بین الملل

پرداخت الکترونیکی عوارض در بسیاری از کشورهای آسیایی

دریافت الکترونیکی عوارض آزادراه‌ها مزایایی همچون آسانی تردد و کاهش ترافیک، کاهش مصرف سوخت و کاهش احتمال تصادفات رانندگی در نزدیکی عوارضی ها را به دنبال دارد.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، از آغاز سفرهای نوروزی امسال طرح اخذ عوارض الکترونیکی آزادراه‌ها در ۴ آزادراه منتهی به پایتخت به عنوان پایلوت آغاز شد و قرار است از تیرماه در همه آزادراه‌های کشور به اجرا درآید.

از مزایای این سیستم می‌توان به کاهش زمان سفر، کاهش ترافیک، کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا در جاده‌ها و همچنین کاهش احتمال تصادفات رانندگی در اثر کاهش ناگهانی سرعت برای پرداخت عوارض اشاره کرد. همچنین این روش از لحاظ اقتصادی صرفۀ بیشتری برای سرمایه‌گذارها دارد. زیرا هزینۀ ساخت و نگهداری گیشه و نیروی کار دائمی را حذف می‌کند.

تجربه موفق کشورهای آسیایی

تایوان نخستین کشوری است که موفق شده سیستم پرداخت تمام الکترونیکی را در تمام آزادراه‌هایش به اجرا در آورد. همچنین نخستین کشوری است که موفق شده پرداخت براساس مسافت طی شده را جایگزین پرداخت عوارض با نرخ ثابت کند. این کشور هم اکنون دارای بیشترین مسافت آزادراهی با پرداخت الکترونیکی عوارض در جهان است. در این سیستم هر وسیلۀ نقلیه روزانه ۲۰ کیلومتر سفر رایگان دارد و پس از آن براساس نوع وسیله و سایر پارامترها، به‌ازای هر کیلومتر باید مبلغی پرداخت کند. در این سیستم وسایل نقلیه از تخفیف‌های خاصی نیز برخوردار می‌شوند.

از دیگر کشورهای آسیایی که سیستم‌های پرداخت الکترونیکی عوارض در آن‌ها به‌خوبی در حال اجراست، می‌توان به ژاپن اشاره کرد که سیستم پرداخت الکترونیکی سراسری آن از سال ۲۰۰۱ شروع به کار کرده و آزادراه‌ها و تونل‌ها را در این کشور با روزانه ۶ میلیون تراکنش، پوشش می‌دهد.

همچنین در کرۀ جنوبی، این سیستم به رانندگان وسایل نقلیۀ موتوری این اجازه را می‌دهد تا عوارض را به‌صورت بی‌سیم و بدون نیاز به توقف در تمام آزادراه‌های این کشور پرداخت کنند.

چین و فیلیپین نیز به‌صورت گسترده از سیستم‌های پرداخت الکترونیکی عوارض استفاده می‌کنند.

هند نیز یکی دیگر از کشورهای آسیایی است که با سرعت به‌سمت الکترونیکی کردن پرداخت عوارض جاده‌ای پیش می‌رود. هم‌اینک تعداد زیادی از آزادراه‌های این کشور تحت پوشش پرداخت الکترونیکی عوارض قرار گرفته‌اند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا