بین الملل

کمک ۲۰ ساله آمریکا به صعود چین

فوربز گزارش داد: پیشرفت چین تصادفی نبوده است. به طور اصولی و به کمک دولت های پیشین آمریکا اتفاق افتاده که به چین اجازه برپایی و اجرای استراتژی بزرگش را دادند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از تسنیم، از دریای چین جنوبی تا اقیانوس آرام و قاره آفریقا، چین در حال پیشرفتی سریع است و سلطه طولانی مدت آمریکا را به چالش می کشد.

افزایش درگیری ها بین دو اقتصاد بزرگ دنیا خطرات ژئوپلیتیکی به وجود می آورد که فراتر از تجارت خواهد بود. بنابراین سرمایه‌گذاران باید مراقب باشند.

پیشرفت چین تصادفی نبوده است. به طور اصولی و به کمک دولت های پیشین آمریکا اتفاق افتاده که به چین اجازه برپایی و اجرای استراتژی بزرگش را دادند.

همچنین بخوانید

گزارش مخصوص شورای امور خارجه آمریکا نشان می‌دهد دولت های آمریکا از کلینتون تا اوباما مقاصد استراتژیک چین را در جوانب بسیاری بد متوجه شدند و در مورد رابطه چین و آمریکا بسیار خوشبین بودند.

در حالی که این رئیس جمهور ها طی این دوره ۲۰ ساله بیانیه‌های خوش بینانه ای می‌دادند، چین یک استراتژی بزرگ را با ریاست جمهوری زی جینپینگ اجرایی کرد و از ابزارهای ژئوپلتیکی برای مهار همسایگانش و دیگر کشورها استفاده کرد که جدیدترین آن طرح کمربند و جاده است. چین فعالیت های اقتصادی بین المللی را نقض کرد که شامل دزدی عظیم از مالکیت فکری آمریکا می‌شود، از ارز خود برای منافع تجاری سوء استفاده کرد، تایوان را تهدید کرد، نیروی نظامی خود را برای تحت فشار قرار دادن آمریکا تقویت کرد، جزیره های مصنوعی در دریای چین جنوبی ساخت و آنها را مسلح کرد و… و خیلی صبورانه و به تدریج قدرت و تاثیر خود را با هدف استراتژیک به چالش کشیدن آمریکا به عنوان قدرت اول در آسیا تقویت کرد.

یکی از خطاهای دولت های قبلی در مورد جنوب آسیا، شکست در اطمینان دادن به متحدانش بود مبنی بر اینکه آمریکا در صورت حمله چین در کنار آنها خواهد بود. آمریکا باید بی‌طرفی خود را در منطقه دریای چین جنوبی کنار می‌گذاشت و دیپلماسی را از طریق نظامی پیش می‌برد. آمریکا باید به چین هشدار می داد اگر این شرایط ادامه یابد بی‌طرفی خود را کنار می‌گذارد و به کشورهای منطقه کمک می کند از ادعاهایشان دفاع کنند.

تد بومن،  تحلیلگر ارشد اقتصادی گفت دولت های قبلی آمریکا نقش مهمی در ایجاد یک اقتصاد مدرن در چین داشته‌اند. بیشتر از همه ،دولت کلینتون به چین کمک کرد وارد سازمان تجارت جهانی شود ولی آنها این کار را به عنوان بخشی از  تغییر اساسی در اقتصاد سیاسی آمریکا انجام دادند که در عوض باعث کسری تجارت آمریکا با چین شد.

باز کردن اقتصاد آمریکا به روی چین به کارگران آمریکایی اجازه داد به کالاهای ارزان چینی دسترسی پیدا کنند مثل کالاهای الکترونیکی، وسایل خانه ،لباس ،مبلمان و….

در آخر، سیاست‌های آمریکا که باعث پیشرفت چین در ۲۰ سال اخیر شده ،امروزه یک خطای سیاسی به نظر می رسد ولی در آن زمان یک فرصت بود. سیاست‌های امروز آمریکا در مقابله با چین یک فرصت دیده می شود ،۲۰ سال آینده چه نظری در مورد آنها خواهیم داشت؟

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا