آسیب می‌بینیم. سال‌هاست از درون به خود ضربه زده‌ایم که موجب شده بسیاری از سرمایه‌های ما از کشور خارج و کارگران ما بیکار شوند. ما صنایع بسیار توانمندی داریم، ۲۰ درصد منابع طبیعی و یک درصد جمعیت جهان را داریم آیا باید این شرایط‌ ما باشد؟! البته که خیر.

کمتر کسی می‌تواند طلا بخرد

رئیس اتحادیه طلا، جواهر و نقره یزد نیز با تایید روی آوردن نو عروسان به تهیه مصنوعات دیگر فلزات با روکش آب طلا گفت: با توجه به مشکلات چند سال گذشته به‌ویژه در موضوع مالیات ارزش‌افزوده، افزایش نرخ طلا را شاهد هستیم که مردم به مصنوعات غیر از طلا روی آورده‌اند و نقره و تیتانیوم استفاده می‌کنند که بیشتر این‌ها هم قاچاق هستند.

محمدرضا نوری‌زاده اظهار کرد: این‌ها کالا‌های خارجی هستند. امسال که سال رونق تولید است اگر واقعا می‌خواهیم که از تولید حمایت کنیم، باید مالیات ارزش‌افزوده از اجرت کار طلا گرفته شود، نه از اصل طلا.

وی افزود: خانمی که یک انگشتر تیتانیوم یا نقره می‌خرد، شاید ۲ میلیون تومان هم هزینه کند اما وقتی می‌خواهد این‌ها را بفروشد دیگر ارزشی ندارد که به فروش برسد. نرخ تیتانیوم بر اجرت کار است وگرنه خود تیتانیوم قیمتی ندارد. اما هزینه اصلی زیورآلات طلا بابت خود طلا است.

نوری‌زاده ادامه داد: مردم ایران به‌ویژه در شهرستان‌ها به طلا به‌عنوان سرمایه نگاه می‌کردند. هر موقع گرفتاری هم داشتند، نخستین کاری که می‌کنند این است که خانم خانواده النگوهایش را از دست در می‌آورد و می‌فروشد. اما درحال‌حاضر ۹ درصد نرخ اصل طلا را دولت می‌گیرد. این خیلی زیاد است. بنابراین کمتر کسی می‌تواند طلا بخرد.

وی گفت: کارگری که درآمدی ۲ میلیون تومانی یا کمتر دارد اگر بخواهد انگشتری بخرد چطور می‌تواند این هزینه را تامین کند؟ قیمت‌ها اگر ثابت باشد، نرخ ارز پایین بیاید یا مسئله مالیات ارزش‌افزوده رفع شود مشکلی نخواهیم داشت. در بند ۳ قانون ارزش‌افزوده گفته شده که تفاوت بین کالا و خدمات را مد نظر قرار داده است.

تفاوت بین ارزش کالا و خدمات با ارزش کالاها و خدمات خریداری یا کسب شده که این همان اجرت است. چرا دولت از اصل طلا، مالیات ارزش‌افزوده می‌گیرد؟ اگر قانون ارزش‌افزوده اصلاح شود بسیاری از مشکلات رفع می‌شود و دوباره به رونق می‌رسیم.

روکش یا آبکاری طلا به چه معنا است؟

همه انگشترهای طلا، از طلای خالص تهیه نشده‌اند. بعضی از آنها از فلزی دیگر ساخته و سپس با طلا روکش می‎شوند. به گزارش سایت پرسته (سایتی که اطلاعات تخصصی درباره طلا، جواهرات و سنگ‌های قیمتی منتشر می‌کند)، روکش کردن یا آبکاری طلا به این معنا است که مثلا یک انگشتر نقره را با آب‌طلا روکش می‌کنند تا شبیه طلا شود. در این حالت، بهای آن کاهش می‌یابد اما ظاهرش کاملا شبیه طلای زرد است.

البته روکش طلا علاوه بر زیبایی و زینت‌بخشی به زیورآلات، خواص دیگری هم دارد. به طور مثال، بهترین مقاومت در برابر خوردگی را در مقایسه با سایر پوشش‌های فلزی فراهم می‌کند. محصولاتی که با آب طلا روکش شده‌اند درخشندگی خاصی دارند و گاهی هم کاملا شبیه طلای واقعی به نظر می‌رسند. روکش آب طلا، در واقع ترکیب طلا و یک فلز دیگر است که به صورت لایه‌ای با ضخامت استاندارد روی نقره یا فلزات دیگر کشیده می‌شود. اگر قصد دارید طلا را هر روز و همه جا دست کنید، بهتر است طلای کامل بخرید. اما اگر هر چند وقت یکبار انگشتر را استفاده می‌کنید اگر روکش باشد هم مشکلی ایجاد نخواهد کرد. البته اگر به نیکل حساسیت دارید مطمئن شوید که فلز اصلی انگشتر از نیکل نباشد که مشکلی برای پوست شما ایجاد نشود. بد نیست بدانید در صنعت جواهر‌سازی، اغلب از روکش طلای ۲۴ عیار روی مصنوعات استفاده می‌شود تا درخشندگی رنگ آن حفظ شود. همچنین، حروف«GP» روی کد طلا نشان‌دهنده این است که آن قطعه از جنس طلا نیست و فقط روکش طلا دارد.

برخی مواقع برای کاهش نرخ زیورآلات، روی آهن روکش طلا می‌کشند و به‌عنوان طلا به مشتری عرضه می‌کنند.

برای اینکه از طلا بودن محصولی که خریداری کرده‌اید مطمئن شوید، فقط کافیست خاصیت آهنربایی آن را امتحان کنید. طلا و نقره نباید به آهنربا بچسبند. اگر زیورآلاتی که خریده‌اید به آهنربا چسبید، آن را به فروشنده پس دهید.

تقریبا همه فلزات را می‌توان در فرآیند آبکاری الکتریکی روکش طلا کرد اما بیشتر مصنوعاتی از جنس نقره، برنج، مس و نیکل گزینه‌های مناسب‌تری برای این امر به‌شمار می‌روند.

باید توجه داشته باشید که روکش طلا به مرور زمان از بین می‌رود. برای این منظور باید دوباره آن را روکش کنید. البته اگر روکش با ضخامت مناسب انجام شده باشد، دوام خوبی دارد و ممکن است تا سال‌ها با کمترین تغییر به قوت خود باقی بماند.

سخن پایانی

در چند سال گذشته تمایل به بدلیجات افزایش یافت و تولید و قاچاق این دست از بدلیجات هم بر رونق آن افزود. این تمایل بیشتر در دختران مجرد دیده می‌شد اما حالا، گفته می‌شود نوعروسان نیز برای اینکه سر سفره عقد بنشینند به مصنوعات دیگر فلزات با آب طلا روی آورده‌اند. این یعنی تلاش برای حفظ سنت‌ها با جیب خالی.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا