امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

جوجه سالم مهمترین رکن پرورش مرغ گوشتی

مدیر کل کانون سراسری مرغداران گوشتی کشور گفت: مهمترین رکن پرورش مرغ گوشتی انتخاب جوجه سالم است تا ظرف ۴۵ روز به نتجه مطلوب دست یافت.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  دکتر برومند چهار آیین مدیر کل کانون سراسری مرغداران گوشتی کشور در گفتگو با برنامه ارمغان طبیعت گفت: سن و شرایط مرغ مادر در تولید جوجه های سالم بسیار موثر است . در تمام دنیا معمولا مرغ های گوشتی حداکثر تا ۶۴ هفتگی تخم گذاری می کنند و بهترین سن برای دستابی به جوجه های سالم است بین ۳۵ تا تا ۵۰ هفتگی است.

وی افزود: معمولا جوجه های متولد شده از مادران در سن باروری مناسب ۴۳ تا ۴۴ گرم است.

وی ادامه داد: در واحد های مرغداری صاحب برند، از متخصصان و آخرین تکنولوژی استفاده کرده و برای تمامی مرغها و جوجه های آنها کارت شناسایی صادر می شود و بصورت ادواری و منظم مورد معاینه قرار گرفته و جوجه هایی که در کارتن های ۸۰ تا ۱۰۰ تایی قرار داده اند مورد وزن کشی قرار گرفته و با کارت شناسایی صادر شده منطبق می دهند.

همچنین بخوانید

وی در خصوص نژاد های جوجه های پرورشی در ایران گفت: در ایران چهار نژاد راس، پلاس، هوبارد و کاب وجود دارند که از نظر کلی و سابقه تفاوت چندانی بین آنها وجود ندارد و در عرض ۴۵ روز به وزن مناسب و بازاری می رسند و انتخاب نوع نژاد به تجربه مکفی تولید کننده مرتبط می شود.

وی انتخاب نژاد ها را با توجه به اقلیم و شرایط جغرافیایی لازم دانست و افزود: بر اساس تحقیقات صورت گرفته در مناطقی که ارتفاع سطح دریا بیشتر از هزار و چهارصد متر باشد، نژادهای پلاس بهتر و سازگارتر رشد می نمایند و کمتر به بیماریهای مربوط به آن شرایط از جمله آب شکنی دچار می شوند.

وی رطوبت کافی را از دیگر الزامات شراط جوجه کشی ذکر کرد و گفت : رطوبت سالن در ۱۰ روز اول نباید کمتر از ۵۵ درصد باشد چون موجب کم آبی و تلف شدن جوجه ها می شود.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا