بانکبانک و بیمه

کدام وام مسکن بهتر است؟

 


به دنبال تصمیم اخیر شورای پول و اعتبار از این پس بانکهای تجاری دولتی و خصوصی می توانند در تهران،مراکز استان و شهرهای بزرگ و کوچک وام های ۱۰۰،۸۰ و ۶۰ میلیون تومانی در اختیار متقاضیان دریافت وام که قد «زوجین» برای آنها به کار گرفته شده است، پرداخت کنند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی (ecoideal)، بررسی ها نشان می دهد، در تهران این تسهیلات، با مبلغ ۱۴۰ میلیون تومان با احتساب بهای خرید اوراق برای ۱۲۰ میلیون تومان ، ارزش واقعی تسهیلات ۱۲۳ میلیون تومان است.عددی که از تسهیلات ۱۰۰ میلیونی بانک‌های تجاری، بیشتر است. ضمن آنکه  بازپرداخت همین رقم  به جای ۵ سال، ۱۲ ساله بوده و نرخ سود آن  هم حوالی ۱۸ درصد برآورده شده است.مهمتر آنکه مبلغ اقساط تسهیلات ۱۴۰ میلیونی نیز بین  ۲ تا ۵/ ۲ میلیون تومان در ماه خواهد بود.این درحالی است که اقساط تسهیلات بانک‌های تجاری در صورت بازپرداخت ۵ ساله، ماهانه حداقل ۵/ ۲‌میلیون تومان برآورد شده است.

کارشناسان می گویند، با توجه به میانگین درآمدی قشر متوسط جامعه،تسهیلات اوراق مسکن بهترین گزینه است.هرچند که تسهیلات بدون سپرده‌گذاری بانک‌های تجاری و تسهیلات بدون سپرده‌گذاری بانک مسکن هم تنوع دیگری است که برای رونق این بازار پیشنهاد شده است.

بنابراین به نظر می رسد،بانکهای تجاری گزینه های بهتری در رقابت تازه پرداخت تسهیلات باشند. به زودی رقابتی بین بانکهای تجاری،خصوصی و مسکن برای پرداخت تسهیلات مسکن شکل می گیرد.سئوال این است که آیا حاصل این رقابت به خروج مسکن از رکود ۵ ساله منجر خواهد شد؟

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا