انرژی

آخرین جزییات توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی از زبان زنگنه

وزیر نفت با اشاره به آخرین وضعیت تکمیل ساخت فاز ۱۱ پارس جنوبی اظهار کرد: همچنان در حال صحبت و رایزنی با چینی‌ها برای تکمیل فاز ۱۱ هستیم البته آن‌ها تا چند وقت پیش ایران بودند که به تازگی کشور را ترک کرده‌اند.

به گزارش آرمان اقتصادی، بیژن زنگنه با بیان این‌که شرکت‌های ایرانی نمی‌توانند تکمیل فاز ۱۱ پارس‌جنوبی را در دست گیرند، اظهار کرد: با توجه به این‌که رهبر کنسرسیوم، شرکت چینی است و ۸۰ درصد سهم پروژه برای آن‌ها و ۲۰ درصد آن برای شرکت ایرانی است لذا باید ابتدا چینی‌ها اعلام آمادگی کنند تا کار تکمیل این فاز آغاز شود البته شاید تحریم‌ها علیه ایران دلیل چینی‌ها در تعلل برای آغاز همکاری با ایران باشد.

طرحی برای تأمین مالی با هدف آغاز همکاری شرکت هندی

همچنین بخوانید

وی همچنین درباره آخرین وضعیت قرارداد با شرکت هندی برای توسعه میدان گازی فرزادB، ابراز کرد: طرحی را برای تأمین مالی توسعه میدان گازی فرزاد B آماده و قرارداد و دیگر مسائل مرتبط به آن در حال تنظیم است.

بنا بر اعلام خانه ملت و به گفته زنگنه، اگرچه هنوز هندی‌ها برای توسعه میدان گازی فرزادB جلو نیامده‌اند اما قصد ما این است که آخرین مذاکرات نیز با آن‌ها انجام شود البته اگر همچنان اعلام آمادگی نکردند کار را با یک شرکت ایرانی پیش خواهیم برد، هرچند اگر شرکت هندی جلو بیاید و اعلام آمادگی کند، آن‌ها در اولویت وزارت نفت برای تکمیل این میدان گازی خواهند بود.

تأخیر در توسعه میدان گازی فرزاد B چه دلیلی دارد؟

میدان گازی فرزاد B یکی از میدان‌های گازی مشترک ایران و عربستان است که در سال ۲۰۱۲ کشف و تولید گاز طبیعی و میعانات گازی آن از سال ۲۰۱۳ توسط عربستان آغاز شد، همچنین حدود ۱۰ سال از مذاکره ایران و هند برای امضای قرارداد توسعه میدان گازی فرزاد B می‌گذرد، قراردادی که هم‌چنان به سرانجام نرسیده است.

آنچه سبب می‌شود توسعه میدان گازی فرزاد B به تأخیر بیافتد، نوع گاز این میدان است چراکه گاز فرزاد B غنی نیست و در مقایسه این میدان با میدان گازی پارس‌جنوبی باید گفت؛ پارس جنوبی کاندینست دارد و کاندینست آن نیز برای بازپرداخت هزینه‌های سرمایه‌گذاری کافی است، اما یکی از مشکلات برای توسعه فرزاد B این است که گاز آن غنا ندارد و طرف هندی باید گاز تولیدی آن را تبدیل به “ال. ان. جی” کند یا به صورت خط لوله بفروشد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا