بورسبورس اوراق

حرکت مثبت بازار در شیب ملایم تحولات

انتشار صورت های مالی شرکت ها در آستانه برگزاری مجامع نشان داد که تقریبا انتظارات بازار درست بوده و اهداف ترسیمی محقق شده است؛ به طوری که سود خیلی از شرکت ها نسبت به سال گذشته دو برابر و در مواردی به سه و حتی چند برابر رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از سنا،  مدیر عامل شرکت رتبه بندی پارس کیان با بیان این مطلب گفت: با توجه به اتفاقاتی که سال گذشته در اقتصاد رخ داد و انتظاری که تحلیلگران از سودآوری شرکت ها داشتند، بعضی صنایع سودآوری خیلی بالاتری نسبت به پیش بینی ها داشته اند و بعضی دیگر کمتر، ولی اگر نگاهی به کل بازار بیندازیم، سودآوری آنها اغلب نسبت به گذشته  مناسب تر و مطلوب تر بوده است.

محمدرضا عربی مزرعه شاهی با اشاره به اینکه در مجامع این انتظار وجود دارد که یا تقسیم سود انجام شود یا منابع به سهامداران تخصیص داده و به عنوان DPS پرداخت شود، افزود: به نظر می رسد با توجه به شرایط جاری و گران شدن مواد اولیه و هزینه های سربار، شرکت ها نیازمند نقدینگی بیشتری هستند.

وی توضیح داد: در بعضی شرکت ها این ملاحظه وجود دارد که در تقسیم سود دقت بیشتری شود تا نقدینگی مورد نیاز عملیات در داخل شرکت باقی بماند و شرکت از این ناحیه دچار مشکل نشود ؛ لذا لازم است مقررات افشا و میزان سود قابل تقسیم و مقررات افشا رعایت شود ؛ چرا که معمولا شرکت ها سیاست تقسیم خود را بر مبنای این عوامل انجام می دهند .

مدیر عامل شرکت رتبه بندی پارس کیان با بیان اینکه پیش بینی می شود شرکت ها امسال مجامع خوبی را برگزار  کنند و سهامداران در مجموع منتفع شوند، اظهار داشت: به نظر نمی رسد شرکت های موفق با توجه وضعیت فعلی و رشد سنگین سودآوری ، سیاست خود را بخواهند تغییر دهند . چرا که ثبات تصمیم گیری ها و سیاست گذاری ها نیز فاکتور مهمی برای این شرکت هاست .

به گفته عربی مزرعه شاهی، بازار با توجه به اتفاقات کماکان شرایط مثبت و مساعدی را طی می کند ولی همزمان شاهد برخی نوسانات با شیب ملایم نیز خواهیم بود .

وی همچنین شرایط کامودیتی ها را به وضعیت بازارهای جهانی مرتبط دانست و گفت: جنگ تجاری که بین امریکا و چین شروع شده ، بر کل بازار کامودیتی های دنیا از جمله بازار ایران اثرگذار خواهد بود و ممکن است صادرات برخی شرکت ها را تحت تاثیر قرار دهد .

مدیر عامل شرکت رتبه بندی پارس کیان ادامه داد: یکی از دغدغه های اصلی که الان در کل بازار های دنیا وجود دارد، موضوع جنگ تجاری امریکا و چین است که باید تعیین کنند در چه نقطه ای می خواهند به جمع بندی برسند . اگر همین شرایط ادامه یابد، ممکن است امریکا با اروپا هم دچار مشکل شود و  این نیز بر بازار تاثیر منفی خواهد گذاشت ؛ هرچند با توجه به شرایط موجود، بعید است این تاثیر شدید و سنگین باشد.

عربی مزرعه شاهی افزود: نکته قابل اهمیت این است که ماجرای چین و امریکا تا کجا ادامه دارد و به کجا ختم خواهد شد . اگر این کشمکش ادامه دار باشد، رشد صنعتی چین ممکن است دچار مشکل شود و به تبع آن، مصرف کامودیتی ها را تحت تاثیر قرار دهد؛  از طرف دیگر، در یک بازه بلندتر زمانی ممکن است بر رشد اقتصاد امریکا هم تاثیر منفی ایجاد کند .

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا