اقتصاد کلان

شاخص قیمت تولیدکننده چقدر افزایش یافت؟

بررسی های اخیر مرکز آمار نشان می دهد شاخص قیمت تولیدکننده بخش زراعت باغداری و دامداری سنتی تورمی نقطه به نقطه ۶۰.۵ درصدی داشت. این میان بخش زراعت میانگین تورم سالانه ۴۲ درصدی و بخش دامداری سنتی هم تورم ۵۳ درصدی را در آخرین فصل سال گذشته تجربه کردند.
به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از خبر آنلاین،  شاخص قیمت تولید کننده زراعت، باغداری و دامداری سنتی (برمبنای ١٠٠=١٣٩٠) در فصل زمستان  سال ١٣٩٧ برابر با ٣۶٨,۵ بوده که در قیاس با زمستان پیش از خود ۶٠.۵ درصد افزایش یافته است. شاخص چهار فصل منتهی به فصل جاری نیز نسبت به زمستان پیشین ۴٧.٨ درصد افزایش یافته است. شاخص «زراعت و باغداری» در فصل زمستان  سال ١٣٩٧ برابر با ٣١۶,٩ است که نسبت به فصل مشابه سال قبل ۴٢.٠ درصد افزایش یافته است. میزان تغییرات تورم سالانه در این شاخص نیز از ۴۵.۴ افزایشی خبر می دهد.

شاخص گروه «غلات» در فصل زمستان  سال ١٣٩٧ برابر با ۴٣١,۵ است که در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال ۹۶ معادل ٧٠.۵ درصد تورم نقطه به نقطه را تجربه کرده است. بر اساس این گزارش، تورم سالانه در این بخش ۲۸.۶ درصد اعلام شده که گرچه رقم بالایی است اما در مقابل دیگر شاخص ها افزایش کمتری داشته است.

شاخص گروه «میوه ها و میوه های آجیلی» در فصل زمستان  سال ١٣٩٧ برابر با ٢٣٢,٨ است که نسبت به زمستان گذشته ٩.۴ درصد افزایش یافته است. میزان تغییرات چهار فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل نیز برابر با ۵۴.۴ درصد افزایش است.

نرخ تورم

 شاخص گروه «سبزیجات» در فصل زمستان  سال ١٣٩٧ برابر با ۴۶٠,٢ است که نسبت به فصل مشابه سال قبل ١٠۴.٧ درصد افزایش یافته است. میزان تغییرات نرخ تورم سالانه نیز افزایشی برابر با ۵١.٨ درصدی داشت. شاخص گروه «موادخام طبقه بندی نشده» در فصل زمستان  سال ١٣٩٧ برابر با ٢۶۵,٩ است که نسبت به فصل مشابه سال قبل ٢٩.٣ درصد افزایش یافته است. نرخ تورم سالانه نیز برابر با ٣۴.٢ درصد اعلام شد.

 شاخص «دامداری سنتی» در فصل زمستان  سال ١٣٩٧ برابر با ۴٧٩,۵ است که نسبت به فصل مشابه سال قبل ٩۶.٩ درصد افزایش یافته است. میزان تغییرات چهار فصل منتهی به فصل جاری نیز از تورم ۵۳ درصدی خبر داد.

شاخص گروه «پرورش بز و بزغاله» در فصل زمستان  اخیر برابر با ۵۵٨,٨ است که نسبت به فصل مشابه سال قبل ١٣٨.۶ درصد افزایش یافت. میزان تغییرات چهار فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل نیز برابر با ٧١.٩ درصد افزایش یافت. شاخص گروه «پرورش گاو و گوساله سنتی» در زمستان گذشته برابر با ۴٨١,١ است که نسبت به فصل مشابه سال ١٠۴.۴ درصد افزایش یافته است. میزان تورم سالانه نیز برابر با ۵۶.٢ درصد اعلام شد.

شاخص گروه «گوسفند و بره» در فصل پیشین برابر با ۵۶۵,٨ است که نسبت به زمستان سال گذشته ١٣٧.۶ درصد افزایش یافت. میزان تغییرات تورم سالانه نیز برابر با ٧٣.۴ درصد افزایش یافت. شاخص گروه «سایر محصولات حیوانی» در زمستان گذشته برابر با ٣٧١,٣ است که نسبت به فصل مشابه سال قبل ۴١.٨ درصد افزایش یافته است. میزان تغییرات چهار فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل نیز با ٢۶.۶ درصد افزایش، سال گذشته را به پایان رساند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا